×
اقتصادی
شناسه خبر : 97119
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی کرد؛

منافع صنفی مانع اصلی ایجاد کریدورهای ترانزیتی در کشور

هرچند اجرای دقیق قانون قیر تهاتری به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا، الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: موقعیت ژئواکونومیکی خاص جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کریدور ارتباطی شرق و غرب و وجود دو آب‌راه مهم در شمال و جنوب ایران، شرایط بی‌نظیری را برای بهره‌برداری از پهنه کشور برای ترانزیت کالا ایجاد کرده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت برنامه‌ریزی صحیح و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در زمینه خطوط ریلی و جاده‌های ایمن و استاندارد، درآمد حاصل از ترانزیت کالا می‌تواند جایگزین منابع حاصل از فروش نفت شود.

اگرچه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه ساخت و توسعه راه در نقاط کشور انجام شده اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

در حالی که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی ایجاد کریدورهای ارتباطی میان بنادر شمالی و جنوبی با مرزهای غربی و شرقی است اما به‌دلیل هزینه‌های بسیار سنگین نگهداری و توسعه راه‌های موجود و همچنین ایجاد جاده‌های جدید این روند به کندی پیش می‌رود. 

تصویب قانون قیر تهاتری که از سال ۱۳۹۵ برای پشتیبانی از اقدامات دولت به منظور ایجاد، بهسازی و نوسازی راه‌های کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تا امسال نیز تمدید شده یکی از مهمترین اقداماتی است که کمک شایان توجهی به مدیریت هزینه‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی کرده است.

هرچند اجرای دقیق این قانون به‌دلیل فراهم نمودن زمینه‌های توسعه راه‌ها به عنوان اصلی‌ترین نیاز درآمدزایی از طریق ترانزیت کالا الزامی ملی و بسیار ضروری است اما تحقق آن در طول سال‌های گذشته به‌دلیل برخی منفعت‌جویی‌های صنفی و دستگاهی با مشکلات عدیده روبرو بوده است.

محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در حاشیه سفر ریاست محترم جمهوری به این استان طی سخنانی با اشاره به الزامات بهره‌گیری از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور گفت: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

او با اشاره به کمبود قیر یارانه‌ای و بالا رفتن قیمت مصالح مصرفی در راه‌سازی خواستار توجه بیشتر به ضرورت رفع موانع موجود در توسعه راه‌های کشور شد.

 معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز اخیرا در مصاحبه‌ای با اشاره به برنامه جامع دولت برای تامین قیر مورد نیاز برای بهسازی راه‌ها گفت: به علت محدودیت‌های اعتباری شاید دولت نتواند مشکلات موجود در جاده‌های کشور را برطرف کند.

در حالی که مسئولان دست اندرکار اجرای پروژه‌های راه‌سازی در کشور بر ضرورت اجرای صحیح و به موقع قانون قیر تهاتری تاکید دارند اما دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: موضوع تامین قیر تهاتری، پالایشگاه‌ها را زیان‌ده می‌کند و ارزش سهام آن‌ها را کاهش می‌دهد.

ناصر عاشوری با اعلام اینکه از مجموع ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفت کشور، ۸ پالایشگاه به بخش خصوصی یا خصولتی واگذار شده گفت: مصوبه مجلس سبب می‌شود تا حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از نقدینگی این ۸ پالایشگاه خارج شده که آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند و کاهش سود را در بر خواهد داشت.

پالایشگاه‌ها که نفت خام را از وزارت نفت تحویل می‌گیرند موظف به واگذاری وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول هستند ولی همان‌گونه که دبیرکل انجمن صنفی پالایشگاه‌ها اعلام کرده به‌دلیل محدود شدن سودشان تمایلی به انجام این کار ندارند.

در این رابطه مهرداد همتی دبیر انجمن قیر ایران که بزرگترین تشکل صنفی تولیدکنندگان قیر در کشور است با اشاره به وضعیت نامناسب تحویل وکیوم باتوم تهاتری به‌منظور تولید و تحویل قیر به پروژه‌های عمرانی گفت: تعهدات مربوط به تحویل وکیوم باتوم به سازندگان قیر هنوز اجرا نشده و مشکلات زیادی را به تولیدکنندگان و پروژه‌های عمرانی تحمیل کرده است.

او به الزامات ملی تداوم اجرای قانون قیر تهاتری اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی، تحویل ۱۹۰ هزار میلیارد ریال قیر تهاتری به دستگاه‌های اجرایی را مجددا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار داده است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران با پذیرش عدم اجرای کامل قانون قیر تهاتری در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: امسال علاوه بر این که وزارت نفت مکلف به در اختیار گذاشتن ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) به کارخانه‌های آسفالت‌سازی و نهادها است، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سال گذشته به ظرفیت امسال اضافه شده است.

او به صورت تلویحی به درخواست انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برای عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا نیز واکنش نشان داد و افزود: عرضه قیر در بورس موجب افزایش قیمت آن می‌شود لذا آن را از بورس خارج کردیم و قیمت ثابت هر تن ۷.۵ میلیون تومان برای آن مشخص شد که امسال هم همین قیمت در نظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات صریح وزیر نفت و همچنین پیگیری مستمری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای دقیق و به موقع قانون قیر تهاتری دارند می‌توان امیدوار بود که در سال ۱۴۰۱ کاستی‌های سال گذشته در زمینه اجرای این قانون جبران شده و با تحرک بیشتر در این بخش روند توسعه و نگهداری جاده‌های کشور که سرمایه‌ای ملی و منبع درآمدهای سرشار است شتاب بیشتری بگیرد.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
انصار الله: حمله به بن گوریون با موشک هایپرسونیک انجام شد +فیلم
سقوط آرام طلا پس از صعود تاریخی؛ اصلاح قیمت کامل شد؟ + عکس
تغییر تاریخ تولد قانونی است؟فقط یک‌بار، با شرایط ویژه
کارگران، قهرمانان بی‌صدای اقتصاد ایران
«قاتل بی‌رحم» اینستاگرامی دستگیر شد
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 14 اردیبهشت 1404 + جدول
جهش میلیونی قیمت خودرو؛ بازار در تب دلار سوخت + جدول قیمتها
نورنما | تصاویر شوکه کننده از درگیری دو راننده خشمگین
طوفان خاک در جنوب؛ کلاس‌های نوبت عصر غیرحضوری شد
بارش‌های نجات‌بخش در حوضه ارومیه؛ امید به احیا زنده شد
چرا هزینه خدمت سربازی باید بیشتر از ازدواج شود؟!
پایان فرار شرور مسلح پس از پنج سال تعقیب
دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
فرودگاه بن‌گوریون زیر آتش؛ موشک یمنی تل‌آویو را لرزاند!
آغاز رسمی توزیع ارز به زائران
آتش‌بازی مسی و سوارز؛ اینتر میامی نیویورک را در هم کوبید! + فیلم
آخرین مهلت استفاده از مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی
فردا؛ رمزگشایی از معمای کنکور 1404
مداردیپلماسی | نه بن بست،نه پیشروی فرصتی برای بازنگری
وضعیت آب و هوا امروز 14 اردیبهشت +وضعیت استانها
آیا افزایش حقوق کارگران تورم زا است؟
ضرورت یک ائتلاف همه جانبه منطقه ای
نگاهی به همه بدعهدی‌های آمریکا در مذاکرات
ثبت‌نام ایران‌خودرو برای وکالتی‌ها از راه رسید!
کارگران، کارت طلایی می‌گیرند؟
سرسختی یا اصلاح؟ کیفیت حفظ خطوط قرمز
گام جدید صهیونیست‌ها برای تجزیه سوریه
برنامه مسابقات امروز 14 اردیبهشت + پخش زنده
تغییر ساعت کاری ادارات در تابستان 1404+ فیلم
همسرکشی در شمال تهران
جدول گروه B جام جهانی فوتبال ساحلی | 14 اردیبهشت
زمین زیر پای کرجی‌ها می‌لرزد؛ گسل ماهدشت فعال است
طرح‌های رفاهی جدید برای بازنشستگان از خرداد 1404
فرصت تازه برای مستأجران کم‌درآمد
تاریخ جدید انتشار GTA 6 اعلام شد
هشدار زلزله 7 ریشتری در زفره؛ زمین در آستانه خروش؟
گل سعید برای شباب الاهلی بی ثمر بود + خلاصه بازی
جنوب تهران زیر گردوغبار + فیلم
هانسی فلیک هیچ امتیازی را از دست نمیدهد | بارسا 2 - وایادولید 1 + خلاصه بازی
لحظه طلایی بالا بردن جام توسط الاهلی + تصاویر و فیلم
طوفان شدیدی که البرز را تاریک کرد؛ برق سه شهرستان البرز قطع شد
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ دمای 1400 درجه سانتی گراد انفجار بندر شهید رجایی
وزش باد شدید در تهران تا کی ادامه دارد؟ + فیلم
نورنما | رکورد عجیب در یک رالی پینگ پنگ
عکس های منتخب ایران، شنبه 13 اردیبهشت 1404
طوفان تندری تهران را درنوردید
نگرانی از تحریم‌های جدید، بر تصمیم اوپک‌پلاس سایه انداخت
سرنوشت آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه خواهد شد؟
پادکست | آنگلا مرکل و روایت16 سال قدرت در کتاب"آزادی"
فرصت ویژه دریافت بن خرید کتاب برای سازمان‌ها و نهادها
X
آگهی تبلیغاتی