نور نیوز- گروه اجتماعی-سازمان هواپیمایی کشوری ششم اسفندماه بخشنامه کرد که به دنبال شیوع کروناویروس در ایران،باید هزینه بلیتهای کنسلی بدون دریافت جریمه استرداد شود.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف از کنندگان و تولیدکنندگان نیز بر این تصمیم صحه گذاشت و تاکید کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا، با آژانسهای متخلفی که از عودت وجه تعیین شده به مسافران خودداری نمایند، برخورد خواهد شد.
این امر، خبرخوشی بود برای آن دسته از مسافرانی که بلیط خود را کنسل نمودند اما پس از مراجعات مکرر مردم مشخص شد تعدادی از آژانس های هواپیمایی از استرداد هزینه بلیط ها خودداری کرده و یا با اخذ جریمه مبلغ را مسترد می کنند. این رخداد موجب بروز بدخی نارضایتیها و شکایات مردمی گردید که البته هنوز به ان رسبدگی نشده است.
از طرفی آژانس های هواپیمایی معترض بودند که دلیل عمده عدم توانایی اشان در استرداد پول بلیط ها به شرکت های هواپیمایی و ریلی و هتل ها وعدم همکاری آنان باز میگردد.
حرمت الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز با گلایه از دولت برای عدم حمایت از اصناف گردشگری در نامه ای خطاب به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نوشت: با توجه به همکاری نکردن برخی از هتلها و ایرلاینها، دفاتر قادر به بازپرداخت کل وجوه دریافتی نیستند و مزید اطلاع، برخی از هزینه ها شامل ویزا، اقامت در هتلهای خارج از کشور و... که با هزینه بلیت مسافران محاسبه شده اساسا قابل برگشت نیست.
در پایان رفیعی خطاب به نهادهای نظارتی افزوده است: نباید تنها با دفاتر خدمات مسافرتی برخورد شود و لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا ایرلاینها نسبت به استرداد وجوه کنسلی بلیتها اقدام نمایند.
مجموعه موارد فوق نشان می دهد که بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری بدون توجه و بررسی مجموعه ابعاد مربوط به استرداد وجوه بلیط های کنسلی صادر گردیده و عملا بدون رفع مشکل موجود،درگیریهای جدیدی را برای مردم و صنوف زیان دیده ناشی از شرایط جدید ایجاد کرده است.
نورنیوز