نورنیوز - گروه اجتماعی : مجید عبداللهی، در خصوص سیستمهای سرمایشی و گرمایشی مدارس گفت: در بخش سیستم گرمایش و سرمایش باید به سمتی حرکت کنیم که ایمن سازی مدارس را در دستور کار قرار دهیم. منبع ناایمنی، سیستمهای گرمایشی مدارس بود که این گرمایش در کشور به چند صورت بخاری گازی، پکیج و سیستم حرارت مرکزی ارائه میشود.
سیستم گرمایشی ۹۲ درصد مدارس، حرارت مرکزی و ایمن است
وی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که مطابق مقررات ملی ساختمان شعله مستقیم در مدرسه نداشته باشیم افزود: شعله مستقیم یعنی بخاری نفتی نباشد. سیاست وزارت آموزش و پرورش این بود که ابتدا بخاری نفتی و سپس بخاری گازی جمع شود که خوشبختانه با برنامهریزی که در کشور اتفاق افتاد و ردیف اعتباری تخصیص یافته، سیستم بیش از ۹۲ درصد از مدارس کشور، حرارت مرکزی و سیستمهای ایمن است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه طبق برنامه ریزی و تعهد، تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور این عدد باید به ۱۰۰ درصد برسد ادامه داد: با منابعی که دولت پیشبینی کرده و ردیفی که از قبض گاز شهروندان اخذ میشود این امر صورت خواهد گرفت.
سیستم گرمایشی بیش از ۳۳ هزار کلاس درس باید ایمن شود
عبداللهی با بیان اینکه بیش از ۳۳ هزار کلاس درس از ۵۶۰ هزار کلاس درس باقی مانده که باید ایمن شوند گفت: این مدارس بیشتر در روستاها و مناطق صعبالعبور هستند. از حدود ۳۳ هزار کلاس درس، حدود دو یا سه درصد دارای بخاری نفتی و مابقی گازی هستند.
وی با بیان اینکه در جاهایی که ناچار هستیم از سیستمهای دیگر مجبوریم استفاده کنیم چرا که علمک گاز آنجا نرفته اما دانش آموز باید با وسیلهای گرم شود که یکی از این روشها، بخاری تابشی برقی است تا دست دانش آموز به آن نرسد افزود: تا پایان برنامه هفتم در دولت متعهد هستیم ۱۰۰ درصد مدارس کشور را از منظر سیستم گرمایش و سرمایش ایمن کنیم که بیش از ۹۰ درصد این امر صورت گرفته است. یکی از دو یا سه کار مهم وزارت آموزش و دولت، استانداردسازی سیستمهای گرمایش و سرمایش است که امیدواریم تا پایان برنامه هفتم ۱۰۰ درصد، به این مهم دستیابیم.
بودجه تخریب و بازسازی مدارس فرسوده
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که بودجه سازمان نوسازی در مقایسه با حجم مدارس فرسوده چه نسبتی دارد؟ ادامه داد: امسال دو دهم از یک واحد مالیات بر ارزش افزوده در خریدها، برای حوزه تخریب و بازسازی مدارس فرسوده پیش بینی شده همچنین بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای آن پیش بینی شده است.
عبداللهی گفت: به سمتی پیش رفتیم که برای این موضوع تامین مالی پایدار باید کنیم زیرا نمیتوانیم به عدد و رقم ردیف بودجه تخریب بازسازی که یک ردیف در قانون بودجه است، اکتفا کنیم لذا باید به یک ردیف اعتباری که دائمی و پایدار است وصل شویم تا تخصیص از محلی با پول قطعی باشد.
وی اظهار کرد: این پول اگر محقق شود، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در ۱۰ سال آینده تزریق خواهد شد. برای ۱۰۰ هزار کلاس حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.