×
اقتصادی
شناسه خبر : 251802
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/07/27 ساعت 10:01
مسیر تهران-اصفهان با راه آهن سریع السیر 2 ساعته می‌شود

مسیر تهران-اصفهان با راه آهن سریع السیر 2 ساعته می‌شود

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با 75 درصد پیشرفت زیرسازی، در صورت تأمین 20 میلیارد یوان اعتبار، تا پایان دولت چهاردهم آماده بهره‌برداری شده و مسیر تهران تا اصفهان را در کمتر از دو ساعت طی خواهد کرد.

نورنیوز- گروه اقتصادی : راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی پرسرعت در ایران به شمار می‌ رود که احداث آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و از آن زمان تا کنون فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است.

این پروژه ۱۵ ساله به دلیل چالش‌های بسیار در حوزه تامین منابع مالی و تغییر قراردادها در برخی سالها با کندی پیش رفته و حتی متوقف نیز شده است.

پروژه‌ای که بنابر نظر کارشناسان تکمیل آن نقش اثرگذاری در تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق  - غرب دارد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی مسافران زیادی را میان شهرهای تهران، قم و اصفهان جابه‌جا کند و همچنین نقش قابل توجهی در کاهش سفرهای جاده ای با خودروی شخصی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد.

در این راستا، علیرضا صلواتی - مجری پروژه قطار سریع‌السیر تهران _ قم_ اصفهان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است که به لحاظ ابعاد، تکنولوژی و دانش فنی مشابه آن در کشور وجود ندارد، گفت: این پروژه راهی برای ورود تکنولوژی مدرن و دانش فنی بروز به حوزه ریلی کشور و همچنین ورود به عرصه قطارهای پرسرعت است که باید در یکی دو دهه اخیر در کشور اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: در محور قم _ اصفهان مسیر بهینه دو خطی وجود نداشت، اما با اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته حدود ۷۵ درصد از زیرسازی مسیر ۲۴۵ کیلومتری قم _اصفهان تکمیل شده است و بیش از ۵۰ درصد ابنیه بتنی احداث و ۸۵ درصد معارضات نیز برطرف شده است.

مجری پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان تصریح کرد: مابقی مسیر نیز پیشرفت فیزیکی صفر تا ۸۰ درصدی دارد و در مجموع حدود ۷۵ درصد از کل زیرسازی محور که حجم عملیات سنگینی نیز داشته است، انجام شده و آماده عملیات روسازی و ریل گذاری است.

وی در ادامه گفت: بنابراین می‌توان گفت که در حال حاضر ۳۰ درصد زیرسازی، اجرای روسازی، ریل گذاری محور قم _ اصفهان، اصلاحات مسیر در محور قم _ تهران، اجرای سیستم های سیگنالینگ برق و مخابرات در کل محور، احداث ایستگاه‌های عملیاتی و ایستگاه‌های مسافری در قم، اصفهان و تهران تجهیز ناوگان باقی مانده است.

صلواتی با اشاره به اینکه احداث پروژه از سال ۱۳۸۹ شروع شده و در طی این سال‌ها فراز و نشیب های زیادی داشته است، اظهار کرد: در برخی مقاطع زمانی کار با سرعت بیشتر و در برخی دیگر به دلیل تغییر قراردادها کار با سرعت کمتری انجام شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این قطار مسیر تهران _ قم و قم _ اصفهان هرکدام تقریبا یک‌ساعته خواهد شد و مسیر تهران_قم_ اصفهان کمتر از دو ساعت خواهد بود.

بهره برداری از پروژه تا پایان دولت چهاردهم در صورت تامین اعتبار

صلواتی در پاسخ به این سوال که این پروژه چه زمانی به بهره برداری خواهید رسید، گفت: اگر موضوعات مالی این پروژه به نتیجه برسد و تعاملات مالی بین دو کشور ایران و چین در داخل کشور برطرف شود، تا پایان دولت چهاردهم می توانیم قطار سریع‌السیر تهران_ قم_ اصفهان را تکمیل و بهره برداری برسانیم. 

به گفته وی، به لحاظ اجرایی دو تا سه سال زمان برای تکمیل آن نیاز است ولی ناهماهنگی هایی بین ارکان داخلی یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و ... پروژه را دچار تاخیر کرده است.

تکمیل پروژه به ۲۰‌ میلیون یوان نیاز دارد

وی همچنین به اعتبارات پروژه نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود چهار میلیارد یوان برای پروژه هزینه شده است و براساس برآوردها تا زمان بهره برداری هم ۲۰ میلیارد یوان دیگر نیاز است که مقرر شده ۱۰ میلیارد یوان توسط دولت و ۱۰ میلیارد دیگر نیز توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی استان‌های قم و اصفهان تامین شود تا این پروژه به بهره برداری برسد.

۸ میلیون مسافر در سال اول راه اندازی قطار جابه جا می شوند

مجری پروژه قطار سریع السیر تهران_ قم_ اصفهان در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی این قطار چه مزایایی برای کشور خواهد داشت، افزود: ۹۸ درصد مسافران در محور اصفهان، قم و تهران که حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال می‌شود، از جاده ها تردد می‌کنند و یک درصد نیز هوایی سفر می کنند. تردد از جاده علاوه بر افرایش مصرف سوخت، آلودگی هوا، افزایش میزان تصادفات به جاده ها نیز خسارت وارد می‌کند. با راه اندازی این قطار در کمترین حالت ممکن حدود ۳۰ درصد جذب مسافر بیشتر خواهد شد و حدود هشت میلیون مسافر در سال اول با این قطار سریع السیر جابه‌جا خواهند شد. 

وی ادامه داد: افق طرح هم جابه جایی ۲۰ میلیون مسافر در سال است که بعد از ۲۰سال اتفاق خواهد افتاد.

تکمیل کریدورهای اصلی کشور با راه اندازی قطار

صلواتی همچنین اضافه کرد: نکته مهمی که در احداث قطار پرسرعت تهران_ قم_ اصفهان وجود دارد این است که می تواند به نوعی کریدورهای شمال_جنوب و شرق _ غرب را تکمیل کند. وقتی با احداث این خط ورود تکنولوژی و دانش فنی را به داخل کشور داشته باشیم، در همه موضوعات زیرسازی و روسازی، برق، ناوگان و...می توانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

به گفته وی، در بحث طراحی و اجرای زیرسازی مسیرهای سریع السیر مهندسان داخلی قابلیت زیادی دارند و گام به گام بومی سازی و انتقال دانش فنی در حال انجام است. 

اتصال بیش از ۱۰استان به شبکه قطارهای پرسرعت؛ افق ۱۰ساله

وی همچنین اتصال شهرهای دیگر به شبکه قطارهای پر سرعت را از دستاوردهای دیگر این پروژه دانست و گفت: همزمان با ورود تکنولوزی و دانش فنی به کشور می توانیم بیش از ۱۰ استان دیگر از جمله تهران _ مشهد، تهران ـ تبریز، اصفهان _ شیراز، اصفهان _ یزد، قم _ اراک و ادامه مسیر تا غرب کشور، شیراز _ بوشهر و بندرعباس یعنی عمده مناطق کشور را به شبکه قطارهای پرسرعت متصل کنیم که البته در افق ۱۰ ساله اتصال این شهرها ترسیم شده است.

صلواتی در پایان گفت: روند رشد و تحولات کنونی به گونه ای است که امیدواریم در بحث راه اندازی قطارهای پر سرعت صاحب سبک شویم. کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه، عراق در حال بهره برداری از خطوط مختلف هستند، بنابراین کشور ما نباید با این همه سابقه و تقاضا از این موضوع عقب بماند.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
سرنوشت جنگ روسیه علیه اوکراین و تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز سه‌شنبه 29 مهر1404+ جدول
شایعه سکته مغزی تتلو تکذیب شد
وزیر صهیونیست: جسد یحیی السنوار را بسوزانید
مهاجرانی: حراج شمش طلا برگزار می شود
جزئیات تازه از پرونده تجاوز و آدم‌ربایی بازیگر مشهور
چمران: تاکسی‌های پلاک شهرستان نمی‌توانند در تهران فعالیت کنند
تیم ملی فوتبال بانوان ایران امروز به مصاف هند می‌رود
اخراج 16 هزار کارمند نستله در پی تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی
سفر معاون ترامپ به نوار غزه به دلایل امنیتی لغو شد
«سانائه تاکایچی» اولین زن نخست‌وزیر در تاریخ ژاپن شد
نه به پادشاهی!
سرماخوردگی تا 8 بار در سال برای کودکان طبیعی است
دزدی از موزه لوور و اعتبار فرانسه را زیر سوال برد
نقص فنی برق، خط 5 مترو تهران را دچار اختلال کرد
افشای پیام تند فرستادگان ترامپ به نتانیاهو درباره آتش‌بس غزه
سیاست‌نامه | چه کسی در تنور اختلافات سیاسی هیزم می‌گذارد؟
ناکامی دوباره سنای آمریکا در تصویب بودجه؛ دولت همچنان تعطیل
علت سرگیجه هنگام تغییر وضعیت خواب چیست؟
آفتاب آنتالیا زیر سایه دلار یارانه‌ای!
جزایر سه‌گانه ایرانی در انتظار ورود به تقویم
وضعیت آب و هوا امروز سه‌شنبه 29 مهر+ وضعیت استان ها
برنامه مسابقات ورزشی امروز سه‌شنبه 29 شهریور 1404 + ساعت بازی سپاهان
چرا نباید از رسیدن به 60 سالگی ترسید؟
بهره هوشی دوقلوهای همسان یکسان نیستند!
گل‌های دی ان ای به بدن دارو می‌رسانند!
خشونت علیه مسلمانان در هند به سرگرمی تبدیل شده است
هشدار درباره رژیم کتوژنیک
برای سلامتی ریه ها آه بکشید
گفتگوی عراقچی و گوترش پیرامون مسائل غزه
کارشکنی اسرائیل در غزه همزمان با آغاز مذاکرات مرحله دوم آتش‌بس
اولتیماتوم چند هفته‌ای ترامپ به چین
شهادت 270 نفر در لبنان پس از برقراری آتش بس
سهمیه جهانی برای گلبال ایران
اسرائیل طرح آمریکا برای توقف حملات به لبنان را رد کرد
غریب‌آبادی: همکاری با آژانس در چارچوب توافق قاهره‌ متوقف شد
آمریکا تحریم های سوریه را لغو می کند؟
اعتراف عجیب نتانیاهو به نسل کشی در غزه
چرا داوران دیدار استقلال و الوحدات تغییر کردند؟
ادعای نیوزویک درباره گسترش همکاری‌های تهران و مسکو
راه‌حل قالیباف برای مترو حومه و بافت فرسوده تهران
نورنما | عبور جالب یک کشتی از تنگه پاناما
کسری بودجه 300 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی تا پایان سال!
قتل خونین پدرزن توسط دامادش
ماجرای احضار کادر فنی پرسپولیس چیست؟
وزیر میراث فرهنگی : اختیاراتم را به استانداران تفویض کردم
نظامیان آذربایجانی به نیروهای چند ملیتی در غزه پیوستند
آمریکایی‌ ها در صدر گردشگران حرم حضرت معصومه (س)
تعطیلی پالایشگاه روسیه به دنبال حمله پهپادی اوکراین
بازدید همسران سفیران 20 کشور از گروه صنعتی و پژوهشی زر(زرکام)
X
آگهی تبلیغاتی