×
اجتماعی
شناسه خبر : 245718
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/06/26 ساعت 11:43
52 پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است

52 پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است

رئیس اداره امداد هوایی سازمان اورژانس کشور از فعالیت 52 پایگاه بالگرد در کشور خبر داد و بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش ایمنی مأموریت‌ها تأکید کرد. وی اعلام کرد هر بالگرد سالانه حدود 6 میلیارد تومان هزینه دارد .

نورنیوز-گروه اجتماعی: رئیس اداره امداد هوایی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه ۵۲ پایگاه در کشور فعالند، بر نیاز بیشتر بیمارستان‌ها و جاده‌ها برای احداث پد بالگرد، تأکید کرد و گفت: هر بالگرد برای سازمان اورژانس کشور سالانه ۶ میلیارد هزینه دارد.

پروانه عزتی درباره ماهیت اورژانس هوایی و تاریخچه آن، افزود: اورژانس هوایی از سال ۱۳۷۹ با همکاری شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) وابسته به وزارت دفاع در تهران آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم، اما از سال ۱۳۹۳ و همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاص بسته توسعه خدمات اورژانس هوایی در این طرح، شاهد رشد صعودی در این بخش بودیم.

وی افزود: در حال حاضر ۵۲ پایگاه بالگردی و یک پایگاه هواپیمایی (بال ثابت) در کشور فعال است و در حال ارائه خدمات هستند. تقریباً در همه استان‌ها حداقل یک پایگاه هوایی داریم و در برخی استان‌ها مثل لرستان بیش از یک پایگاه دایر است. در مجموع اکنون ۵۲ پایگاه هوایی فعال و یک پایگاه هواپیمایی (بال ثابت) داریم.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور اظهارکرد: بالگردها در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نجات جان بیمار در زمان طلایی و یا انتقال زمینی برای بیمار میسر نباشد. به طور معمول این بالگردها تا شعاع ۱۵۰ کیلومتر هوایی مأموریت انجام می‌دهند و به میزان سوخت بالگرد بستگی دارد؛ البته برای مسافت‌های طولانی‌تر، مانند انتقال بیماران از شیراز به تهران، از هواپیما استفاده می‌شود.

عزتی گفت: ما بالگردها را از طریق خرید خدمت از شرکت‌ها و ارگان‌های نظامی و غیرنظامی همچون شرکت‌ها و ارگان‌های ارائه دهنده خدمات بالگردی نظامی و غیرنظامی تأمین می‌کنیم. در حال حاضر وزارت بهداشت ۶ تا ۸ فروند بالگرد در اختیار دارد، اما عمده ناوگان از طریق خرید خدمت تأمین می‌شود. این قراردادها معمولاً یک‌ساله منعقد می‌شود و تأمین خلبان، مهندس پرواز، قطعات و سوخت از سوی شرکت‌های بالگردی است.

وی افزود: در حال حاضر ۹ ارگان نظامی و بخش خصوصی از جمله شرکت هلیکوپتری آواسلامت، هلیکوپتری ایران، هوانیروز ارتش، هوافراجا و هوانیروز سپاه، ندسا، هلی آریاکیش و پاسارگاد پرواز کیش در این زمینه با ما همکاری دارند. به طور مثال، اگر بخواهیم در خرم‌آباد پایگاهی راه‌اندازی کنیم، با این ارگان‌ها رایزنی می‌کنیم و در صورت دارا بودن شرایط، قرارداد منعقد می‌شود.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور با اشاره به وضعیت پروازها ادامه داد: پرواز بالگردهای اورژانس ۲۴ ساعته نیست و فقط از طلوع تا غروب آفتاب انجام می‌شود، چرا که امکان پرواز شبانه در کشور وجود ندارد. همچنین بالگردها و خلبانان برای پرواز در شب آموزش‌های لازم و تجهیزات کافی ندارند.

عزتی گفت: تأمین خلبان و مهندس پرواز بر عهده شرکت‌های طرف قرارداد است و اورژانس صرفاً تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی را تأمین می‌کند. برخی بالگردها تک‌خلبانه و برخی دوخلبانه هستند و مهندس پرواز به عنوان مسئول برقراری ایمنی پیش از پرواز حضور دارد و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی هنگام پرواز در کنار تیم پروازی حضور دارند.

وی درباره هزینه‌های یک بالگرد در سال افزود: هزینه قرارداد هر بالگرد سالانه حدود پنج تا شش میلیارد تومان است. به طور مثال در استان تهران دو بالگرد فعال داریم که هزینه سالانه آن‌ها حدود ۷۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. اگر یک بالگرد در ماه ۱۲ مأموریت انجام دهد، هزینه هر مأموریت بر اساس تقسیم این مبلغ محاسبه می‌شود.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور بیان کرد: در برخی مأموریت‌ها برای انتقال یک بیمار چند بالگرد درگیر می‌شوند. به عنوان نمونه، گاهی بالگرد قزوین بیمار را به البرز منتقل می‌کند و سپس بالگرد تهران ادامه مسیر را انجام می‌دهد. در برخی موارد نیز به دلیل نبود امکان استفاده از هواپیما، انتقال با دو یا چند بالگرد انجام می‌شود که هزینه را افزایش می‌دهد.

عزتی گفت که سال گذشته در مجموع ۳۴۴۹ مأموریت هوایی بالگردی و بال ثابت انجام شد و طی آن ۴۲۱۱ بیمار منتقل شدند. اعزام بالگردها بر اساس اندیکاسیون‌های اعزام انجام می‌شود. پس از تماس با ۱۱۵ و پس از بررسی شرایط بیمار، در صورت ضرورت بالگرد اعزام می‌شود.

وی افزود: مأموریت‌ها به دو دسته اولیه (انتقال بیماران یا مصدومان از محل حادثه) و ثانویه (انتقال بیمار از یک مرکز درمانی به مرکز دیگر مانند موارد پیوند) تقسیم می‌شوند.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه مدت زمان مأموریت‌ها بسته به فاصله متفاوت است، اظهار کرد: گاهی مأموریت انتقال ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و گاهی مانند انتقال بیمار از بستک به بندرعباس یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد.

عزتی درباره فعالیت تکنسین‌های اورژانس هوایی توضیح داد: در هر پایگاه چهار تکنسین اورژانس هوایی فعال هستند و در مجموع حدود ۲۰۸ تکنسین در کشور داریم. این افراد علاوه بر آموزش‌های عمومی فوریت‌های پزشکی، باید دوره‌های تخصصی شامل فیزیولوژی پرواز، ایمنی نشست و برخاست بالگرد و آشنایی با انواع پرنده‌ها را نیز بگذرانند که این آموزش‌ها در پایگاه‌ها با توجه به نوع پرنده ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از این نیروها داوطلبانه وارد اورژانس هوایی شدند و آموزش‌ها را تحت نظر خلبانان و متخصصان این حوزه دریافت کرده‌اند. با این حال، به دلیل اینکه قانون ارتقای بهره‌وری شامل حال آن‌ها نمی‌شود، نارضایتی‌هایی وجود دارد و برخی از آن‌ها تمایل دارند از پایگاه‌های هوایی خارج شوند، زیرا حقوق آنها از سایر تکنسین‌های اورژانس کمتر است، در حالیکه کار آنها ریسک بالاتری دارد.

رئیس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور افزود: توسعه زیرساخت‌ها مانند احداث پد بالگرد در بیمارستان‌ها و در جاده‌ها اهمیت بالایی دارد. وجود پد مناسب باعث افزایش ایمنی و بازدهی مأموریت‌ها می‌شود. در غیر این صورت به دلیل مشکلاتی مانند گرد و خاک، فرود بالگرد می‌تواند خطرآفرین باشد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
جدول لیگ برتر فوتبال ایران / پرسپولیس صدرنشین
شکست حریف آمریکایی با کامبک دیدنی فرجی
اوسمار: الان وقت کری‌خوانی برای دربی است
شرط روسیه برای پذیرفتن مذاکرات صلح
اولین واگن قطار چینی در راه ایران
اطلاعیه قوه قضائیه درباره نحوه فعالیت واحدهای قضایی و اداری در شنبه
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
آمریکا در آستانه به رسمیت شناختن کنترل روسیه بر کریمه
مقام ارشد اوکراینی: اوکراین هرگز خاکش را به روسیه واگذار نخواهد کرد
توییت عبری جدید رسانه رهبر معظم انقلاب/منفورترین سازمان رژیم صهیونی است
شاگردان احمدی صدرنشین ماندند
صالحی خبر داد: اختصاص 40 میلیون دلار برای تأمین کاغذ مطبوعات و حوزه نشر
سیل و رانش هولناک در سوماترا اندونزی / 174 قربانی و مفقودی 79 نفر
استقبال پوتین از دیدار با ترامپ در بوداپست
کشورهای اروپایی خواستار توقف خشونت شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری شدند
نوراینفو / چه غذاهایی برای مقابله با آلودگی هوا بخوریم؟
واکنش الشیبانی به حمله اشغالگران به جنوب سوریه
لبنان از تل‌آویو به شورای امنیت شکایت کرد
کلاهبردارهای ارزی با شگردهای تازه
تنش شدید میان دو کره سر سرقت ارز دیجیتال
بورس در گرداب نیمه‌سال؛ قایق شاخص منتظر باد آرامش
شمس آذر 1 - پرسپولیس2 + فیلم گلها/صدرنشینی سرخ پوشان پیش از دربی
رئیس‌زاده برای دوره‌ای دیگر رئیس سازمان نظام پزشکی شد
نوراینفو / کدام غذاها در روزها آلوده کمک می‌کند راحت نفس بکشیم ؟
افزایش شیوع آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته
سریال‌های تازه تلویزیون با بازگشت مهران مدیری و سعید آقاخانی
دستگیری عامل آتش‌سوزی و تیراندازی در خرم‌آباد
دو فرمانده فلسطینی در نبرد با نیروهای اشغالگر به شهادت رسیدند
حباب سکه طی هفته اخیر روند کاهشی را تجربه کرد
زمان پرداخت، ثبت‌نام و تغییرات جدید وام 50 میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد
اخراج رونالدو و عواقبش برای فیفا
دریابان علی شمخانی: ایران هنوز از قدرت دریایی اش رونمایی نکرده است + فیلم
گروه های مقاومت فلسطین، قطر و اردن تجاوز رژیم صهیونیستی به «بیت‌جن» سوریه را محکوم کردند
نبرد داده و الگوریتم؛ ایران کجای معادله آینده است؟
آتش دوباره به جان جنگل‌های کارمزد سوادکوه افتاد
اعتراف صهیونیست‌ها به قدرت حماس در حوزه سایبری
کالاس: اروپا با «تغییرات تکان‌دهنده» روبه‌رو است
ایران حمله تروریستی پهپادی در خاک تاجیکستان را محکوم کرد
مدارس و دانشگاه‌ها فردا شنبه غیرحضوری/ ادارات با نظر مدیران دورکار شدند/بانکها کشیکند
اوکراین در آستانه یک کودتای نظامی
«مجنون» رکورددار فروش در سینمای دفاع مقدس ایران شد
وحشت صهیونیست‌ها به دنبال حمله سایبری
دستخط رهبر معظم انقلاب برای نوه شهید حاجی‌زاده+تصویر
جزئیات واریز یارانه آذر 1404
نمایش یادگاری‌های تختی / فرصتی بی‌نظیر برای علاقمندان در تهران!
تعطیلی مدارس بر اساس سه شاخص کلیدی
وضعیت بحرانی تصادفات خودروهای داخلی / ضرورت ایجاد مرکز تست ایمنی
هشدار در سمنان ؛ 8 بیمار به دلیل آنفلوآنزا و کووید در ICU بستری شدند!
حوادث رانندگی در پایتخت؛ چهار کشته در هفت روز گذشته
درخواست‌های مهم ابوترابی از رئیس‌جمهور درباره آلودگی هوا و خودروسازان
X
آگهی تبلیغاتی