نورنیوز-گروه اقتصادی: سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به آمادگی «خانواده بزرگ بنادر و دریانوردی» برای بهرهبرداری از پروژههای متعددی در هفته دولت، گفت: «این طرحها در قالب افزایش تجهیزات، ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری، ساخت شناورهای چندمنظوره امداد و نجات و راهنما و همچنین توسعه اسکلهها در تقریباً تمامی بنادر شمالی و جنوبی کشور اجرایی شدهاند.»
وی با تأکید بر تولید داخل و رفع مشکل ترافیک بنادر افزود: «بسیاری از شناورهای مورد بهرهبرداری با توان متخصصان داخلی ساخته شدهاند. موضوع ترافیک درون بنادر و مسیرهای منتهی به آنها که از چالشهای اصلی بود، با این پروژهها مرتفع شده است. این اقدامات بهویژه در «شهر-بنادر» که درون شهرها واقع شدهاند، موجب ایجاد رفاه و آسایش برای ساکنان مناطق مجاور خواهد شد.»
رسولی درباره ارزش این پروژهها تصریح کرد: «بخش قابلتوجهی از این سرمایهگذاری که بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است، توسط فعالان غیردولتی داخلی و خارجی محقق شده است. در سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور نیز بر جذب سرمایهگذاری خارجی و مردمی تأکید شده است.»
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین خبر داد: «در دولت چهاردهم، کلیه فرآیندها، دستورالعملها و بخشنامههای ناظر بر سرمایهگذاری غیردولتی بازنگری و تسهیل شده است. با این اقدام و بر اساس بازخورد سرمایهگذاران، موفق شدیم چندین طرح بزرگ متوقفشده را احیا و به چرخه کار بازگردانیم.»
او درباره تمایل کشورهای همسایه به سرمایهگذاری در بنادر ایران گفت: «امروز متقاضیانی از کشورهای همسایه بهویژه کشورهای محصور در خشکی برای بهرهبرداری از ظرفیت آبهای آزاد ایران وجود دارند. هماکنون با بیش از پنج کشور برای سرمایهگذاری در بنادر شمالی و جنوبی در حال گفتوگو هستیم. قراردادهایی با برخی منعقد شده و در حال اجراست و قراردادهای دیگری نیز در آستانه امضا هستند.»
رسولی با اشاره به شعار سال «سرمایهگذاری برای تولید»، گفت: «نقش بخش غیردولتی در رونق اقتصادی و پرهیز از انحصار بسیار حیاتی است. اگر دولتیها فقط نقش پشتیبانی داشته باشند و اجازه دهند بخش غیردولتی فعالیت کند، قطعاً اثرات سریعتری خواهیم دید.»
در پایان، وی درباره اهمیت ترانزیت در برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: «ما باید با نگاهی لجستیکی به مأموریتهای خود بنگریم و بنادر، ریل، جاده و انبارداری را به عنوان یک بسته یکپارچه لجستیکی، به صورت متوازن مدیریت کنیم. تنها در این صورت است که میتوانیم این موقعیت استراتژیک و نعمت خدادادی را از یک ظرفیت اسمی به یک عملکرد واقعی تبدیل کنیم. امروز در سازمان بنادر و دریانوردی، با رویکردی که مقام عالی وزارت دارند، موضوع همافزایی بخشهای مختلف حملونقل با هدف توسعه ظرفیت ترانزیت را در دستور کار داریم.»