×
اقتصادی
شناسه خبر : 240517
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1404/05/29 ساعت 10:43
بنزین یا خودرو؟

هادی حق‌شناس:

بنزین یا خودرو؟

موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: موضوع بنزین و قیمت بنزین همیشه در ادوار و دولت‌های مختلف یک بحث چالش برانگیز بوده است. دولت‌ها با این امید که با افزایش قیمت بنزین می‌توانند هم مصرف بنزین را کم کنند و هم روی کاهش قاچاق بنزین اثرگذار باشند، اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده‌اند و اصلا

موضوع یارانه‌ها در آذرماه سال 1389 برمبنای همین تفکر بوده که می‌توان با واقعی کردن قیمت بنزین هم به کاهش مصرف بنزین و هم به کاهش قاچاق و هم به بهبود معیشت دهک‌های کم درآمد اقدام کرد. اما عملا آنچه که اتفاق افتاد این بود که مسئله ریشه‌ای حل نشد.

نه تنها مسئله ریشه‌ای حل نشد، بلکه هر چندسال یکبار خود را نشان داده و می‌توان گفت به یکی از مشکلات بین دولت و مردم تبدیل شده است. به طور قطع و یقین اگر مجددا بنزین افزایش قیمت پیدا کند حالا یا قیمت بنزین سوپر یا تغییرات در میزان سهمیه بنزین اتفاق بیفتد، باز

چند سال دیگر مجددا الزام به تغییر قیمت بنزین ایجاد خواهد شد. به نظر می‌رسد وقتی یک مسئله، چندین بار با یک راه حل به نتیجه نرسیده است باید کمی تردید در راه حل کرد. مسئله بنزین را جدای از خودرو دیدن، تبدیل به همین مسئله‌ای می‌شود که در سنوات گذشته کشور با آن

مواجه بوده است. آنچه که مورد دغدغه مردم است این است که مگر مردم حق انتخاب خودرو دارند که قیمت تمام شده بنزین را بپردازند؟ وقتی مردم حق انتخاب خودرو ندارند، یعنی سیاست‌های‌ دولت حق انتخاب خودرو را برای مردم محدود کرده و غالب مردم مجبورند خودرویی را

بخرند که نسبت به خودروهای روز دنیا بنزین بیشتری مصرف می‌کند و حتی برخی خودروها شاید تا سه برابر هم برسد. اگر دولت می‌خواهد یکبار برای همیشه مسئله بنزین را حل کند، مسئله آلودگی هوای کلانشهرها را حل کند، مسئله رضایتمندی بلندمدت برای خانوارهای ایرانی فراهم

کند و همچنین دغدغه‌ای به نام قیمت بنزین نداشته باشد و از طرف دیگر دغدغه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز بنزین نداشته باشد که در این چند سال گذشته و سال جاری حداقل پنج میلیارد دلار صرف این کار شده، بهتر است که حق انتخاب خودرو را به مصرف کننده ایرانی واگذار کند و به

ازای این حق انتخاب خودرو که به خانوارهای ایرانی می‌دهد، قیمت بنزین را هم بدون سهمیه یا اصطلاحا آزاد به آنها بفروشد. نمی‌شود که هم من مجبور به استفاده از خودروی پرمصرف ایرانی باشم و هم قیمت افزایشی بنزین بر من تحمیل بشود و هم مهم‌تر از این دو، آلودگی زیست

محیطی کلانشهرهایی مثل تهران را تحمل کنم. بنابراین اگر دولت می‌خواهد بنزین سوپر یا سهمیه‌های مختلف یا قیمت‌های مختلف ارائه کند، بهتر است که به‌جای این، به مصرف‌کننده حق انتخاب خودروی خارجی را بدهد و هرکس هم که خودروی خارجی آورد، به او کارت سهمیه بنزین

دهد و او سهمیه آزاد استفاده کند. مثل اتفاقی که قرار است در استان‌هایی بیفتد که مناطق آزاد دارند و آنها عموما میزان سهمیه آزاد سهم عمده مصرف بنزین‌شان است. این روش کمک می‌کند به اینکه هم مصرف بنزین در کشور کم بشود، هم بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد،

هم آلودگی شهرها به‌خصوص کلانشهرها که 80 درصد ناشی از خودرو است کاهش پیدا کند و فراتر از همه اینها، خانوارهای ایرانی یک ماشین مطلوب و دلخواه داشته باشند و درنهایت هم رضایت شهروندان ایرانی فراهم شود.

اقتصاددان


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
زمان مسابقه هادی چوپان در مسترالمپیا 2025مشخص شد + چهار ایرانی در مستر المپیا
دیدار سفرای عمان و امارات با عراقچی + عکس
قیمت طلا و سکه امروز سه شنبه 15 مهر + جدول
یک میلیون نفر در صف وام ازدواج و فرزند
قیمت دلار و سایر ارزها امروز سه‌شنبه 15 مهر 1404
محاسبه‌ای حیرت انگیز که جهان را دو نیم کرد
نورویدیو | معمای خلیج فارس، از سوخت‌رسان‌های آمریکایی تا شگفتی ساز‌های ایران
ازدواج مرد 119 ساله ایرانی با زن 93 ساله
سردار موسوی: هرگونه ماجراجویی دشمن را قاطعانه پاسخ می‌دهیم
در حمله رزمندگان حماس 6 نظامی اسرائیلی مجروح شدند
کشورهای ساحلی خزر رزمایش مشترک برگزار می‌کنند
توبه‌نامه پسر 18 ساله او را از اعدام نجات داد
جنجال آمار ضد و نقیض نتانیاهو از تعداد اسیران اسرائیلی
شلیک تیر خلاص به فروشنده های بورسی
شهادت 2 نفر از نیروی سپاه سروآباد در درگیری با ضدانقلاب
قتل داماد به دست برادرزن اسیدپاش
تأکید رهبر کره‌شمالی بر استمرار همکاری‌های راهبردی با روسیه
نورنما | وضعیت خرابی شهر غزه از لنز پهپاد اسرائیلی
آمادگی پلیس برای صدور گواهینامه موتورسواری 16 ساله‌ها
علت قطع همکاری 26 استاد با دانشگاه صنعتی شریف چه بود؟
ترامپ روند دستیابی به توافق دیپلماتیک با ونزوئلا را متوقف کرده است
اطلاعیه پیش ثبت‌نام دارندگان قبوض حج تمتع + لینک ثبت نام
انگلیس در مسیر پلیس‌سالاری، از بحران داخلی تا سیاست جنگ
واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی آزاد شد
خداحافظی ورزشگاه تختی با لیگ برتر
اطلاعیه آزمون استخدامی قوه قضاییه منتشر شد+جزییات
واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو مشروط شد
ترامپ درمورد مذاکرات غزه: یک نشانه بسیار قوی از ایران دریافت کرده‌ایم+فیلم
بقائی: ادعاهای واهی درباره جزایر سه‌گانه بی‌ارزش است
غزه، سرزمین یک میلیون کودک؛ اما بی‌پناه و ناامن
قیمت خودرو داخلی و خارجی امروز سه‌شنبه 15 مهر1404+ جدول
برزیل: اسرائیل با بازداشت اعضای ناوگان الصمود، قوانین بین‌المللی را نقض کرد
ثبت اینترنتی اعتراض به تخلفات رانندگی + مراحل ثبت
کاظمی: تعطیلی یک ماهه مدارس در افت تحصیلی تاثیرگذار بوده است
اژه‌ای: پلیس قانونگرا و قانون مدار در کنار مردم باشد
افزایش عرضه طلا و سکه برای آرام شدن بازار ارز/حذف سه دهک قانونی است که دولت باید اجرا کند
زمان قرعه کشی هشتمین مرحله فروش اینترنتی ایران خودرو مشخص شد+ لینک سامانه
اسپانیا از رژیم صهیونیستی به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت می‌کند
وقتی فهمیدند قضیه، بمب نیست و می‌توانیم نیروگاه بسازیم ماجرا متفاوت شد!
در پی تعطیلی‌ دولت،‌ پروازها به شهرهای کوچک آمریکا متوقف می‌شود
هواپیمایی عمان نام اسرائیل را از نقشه حذف شد
حمله موشکی مقاومت از غزه به اراضی اشغالی همزمان با سالگرد« طوفان‌الاقصی»
برنامه‌های ورزشی امروز سه‌شنبه 15 مهرماه
ماجرای این دو سال فرق می‌کند
بعید است اسرائیل پایبند به توافق با حماس باشد
آیا جنگ سوم جهانی نزدیک است؟
ای سید حسن نصرالله! کدام دانه فرو رفت در زمین که نرُست!
ادعای نتانیاهو: جنگ غزه رو به پایان است
سیاست‌نامه | مجمع تشخیص، مصلحت را‌ در الحاق مشروط به «سی اف تی »دید
بحران بی‌پایان آبی‌ها
X
آگهی تبلیغاتی