×
سیاسی
شناسه خبر : 234460
تاریخ انتشار :

نورنیوز از تلاش دولت برای تمرکززدایی از قدرت مرکزی گزارش می‌دهد؛

کلید توسعه و مهار بحران‌ها به استانداران واگذار می‌شود؟

سازوکار حکمرانی در ایران، سال‌هاست از بیماری «دستور از بالا» رنج می‌برد؛ گویی استاندار، صرفاً کارگزار دولت است و نه مسئول اصلی پیشبرد توسعه در استان. این تصور نه‌تنها نادرست، بلکه در دوران بحران، خطرناک است. تصور کنید زلزله‌ای مهیب در شرق کشور رخ دهد؛ آیا باید منتظر بمانیم تا از مرکز، دستور خرید آب معدنی صادر شود؟

نورنیوز- گروه سیاسی:‌ در روزهای پرآشوب «جنگ ۱۲ روزه» که بخش‌هایی از ایران درگیر تهدیدهای بی‌سابقه شد، آزمونی بزرگ پیش روی ساختار سیاسی کشور قرار گرفت: آیا همه چیز را باید تهران مدیریت کند؟ یا باید اجازه داد استان‌ها در برخی حوزه‌ها خود دست به کار شوند؟ پاسخ عملی این آزمون، برخلاف آنچه در ادبیات رسمی غالب بود، از دل واقعیت میدانی بیرون آمد. استانداران، در قامت «فرماندهان میدانی استان‌ها»، از دل میدان برخاستند، تصمیم گرفتند، اجرا کردند و توانستند بحران‌ها را کمابیش مهار یا مدیریت کنند؛ تجربه‌ای که نه‌تنها نباید نادیده گرفته شود، بلکه باید مبنای بازنگری ساختاری در شیوه اداره کشور قرار گیرد.

مرزبندی با فدرالیسم

دولت مسعود پزشکیان به‌درستی پیام این تجربه را دریافت کرده است. در نشست‌های اخیر در وزارت کشور، او از تفویض اختیار به استانداران به‌عنوان «اصل انکارناپذیر حکمرانی کارآمد» یاد کرد و تصریح نمود که این مسیر را ادامه خواهد داد. برخی مخالفان، بلافاصله پرچم هشدار را بلند کردند و گفتند  این کار، گامی به سوی فدرالیسم است. اما آیا چنین است؟

واقعیت آن است که تفویض اختیار در چارچوب قانون اساسی، نه تنها منافاتی با وحدت ملی ندارد، بلکه شرط بقا و کارآمدی حاکمیت در دوران پیچیده و متلاطم امروز است. بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی، رئیس‌جمهور می‌تواند در مسائل خاص، با تصویب هیئت وزیران، اختیارات خود را به نماینده یا مقام دیگری تفویض کند. دولت جدید دقیقاً در همین مسیر گام برداشته است؛ به نحوی که استانداران را در محدوده اختیارات دولت، مجاز به تصمیم‌گیری‌های اجرایی و استانی کرده، بدون آنکه اصول وحدت ساختاری نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد.

آنچه منتقدان باید درک کنند، تمایز بنیادین میان «فدرالیسم» به‌معنای واقعی و «تفویض اختیار اداری» در چارچوب ساختار متمرکز حقوقی است. فدرالیسم یعنی دوپارچگی در نظام تصمیم‌گیری، دو سطح حاکمیت مستقل و حتی قانون‌گذاری مجزا؛ اما در ساختاری که اکنون پیشنهاد می‌شود، تمام تصمیم‌ها همچنان در چارچوب قوانین ملی، با پاسخگویی کامل به دولت مرکزی و تحت نظارت مجلس، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه صورت می‌گیرد.

نمونه روشن کارآمدی این رویکرد، در جریان بحران‌های ناشی از حملات دشمن در جنگ اخیر دیده شد. در استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان و کرمانشاه، مدیریت میدان اجتماعی بحران، تاحدود زیادی، نه با فرمان‌های صادرشده از مرکز، بلکه با واکنش‌های سریع استانداران، بسیج محلی، شبکه مساجد و نیروهای داوطلب مردمی پیش رفت. همین واکنش‌ها بود که موجب کاهش خسارات، افزایش تاب‌آوری و جلوگیری از وحشت عمومی شد. حال سؤال این است: چرا باید بعد از بحران، این ساختار کارآمد را به نفع بوروکراسی تمرکزگرا پس زد؟

نمونه روشن دیگر، نوع مواجهه با بحران آب در مناطق مختلف کشور است. مطالعه موردی تهران، وضعیت بحرانی پایتخت و ناترازی‌های انباشته آن، شاهدی دیگر بر همین ضرورت است. رئیس‌جمهور در یکی از تازه‌ترین سخنرانی‌های خود به صراحت اعلام کرد که «دولت وارث ناترازی‌های بزرگی در حوزه آب، برق، محیط‌زیست و مدیریت شهری است» و تعطیلی‌های مکرر، نه نشانه‌ی سوءمدیریت مقطعی، بلکه نتیجه‌ی ساختاری دهه‌ها تمرکزگرایی، توسعه نامتوازن و تصمیم‌گیری‌های نادقیق در سطح ملی است. او هشدار داد که «امکان ادامه بقای تهران به عنوان پایتخت وجود ندارد» و فرونشست زمین در برخی مناطق تهران به «۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر در سال» رسیده؛ بحرانی که اگر با مدل حکمرانی چابک و استانی مواجه نشود، به فاجعه‌ای ملی خواهد انجامید.

یک بیماری مزمن: دستور از بالا

واقعیت این است که سازوکار حکمرانی در ایران، سال‌هاست از بیماری «دستور از بالا» رنج می‌برد؛ گویی استاندار، صرفاً کارگزار دولت است و نه مسئول اصلی پیشبرد توسعه در استان. این تصور نه‌تنها نادرست، بلکه در دوران بحران، خطرناک است. تصور کنید زلزله‌ای مهیب در شرق کشور رخ دهد؛ آیا باید منتظر بمانیم تا از مرکز، دستور خرید آب معدنی صادر شود؟ یا اینکه باید به استاندار اختیار فوری بدهیم تا انبارهای استراتژیک را باز کند، بودجه‌های فوری تخصیص دهد و فرماندهی واحد ایجاد کند؟

پزشکیان در اظهارات صریح خود گفته است: «استانداران باید در میدان، نقش رئیس‌جمهور استان را ایفا کنند.» این سخن، نه از سر شعار، که برآمده از تجربه‌ای عملی و هزینه‌دار است. اگر بخواهیم تاب‌آوری ایران را در برابر تهدیدهای آینده افزایش دهیم، چاره‌ای جز ساختن یک سازوکار حکمرانی منعطف، واکنش‌پذیر و قدرت‌مند نداریم؛ سازوکاری که نقطه کانونی آن، فرماندهی استاندار در میدان بحران و توسعه است.

البته این مسیر بدون مخاطره هم نیست. اگر نظارت تقویت نشود، اگر شفافیت حاکم نباشد، اگر پاسخگویی مستمر وجود نداشته باشد، همین تفویض اختیارات می‌تواند به فساد ساختاری و ناکارآمدی بینجامد. از همین‌رو، پیشنهاد می‌شود که مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی، به موازات حمایت از این تمرکززدایی مفید، سازوکارهای سنجش عملکرد، پایش میدانی و گزارش‌دهی عمومی استانداران را طراحی کنند. همچنین، نهادهای رسانه‌ای باید نقشی فعال در ارزیابی اجرای این سیاست‌ها ایفا کنند.

تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد کشورهایی که به استان‌ها، ایالت‌ها یا مناطق خود در حوزه‌های اجرایی و توسعه‌ای اختیار داده‌اند، از کارآمدی بالاتری برخوردار بوده‌اند. حتی در دولت‌های متمرکز اروپایی، قدرت میدانی فرمانداران یا رؤسای مناطق، بسیار فراتر از چیزی است که امروز در ایران مشاهده می‌کنیم.

در نهایت، واگذاری اختیارات به استانداران، بازگشت به فدرالیسم نیست؛ بازگشت به عقلانیت اجرایی است. این مسیر، اگر درست طراحی و مدیریت شود، می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را از تنگنای بوروکراسی ناکارآمد، به سوی نظامی پاسخگو، چابک، مردمی و مقاوم در برابر تهدیدها و بحران‌ها سوق دهد. از همین‌رو، باید گفت: امروز نه زمان عقب‌نشینی، بلکه زمان پیشروی در مسیر حکمرانی استانی است؛ مسیری که نه‌تنها شجاعت، بلکه درک عمیق از شرایط خطیر ایران می‌طلبد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
فاجعه در بزرگراه پاکستان؛ واژگونی مرگبار اتوبوس در پنجاب
فداکاری در دل شب؛ ناجی‌ای که برای نجات 6 نفر جان باخت
کمبود نیروی کار ماهر؛ مهم‌ترین چالش صنعت کشور از نگاه کارفرمایان
نتانیاهو: اجازه ورود کامل کمک به غزه را نمی‌دهیم
انتقال پایتخت به سواحل جنوبی مخاطرات امنیتی ندارد
خروج ایران از NPT در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه
برنامه کامل هفته‌های اول تا پانزدهم نیم‌فصل اول اعلام شد
خلافِ واقع!
استقلال و پرسپولیس مهرماه به ورزشگاه آزادی بازمی‌گردند
جهش فناوری در ایران؛ ساخت بازوی رباتیک فایبرکربنی برای صنعت خودرو
سودجویان در کمین‌اند؛ ارز و سیم‌کارت را فقط از مراکز مجاز تهیه کنید
رسانه ژاپنی: «زاهدی» کلید تقویت خط حمله «توکیو وردی» است
بارسلونا با پیروزی 3-1 گام نخست خود را محکم برداشت
ثبت احوال بدون مراجعه حضوری گواهی انحصار وراثت صادر می‌کند
راه اندازی مسیر دریایی خرمشهر-بصره برای زائران اربعین
دیلی تلگراف خبر داد: آتش‌بس در غزه تعارض آشکار دیدار ترامپ و استارمر
4 دلار میزان تخفیف نفتی ایران به چین
قانون‌گذاری برای سکوت یا مقابله با اخبار جعلی؟
نورویدئو | چهل روز گذشت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ارتباطات پایدار از ایران تا کربلا تامین می‌شود
حمله نظامیان صهیونیست به کشتی حنظله/حنظله چیست؟/جهاد اسلامی اقدام اسرائیل را محکوم کرد
محور هراز سه شب متوالی بسته می‌شود
قیمت خودرو امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از وعده پایان جنگ ها تا بمب‌های رادارگریز؛ تناقض بزرگ سیاست ترامپ
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 5 مرداد 1404
ناگفته‌های جنگ 12 روزه از زبان وزیر امور خارجه ایران
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از عفو نظام تا بازگشت به ترور؛ بهروز احسانی اسلاملو که امروز اعدام شد کیست؟
آخرین وضعیت پرونده قتل الهه حسین‌نژاد؛ بررسی اتهامات و مراحل قانونی
خشونت در فروشگاه آمریکایی؛ 11 نفر قربانی چاقوکشی شدند
«ابرقویی‌نژاد» پرسپولیسی شد
بورسا در محاصره آتش
نورنما | الگوگیری دختر کوچولو از خانم سحر امامی
تاخیر در اعزام، به مرگ کودک عقرب گزیده منجر شد
ارتش: در خط مقدم دفاع از ملت ایستاده‌ایم
قول رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان درباره قطع دست گروهک جیش‌الظلم از منطقه +عکس و فیلم
ابهام استراتژیک در دیپلماسی هسته‌‌‌ای ایران
جریان های جدید سیاسی و نظامی در غرب آسیا
اولین سفر دریایی زائران اربعین از بندر خرمشهر به بصره جمعه شروع می‌شود
زمان و مکان مسابقه سوپرجام 1403 مشخص شد
همدلی مردم انگلیس با فلسطینیان افزایش یافت
اعدام 2 عضو گروه منافقین در تهران +تصاویر
روبیو: ترامپ پلیس جهان است!
احتمال ادامه تعطیلی چهارشنبه‌ها تا پایان تابستان
تجربه تعامل ایران و تروئیکای اروپا در پرونده هسته‌ای
استفاده از موبایل برای نمایندگان در صحن مجلس ممنوع شد
مسئله آب در ایران و گسست قدرت
مجلس با دوفوریت لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی موافقت کرد
ماکرون: فلسطین باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد!
موج محکومیت علمای اهل سنت در پی حادثه تروریستی دیروز زاهدان
X
آگهی تبلیغاتی