×
اقتصادی
شناسه خبر : 227563
تاریخ انتشار :

نورنیوز بررسی می‌کند؛

افزایش قیمت خودروهای سایپا؛ راه نجات صنعت یا فشار مضاعف بر مردم؟

تصمیم سایپا برای افزایش قیمت خودرو در شرایط رکود بازار و افت شدید تقاضا، نه‌تنها به بهبود وضعیت تولید کمکی نمی‌کند، بلکه بار روانی و اقتصادی سنگینی به مردم تحمیل می‌کند.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: افزایش ۱۰ تا ۳۵ درصدی قیمت خودروهای سایپا، به استناد مجوز شورای رقابت و با توجیه فشارهای ارزی و تولیدی، موجی از واکنش‌های منفی در میان مردم و کارشناسان ایجاد کرده است. در شرایطی که بازار خودرو در رکود به‌سر می‌برد و بسیاری از خانوارها از توان خرید یک خودروی داخلی نیز ناتوان‌اند، چنین تصمیمی نشانه‌ای از فاصله عمیق میان سیاست‌گذاران این صنعت و واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

سایپا در اطلاعیه خود، تورم، حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز را عامل اصلی افزایش قیمت دانسته است. اما منتقدان بر این باورند که مشکل اصلی، ساختار ناکارآمد و هزینه‌های سربار ناشی از مدیریت دولتی و غیررقابتی است. از دید آنان، افزایش قیمت نه برای توسعه کیفیت بلکه برای جبران ناکارآمدی‌هاست.

قانون شورای رقابت؛ عدالت یا مجوز فشار مضاعف؟

بر اساس مصوبه شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو باید متناسب با نرخ تورم بخشی باشد. اما در عمل، نبود رقابت واقعی و ساختار بسته بازار، باعث شده تا این مجوزهای قانونی به ابزاری برای افزایش قیمت‌ها و فشار بیشتر بر مردم تبدیل شود. پرسش افکار عمومی آن است که این شورا مدافع کدام طرف است؛ تولیدکننده یا مصرف‌کننده؟

یکی از نگرانی‌های جدی، سرنوشت خریدارانی است که خودرو را در قالب پیش‌فروش ثبت‌نام کرده‌اند. گرچه سایپا اعلام کرده که افزایش قیمت شامل کسانی نمی‌شود که مبلغ کامل را پرداخته‌اند، اما اعمال مابه‌التفاوت برای سایر مشتریان، اعتماد عمومی به عدالت در معاملات را به‌شدت خدشه‌دار می‌کند.

شکاف بازار آزاد و کارخانه؛ توجیه تکراری، نتیجه تکراری‌تر

توجیه رایج خودروسازان برای افزایش قیمت، کاهش فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد است. اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده که این رویکرد نه‌تنها دلالی را کاهش نمی‌دهد، بلکه به موج جدیدی از افزایش انتظارات تورمی دامن می‌زند.

آنچه در این میان نادیده گرفته می‌شود، ضرورت بازنگری اساسی در ساختار صنعت خودرو است. بدون شفافیت، رقابت‌پذیری، بهبود کیفیت و پاسخ‌گویی مدیریتی، افزایش قیمت نه به نفع مردم است، نه به نفع تولید. خودروسازی که در انحصار، از جیب مردم ارتزاق می‌کند، نمی‌تواند مدعی حمایت از تولید ملی باشد.


اخبار مرتبط
زمان و نحوه واریز وجه متقاضیان مرحله دوم و سوم خودروهای سایپا
جمعه 1404/04/06 ساعت 11:41
خریداران خودرو بخوانند؛
زمان و نحوه واریز وجه متقاضیان مرحله دوم و سوم خودروهای سایپا
شرکت سایپا اعلام کرد فرصت واریز وجه برای متقاضیان مرحله دوم و سوم فروش از طریق سامانه یکپارچه آغاز شده است. خریداران باید در مهلت تعیین‌شده اقدام به پرداخت کنند؛ اقدامی که با توجه به تجربه‌های قبلی، نگرانی‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.
واکنش فرهیدزاده برای اقدام مستقل و افزایش  بدون مجوز قیمت خودروسازان
یکشنبه 1404/03/18 ساعت 21:55
واکنش فرهیدزاده برای اقدام مستقل و افزایش بدون مجوز قیمت خودروسازان
حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با انتقاد از روند افزایش قیمت خودروها تأکید کرد که هیچ مجوزی برای اقدام مستقل خودروسازان وجود ندارد و فرآیند قانونی باید از مسیر وزارت صمت و شورای رقابت طی شود.
هشدار ایران‌خودرو درباره تعلل در اعلام قیمت‌های جدید ماشین‌ها +فیلم
یکشنبه 1404/03/18 ساعت 18:05
هشدار ایران‌خودرو درباره تعلل در اعلام قیمت‌های جدید ماشین‌ها +فیلم
ایران‌خودرو در نامه‌ای به سازمان بورس خواستار ابلاغ سریع قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان حمایت شد و اعلام کرد در صورت تعلل، قیمت‌ها را خود محاسبه و تصویب می‌کند.
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
انتقال پایتخت به سواحل جنوبی مخاطرات امنیتی ندارد
خروج ایران از NPT در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه
برنامه کامل هفته‌های اول تا پانزدهم نیم‌فصل اول اعلام شد
خلافِ واقع!
استقلال و پرسپولیس مهرماه به ورزشگاه آزادی بازمی‌گردند
جهش فناوری در ایران؛ ساخت بازوی رباتیک فایبرکربنی برای صنعت خودرو
سودجویان در کمین‌اند؛ ارز و سیم‌کارت را فقط از مراکز مجاز تهیه کنید
رسانه ژاپنی: «زاهدی» کلید تقویت خط حمله «توکیو وردی» است
بارسلونا با پیروزی 3-1 گام نخست خود را محکم برداشت
ثبت احوال بدون مراجعه حضوری گواهی انحصار وراثت صادر می‌کند
راه اندازی مسیر دریایی خرمشهر-بصره برای زائران اربعین
دیلی تلگراف خبر داد: آتش‌بس در غزه تعارض آشکار دیدار ترامپ و استارمر
4 دلار میزان تخفیف نفتی ایران به چین
قانون‌گذاری برای سکوت یا مقابله با اخبار جعلی؟
نورویدئو | چهل روز گذشت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ارتباطات پایدار از ایران تا کربلا تامین می‌شود
حمله نظامیان صهیونیست به کشتی حنظله/حنظله چیست؟/جهاد اسلامی اقدام اسرائیل را محکوم کرد
محور هراز سه شب متوالی بسته می‌شود
قیمت خودرو امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از وعده پایان جنگ ها تا بمب‌های رادارگریز؛ تناقض بزرگ سیاست ترامپ
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 5 مرداد 1404
ناگفته‌های جنگ 12 روزه از زبان وزیر امور خارجه ایران
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از عفو نظام تا بازگشت به ترور؛ بهروز احسانی اسلاملو که امروز اعدام شد کیست؟
آخرین وضعیت پرونده قتل الهه حسین‌نژاد؛ بررسی اتهامات و مراحل قانونی
خشونت در فروشگاه آمریکایی؛ 11 نفر قربانی چاقوکشی شدند
«ابرقویی‌نژاد» پرسپولیسی شد
بورسا در محاصره آتش
نورنما | الگوگیری دختر کوچولو از خانم سحر امامی
تاخیر در اعزام، به مرگ کودک عقرب گزیده منجر شد
ارتش: در خط مقدم دفاع از ملت ایستاده‌ایم
قول رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان درباره قطع دست گروهک جیش‌الظلم از منطقه +عکس و فیلم
ابهام استراتژیک در دیپلماسی هسته‌‌‌ای ایران
جریان های جدید سیاسی و نظامی در غرب آسیا
اولین سفر دریایی زائران اربعین از بندر خرمشهر به بصره جمعه شروع می‌شود
زمان و مکان مسابقه سوپرجام 1403 مشخص شد
همدلی مردم انگلیس با فلسطینیان افزایش یافت
اعدام 2 عضو گروه منافقین در تهران +تصاویر
روبیو: ترامپ پلیس جهان است!
احتمال ادامه تعطیلی چهارشنبه‌ها تا پایان تابستان
تجربه تعامل ایران و تروئیکای اروپا در پرونده هسته‌ای
استفاده از موبایل برای نمایندگان در صحن مجلس ممنوع شد
مسئله آب در ایران و گسست قدرت
مجلس با دوفوریت لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی موافقت کرد
ماکرون: فلسطین باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد!
موج محکومیت علمای اهل سنت در پی حادثه تروریستی دیروز زاهدان
پایان بازی دوستانه منچستریونایتد 2 - وستهم 1 + خلاصه بازی
ایران‌نما | معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران(58) «برزُک»
روایت پزشکیان از حمله اسرائیل به شورای عالی امنیت ملی +فیلم
ولایتی: دشمنان با طرح دالان زنگه‌زور در پی تهدید تمامیت ارضی هستند
X
آگهی تبلیغاتی