×
اجتماعی
شناسه خبر : 226461
تاریخ انتشار : یکشنبه 1404/03/11 ساعت 09:07
مسئله حمل‌ونقل، اعتصاب و معماری نظام سیاست‌گذاری

کیومرث اشتریان

مسئله حمل‌ونقل، اعتصاب و معماری نظام سیاست‌گذاری

مسئله حمل‌ونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایین‌بودن نرخ کرایه‌ها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینه‌های بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکت‌های حمل‌ونقل و دلالان است یا نبود توازن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؟

نورنیوز _ گروه اجتماعی: مسئله حمل‌ونقل و اعتصاب در ایران چیست؟ آیا پایین‌بودن نرخ کرایه‌ها است؟ آیا گرانی لوازم یدکی و لاستیک یا افزایش هزینه‌های بیمه و سوخت است یا ساختار «راننده-مالکیتی»؟ آیا مشکل از شرکت‌های حمل‌ونقل و دلالان است یا نبود توازن حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی؟ تا نتوانیم مسئله اصلی را شناسایی کنیم، گرفتاری حل نمی‌شود. آنچه در این مقاله تأکید می‌شود، «ساختار اداره توده‌ای» حوزه حمل‌ونقل است. گاهی مشکل به «نحوه مواجهه با مشکل» بازمی‌گردد و نه آنچه در اعتصاب نمودار می‌شود.

در شماری از کشورها امور حمل‌ونقل به شرکت‌های بزرگ (حداکثر تا 10 شرکت) سپرده می‌شود. رابطه مالکیتی راننده با کامیون قطع شده و بارِ پیدا‌‌کردن بار از دوش او برداشته می‌شود و به‌این‌صورت دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود.‌ اما در ایران، بار منفعت به جیب واسطه می‌رود و بار گرانِ غم بر دل راننده‌ای که «بار‌کشیده» جفاست، تحمیل می‌شود. از‌این‌رو همواره در انتظار است تا با فریاد اعتصاب، بگسلد این رشته ز هم. ناقه‌اش به زیر محمل نمی‌رود و جنگ اعصاب و اعتصاب بر‌می‌آورد.

در سال ۱۴۰۴، تعداد کامیون‌های فعال در ایران حدود 400 هزار تا 600 هزار دستگاه، شمار رانندگان کامیون حدود 900 هزار نفر و ظرفیت حمل بار سالانه در ایران چند برابر بیشتر از بار موجود برآورد شده است. حدود ۸۰ درصد کامیون‌ها در مالکیت شخصی است؛ برخلاف ترکیه، برزیل و کره جنوبی که این نسبت‌ها تقریبا برعکس است و در آنها شرکت‌های بزرگ درگیر انتظام بار، مالیات، بیمه، هزینه‌های سوخت و... هستند؛ راننده یا صاحب کامیون درگیر نیست. همین آمار نشان‌دهنده بی‌نظمی ساختاری این حوزه است که مشکلات دیگر را سبب می‌شود. به بیان دیگر، «اداره توده‌ای» در حکمرانی حمل‌ونقل یکی از معضلات اساسی است؛ یعنی فقدان تشکیلات اقتصادی بزرگ و ضعف در معماری کلان سیاست‌گذاری. اداره توده‌ای حمل‌ونقل عمومی سبب شده است تا انبوهی از رانندگان که رابطه مالکیتی با کامیون دارند، گرفتار پیداکردن بار در پایانه‌ها شوند و عملا بخش مهمی از سود و دسترنج آنان نصیب شبکه دلالی و واسطه‌گری شود. آنان در‌عین‌حال درگیر تبانی نانوشته و سودجویی افسارگسیخته تولیدکنندگان خودرو‌های سنگین و بانک‌ها هستند.

همین مسئله اساسی، یعنی «اداره توده‌ای»، در حوزه‌های دیگری مانند سیاست، مسکن، آموزش عمومی، بهداشت و... نیز در ایران وجود دارد. از‌این‌رو می‌توان گفت که اداره توده‌ای سیستم سیاسی یعنی فقدان تشکل‌های بزرگ سیاسی در قالب احزاب جدی سیاسی، اداره توده‌ای سیستم آموزشی یعنی فقدان نهادهای مدنی بزرگ آموزشی برای اجرای سیاست‌های آموزشی، اداره توده‌ای ساخت‌وساز مسکن یعنی ورود انبوهی از توده مردم به ساخت‌وساز و ناتوانی در اعمال کنترل و نظارت حاکمیتی بر استانداردهای ساخت‌وساز و در نتیجه رشد افسارگسیخته بهای مسکن و افزایش ناکارآمدی‌ها.

اداره توده‌ای و تشکل‌زدایی از جامعه، چه تشکل‌زدایی سیاسی-مدنی باشد، چه تشکل‌زدایی سرمایه‌ای و چه تشکل‌زدایی اداری، یک راهکار ضد امنیتی است. درک ما از جامعه و اداره امور عمومی و اینکه آیا جامعه، توده‌ای از انبوه انفرادی مردمان است یا اینکه مجموعه‌ای از تشکل‌های گوناگون، اهمیت بسیاری در نحوه اداره جامعه و حل تنش‌های آن دارد. زندگی اجتماعی به تشکیلات اجتماعی است، زندگی سیاسی به تشکیلات سیاسی است‌ و اداره امور عمومی به تشکیلات عمومی. نمی‌توان جامعه و حکمرانی آن را بدون چنین تشکیلاتی به‌خوبی اداره کرد. نادیده‌انگاشتن ضرورت وجود تشکل‌های گوناگون برای اداره کشور مصائب بسیار پدید آورده است.

آن‌گاه که در سطح ساختار اجرائی، سازمان‌ نیافته باشید، در سطح کارگزاری دچار آشوب می‌شوید. آن‌گاه که در سطح ساختار سیاسی سازمان نیافته باشید، مردمان به آشوب سیاسی و جنبش مدنی می‌گرایند. آن‌گاه که در ساختار حمل‌ونقل سازمان نیافته باشید، راننده و کامیون‌دار را اسیر بی‌عدالتی می‌کنید. آن‌گاه که با تحلیل‌های غلطِ سیاسی همه تلاش خود را به کار بگیرید که از جامعه تشکل‌زدایی کنید، یعنی جامعه را از روح اجتماعی آن تخلیه می‌کنید. به‌این‌صورت ضرباتی از درون تاریکی آشفتگی اجتماعی به شما می‌خورد که نمی‌فهمید از کجا خورده‌اید. راه‌حل این است که به نظم تشکیلاتی اجتماعی بازگردیم که برای ثبات نظام سیاسی و انتظام اجتماعی ضروری است. 

در هر حوزه‌ای (چه حوزه سیاسی یا سیاستی) با چند تشکل بزرگ و اصلی طرف باشید و بار تنظیم‌گری را بر دوش آنها بگذارید و نظام سیاسی را از زیر بار این‌همه فشار تخلیه کنید. تشکل‌های بزرگ نمادی از سرمایه‌داری ملی است. آن‌گاه که تحت نظارت حاکمیت عمومی باشند، یک راه‌حل مهم برای معماری سیاست‌گذاری عمومی است. بازنگری در نحوه تفکر ما از معماری سیاست‌گذاری و گذار از اداره توده‌ای کشور به اداره براساس تشکیلات عمومی ضروری است. معمار حرم سیاست نباید خرقه سیاست‌گذاری را در رهن خرابات «آنومی اجتماعی» بگذارد.


نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
کشف کلت‌های آمریکایی پنهان زیر ذغال در تهران
پیگیری وضعیت سلامت رضا امیرخانی از سوی رهبر معظم انقلاب
هزاران خانواده آسیب‌دیده اسرائیلی از حملات ایران همچنان سرگردان
هدررفت واقعی آب تهران کمتر از 10 درصد
علت حادثه منجر به فوت همسر معاون رئیس جمهور مشخص شد/دختر سقاب مرگ مغزی شد +فیلم
کدام استان ها 11 و 12 آذرماه تعطیلند؟
نورنما | 11 آذر، شهادت میرزا کوچک خان جنگلی
ایران و شانگهای؛ معماری امنیت مشترک
مدارس فارس فردا 11 آذرماه تعطیل شد
اسلامی: مقابله با تحریف‌های دشمن نیازمند اقدام و عمل واقعی در صنعت هسته‌ای است
تایید مصوبه بنزین 3 نرخی در هیئت تطبیق مجلس
پاپ: تشکیل دولت فلسطین تنها راه‌حل برقراری صلح است
کشف 740 ماینر غیرمجاز در ایلام/ مصرف برق معادل یک شهرستان بزرگ!
15 کشور اروپایی از اوکراین حمایت کردند
تهران تا چهارشنبه بارانی است/دمای هوا کاهش می یابد
آغاز رزمایش ضدتروریستی سازمان شانگهای به میزبانی سپاه
آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد از 16 آذر
اختصاص 390 میلیون لیتر مازوت کم گوگرد به نیروگاه‌ها
ضرغامی: فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی کمکی به حل مسائل نمی‌کند
نیجر اورانیوم تولیدی را در بازار جهانی عرضه می‌کند
واریز مرحله پنجم تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان
آماده باش رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه
فرمانده ارشد حزب‌الله: کنار گذاشتن سلاح را رد می‌کنیم
دیوارکشی مزدوران الجولانی در دمشق علیه علوی‌های سوریه
هرتزوگ: عفو نتانیاهو را بررسی می‌کنم
دریادار سیاری: ناوشکن جماران نمادی از خودکفایی کشور است
اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی پس از 3 سال
ترامپ و بازی دوباره با کارت داعش
«رهش»، تصویری از وارونگی سیاست‌گذاری‌های شهری
مذاکرات افغانستان و پاکستان در عربستان بی‌نتیجه ماند
ادارات و آموزش مدارس و دانشگاه‌های تهران غیرحضوری شد/ اجرای طرح زوج و فرد تا ساعت 18:30
عارف: نباید درهای حضور اساتید و دانشجویان ایرانی در مجامع دانشگاهی بین‌الملل را ببندیم
قالیباف: زن ایرانی معمار تمدن نوین است
هوای تهران همچنان در وضعیت قرمز
حذف انحصار از واردات نهاده‌های دامی با تهاتر نفت
فردا مدارس قم دایر است
برخی مدارس کهگیلویه و بویراحمد فردا تعطیل شدند
ویتکاف فردا با پوتین دیدار می‌کند
مهدی مبینی درگذشت
فردا ادارات و مدارس سراسر استان البرز دایر هستند
حساب سرپرستان خانوار طرح یسنا شارژ می شود/زمان و دهک های مشمول
اعلام شرایط فروش جدید ایران خودرو + جزییات و لینک ثبت نام
جزئیات حراج جدید سکه طلا؛ سقف خرید هر نفر 5 قطعه
پیام تبریک پزشکیان به بانوی کاراته‌کار ایران
دادگاه نتانیاهو باز هم لغو شد
پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت همسر معاون رئیس جمهور
رکورد تازه طلا؛ هشدار به بازار سرمایه
تونل امیرکبیر امشب مسدود می‌شود
گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و ژاپن
مصوبات شهرآورد پرسپولیس–استقلال ؛ اختصاص 1600 بلیت به بانوان
X
آگهی تبلیغاتی