نورنیوز _ گروه سیاسی: جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور امروز شنبه 27 اردیبهشت 1404 با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
معلمان از جمله اقشار مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی هستند و دیدارهای مختلف ایشان با فرهنگیان همواره دربردارنده نکات، توصیهها و مطالبات مهمی در جهت ارتقای آموزش و پرورش در کشور بوده است.
دیدارهای سالهای گذشته اغلب در ایام شهادت شهید مطهری و روز معلم برگزار میشد اما امسال به دلیل تقارن با موسم اعزام حجاج و برگزاری دیدار کارگزاران حج، در دهه آخر اردیبهشت ماه برگزار شد.
معلمان تاکنون دیدارهای سالیانه متعددی با رهبر انقلاب داشتهاند و سابقه این دیدارها به دوران ریاست جمهوری آیتالله خامنهای باز میگردد.
حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) دقایقی پیش از آغاز دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی
گزارش وزیر آموزش پرورش از حسینیه امام خمینی(ره) در گفتگو با صداوسیما دقایقی پیش از آغاز دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی
ورود رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی(ره) و آغاز دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور
تقدیر رهبر انقلاب از اهتمام ویژه رئیس جمهور به مسائل آموزش و پرورش/ هرچه برای آموزش و پرورش سرمایهگذاری کنیم، هزینه نیست، ایجاد یک زمینه برای سودِ چند برابر است
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان فرمودند: باید شکرگزار باشیم که در این دوره، بهخصوص رئیس جمهور محترم به مسائل آموزش و پرورش اهتمام ویژهای ابراز میکنند. بنده بارها تکرار کردم که ما هرچه برای آموزش و پرورش سرمایهگذاری کنیم این در واقع سرمایهگذاریست، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سودِ چند برابر است.
خوشبختانه رئیس جمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم، جزو مدیران برجسته آموزش و پرورش هستند ایشان هم، کاملا با مسائل آموزش پرورش آشنا هستند؛ اینها فرصت است. امیدواریم از این فرصتها استفاده بشود.
تأکید رهبر انقلاب بر لزوم انجام کارهای رسانهای و هنری برای چهرهنگاری شایسته، جذاب، با نشاط و دوستداشتنی از معلم
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان بیان کردند: معلم یک چهرهی زیبای بانشاطِ دوستداشتنی در چشم آحاد مردم باشد بهطوری که اگر به کسی، به جوانی، گفتند که «در این فهرست شغل ها کدام را انتخاب میکنی؟»، نگذارد معلم را رده آخر؛ گاهی اینجوری است، وقتی جاذبه نداشت، آن کسی که دنبال شغل است به فکر معلمی اصلاً نمیافتد، مگر اینکه مجبور بشود. ما باید بهعکس کنیم؛ باید این گرامیداشت بهنحوی باشد که در افکار عمومی علاقهی به معلم و چهرهنگاری معلم آنچنان باشد که جذاب باشد. معلم را مردم بهصورت یک موجود فعال، پرتلاش، بانشاط، موفق، باافتخار، سرافراز، ببینند.
البته راه دارد اینها؛ اینها کارهایی است که با گفتن و تذکر دادن حل نمیشود. اهلِ فن آن باید بنشینند، کار رسانهای لازم دارد، کار هنری لازم دارد؛ فیلم بسازند، کتاب تولید کنند، همچنانی که ما درباره مثلاً یک شهید یک کتاب تولید میکنیم، انسان میخواند عاشق آن شهید میشود. کتاب دربارهی رفتار یک معلم، به صورت رمان مثلاً، تولید کنیم که وقتی انسان آن کتاب را خواند، عاشق معلم بشود.
پویانمایی، فیلم، سریال، کارهای گوناگونی از این قبیل، کارهای رسانهای؛ اینها بر عهدهی دستگاههای دولتی، صداوسیما، دستگاههای هنری، وزارت ارشاد و امثال اینهاست؛ اینها باید بشود. چه کسی دنبال کند؟ آموزش و پرورش؛ آموزش و پروش یکی از کارهایش این است که این را دنبال کند؛ هدف هم چهرهنگاریِ شایستهی معلم باشد.
رهبر انقلاب: آموزش و پرورش یک نهاد حکومتی است و دولت اسلامی موظف است جوان و نوجوان را تا مقطعی پرورش بدهد / اینکه در گوشه و کنار زمزمهای بوجود بیاید که بخشهایی از آموزش و پرورش را از دولت جدا کند، این اصلا معنی ندارد
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان اظهار داشتند: آموزش و پرورش یک نهاد حکومتی است، وظیفهی دولت اسلامی است که جوان و نوجوان را تا یک مقطعی، مثلاً لااقل تا آخر دبیرستان، با علم، با فن، با حرفه، با معارف، با ایمان، بالا بیاورد. این وظیفه است.
اینکه در گوشه و کناری، حتی در خود آموزش و پرورش ـ آنطور که من از قبل در ذهنم هست ـ زمزمههایی به وجود میآید که بخشهایی از آموزش و پرورش را بسپاریم به این و آن، یعنی یک ملوکالطوایفی درست کنیم در آموزش و پرورش، این اصلاً معنی ندارد.
رهبر انقلاب: کتابهای درسی بایستی بتواند دانشآموز را پرورش بدهد و بار بیاورد/ کتاب باید جذاب باشد ولی الان این کتابها برای نوجوان و جوان ما جذاب نیست / ظاهر و قالب کتابهای درسی باید مطابق با اصول زیباشناسی باشد که الان اینجور نیست
رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان فرمودند: این دو عنصر در کنار هم، معلم و کتاب درسی، در واقع همهکارهی آموزش و پرورشاند. کتاب درسی خیلی مهم است. بنده در باب کتاب درسی چندین بار تا حالا، هم بهطور عمومی در این جلسات معلمان و آموزشوپرورشیها، هم در جلسات خصوصی با مسئولین آموزش و پرورشِ گذشته، توصیه کردهام، تأکید کردهام. یک کارهایی هم کردهاند.
حالا فرض کنید مثلاً اسم یک دانشمند اسلامی را در کتاب اضافه کنند، من باب مثال، یا چند برگ اسناد لانهی جاسوسی را، که ما تذکر دادیم، مثلاً بیاورند. اینها کافی نیست؛ اینها لازم است، اما کافی نیست. بایستی کتاب بتواند دانشآموز را پرورش بدهد، بار بیاورد.
اولاً کتاب باید جذاب باشد. شما الان اگر مراجعه کنید به جوان و نوجوانِ دانشآموز، چه در دبستان چه در دبیرستان، میبینید کتاب درسی برایش یک چیز شیرین و جذاب نیست. هم محتوا باید جذاب باشد، یعنی سنگینترین مباحث علمی را میشود با شیرینترین بیان منعکس کرد. اینجوری است دیگر، خب، ما عمرمان سالها در کار درس و گفتن و شنفتن و اینها گذشته. سنگینترین مباحث علمی را میتوان با زبانهای ساده، شیرین، مطلوبِ مستمع بیان کرد. این یک، در مورد محتوا.
بعد، شکل ظاهر، قالب کتاب، شکل ظاهر کتاب؛ باسلیقه، باابتکار، زیبا، مطابق با اصول زیباشناسی باشد که الان اینجور نیست. الان شکل و قالب کتابهای درسی ما شکل جذابی ندارد.
بنابراین، یکی از موضوعات مهم، مسئلهی کتاب درسی است.