×
اقتصادی
شناسه خبر : 221126
تاریخ انتشار : دوشنبه 1404/02/01 ساعت 11:16

نورنیوز بررسی می کند؛

30 سال وعده، 30 سال ترافیک؛ تکمیل آزادراه تهران-شمال بازهم متوقف شد!

آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است.

نورنیوز-گروه اقتصادی: آزادراه تهران-شمال، یکی از پرهزینه‌ترین و پرحاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران، پس از سه دهه هنوز به نقطه پایان نرسیده است. بهانه‌های تکراری از جنس «توپوگرافی سخت» و «مشکلات مالی» دیگر پاسخگوی انتظارات مردمی نیست.این آزادراه را آزمونی برای کارآمدی نظام مدیریت کشور شده است. وقتی در میانه دهه ۷۰ شمسی نخستین نقشه‌های آزادراه تهران-شمال طراحی شد، کمتر کسی گمان می‌کرد که این پروژه تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند. آرزوی رسیدن به شمال کشور از دل کوه‌های البرز، در قالب یک مسیر ۱۲۱ کیلومتری، قرار بود نماد توسعه و اقتدار ملی باشد؛ اما امروز، پس از گذشت بیش از ۳۰ سال، این مسیر هنوز نیمه‌کاره است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در اظهار نظری صریح، اعتراف کرده که پروژه با مشکل جدی تأمین منابع مالی مواجه است.

او همچنین به دشواری‌های توپوگرافی و ملاحظات زیست‌محیطی اشاره کرده؛ دلایلی که بارها تکرار شده‌اند اما برای افکار عمومی، بیشتر بهانه‌هایی آشنا می‌مانند تا دلایلی قانع‌کننده. در این میان، بنیاد مستضعفان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌عنوان بازیگران مالی پروژه معرفی شده‌اند، هرچند «جلسات اثربخش» تاکنون به نتیجه ملموسی نینجامیده است. اما آزادراه تهران-شمال فقط یک پروژه عمرانی نیست. این مسیر، سازنده‌ی تصوری جمعی درباره توانمندی مدیریتی در ایران است. برای خانواده‌ای که هر نوروز ساعت‌ها در جاده چالوس گرفتار ترافیک می‌شود، این آزادراه یک وعده تاریخی است. برای مردمی که در بحران‌های معیشتی، به دنبال نشانه‌هایی از کارآمدی هستند، پروژه‌هایی مانند این آزادراه، آزمونی است که نتایج آن به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کند. چه شد که پروژه‌ای با این سطح از اهمیت، به چنین سرنوشتی دچار شد؟ پاسخ را باید در ضعف برنامه‌ریزی، بی‌ثباتی در تأمین مالی، ناهماهنگی نهادی، و تغییرات مدیریتی مداوم جست‌وجو کرد. هر دولتی که آمده، قول داده «به‌زودی» پروژه را تکمیل کند؛ هر وزیری که رفته، آن را به گردن دولت قبل انداخته؛ و مردم، تنها نظاره‌گر این چرخه فرساینده مانده‌اند.

هزینه‌های سرسام‌آور ساخت در دل کوه، پیچیدگی‌های مهندسی تونل‌ها، و ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، واقعیت‌هایی انکارناپذیرند؛ اما در کنار این واقعیات، سوءمدیریت و ناپایداری تأمین منابع هم به‌وضوح در عملکرد پروژه نقش داشته‌اند. نتیجه آن است که بخشی از مسیر افتتاح شده، بخش دیگر همچنان در بن‌بست مناقصه مانده، و هیچ چشم‌انداز روشنی از اتمام کامل پروژه وجود ندارد. فراتر از بُعد فنی و مالی، آزادراه تهران-شمال اکنون به نمادی از اعتماد آسیب‌دیده تبدیل شده است. مردم وقتی می‌بینند یک پروژه با این سطح از اهمیت ملی دهه‌ها به درازا کشیده، در ارزیابی‌شان از کارآمدی کل سیستم تجدیدنظر می‌کنند. همین امر، سرمایه اجتماعی را فرسایش می‌دهد و به کاهش مشارکت و امید عمومی منجر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان، نیاز به بازنگری در راهبردهای اجرایی پروژه احساس می‌شود. تأمین منابع مالی نباید تنها به «امیدواری» وزیر راه گره بخورد، بلکه نیازمند برنامه‌ای عملی، شفاف و پاسخ‌گوست. اگر این پروژه هم با وعده‌های تکراری و نهادگرایی فرسوده دفن شود، باید منتظر آن باشیم که نه تنها جاده، بلکه اعتماد عمومی نیز در پیچ‌وخم‌های البرز گم شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تلاش آمریکا برای ازسرگیری میانجی‌گری قطر در مورد غزه
انفجار نزدیک سفارت رژیم اسرائیل در پایتخت نروژ
لاریجانی : ایران با تعصب از امنیت ملی دفاع می‌کند
تیراندازی به اردوگاه ارتش صهیونیستی در کرانه باختری
آغاز ثبت‌نام فروش فوق‌العاده سایپا و پارس‌خودرو از فردا
پسران هندبال ایران جهانی شدند
دیدار مجدد عراقچی و گروسی در نیویورک
نماینده فلسطین در سازمان ملل: به رسمیت شناختن کشور ما یک حق است
سردار نائینی: «وعده صادق 1 و 2» انسجام رسانه‌ای جنگ جدید را شکل داد
کشف تازۀ باستان‌شناسان در 2 کیلومتری تخت جمشید
برلین مدعی شد ارائه مهلت چندروزه به ایران از سوی تروئیکای اروپایی
پیشکسوت استقلال در بیمارستان بستری شد
نخست وزیر لبنان اظهارات نماینده آمریکا را محکوم کرد
دبیر: کسب 15 مدال در 20 وزن بی‌سابقه بود
ترامپ در دیدار با زلنسکی: روسیه از قدرت نظامی قابل‌توجهی برخوردار است
نورنما | کارون زیبا،اهواز
سه برابر شدن یارانه خانواده‌های غیرکارمند دارای 3 فرزند
گروسی: بازرسان آژانس در راه ایران هستند
حماس ادعاهای ترامپ را کاملا بی‌اساس توصیف کرد
ماکرون: آماده تحریم‌های اسرائیل هستیم
دیدار عراقچی با وزرای خارجه اسپانیا و قطر در نیویورک/توافق همکاری آموزشی ایران و مجارستان
مدافع ایرلندی در آستانه پرسپولیسی شدن
آلمان: درهای مذاکره با ایران باز است
تغییر ساعات کاری ساتنا و چکاوک از اول مهرماه+جزئیات
روز برگزاری دومین دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران تعیین شد
گزارش تصویری | « هفته دفاع مقدس»
دادستانی تهران علیه بلاگر وکیل‌نما اعلام جرم کرد
ترامپ ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرد/کنایه اردوغان به ترامپ در سازمان ملل
اطلاعیه سپاه ایلام در مورد انفجار کنترل شده طی امشب
اعلام جزییات نشست عراقچی با وزرای خارجه سه کشور اروپایی
رهبر معظم انقلاب اسلامی: اتحاد ملت ایران در جنگ دوازده‌ روزه دشمن را ناامید کرد
واریز مرحله پنجم وام 50 میلیونی بازنشستگان کشوری
نورنما | هفته دفاع مقدس گرامی‌باد
ناوگان الصمود به نزدیکی یونان رسید
دروغی به نام فرار ایران از میز مذاکره
استقبال حماس از بیانیه کنفرانس راهکار دودولتی در نیویورک
ایران 3-2 صربستان | با نمایش غیرت ملی پوشان، ایران به 8 تیم برتر جهان صعود کرد + بازی بعدی
گروسی رسما نامزد دبیرکلی سازمان ملل شد
قائم‌مقام معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شد
رایزنی عراقچی و دیپلمات‌های ارشد اروپایی در نیویورک
درخواست عربستان از همه کشورها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
افزایش سه‌ درجه‌ای دما در تهران تا شنبه
دادگاه لاهه تحریم می‌شود
پیام جنگی جدید نتانیاهو؛ استراتژی عملیاتی یا فرافکنی؟
گزینه هاشمیان در خط حمله پرسپولیس چه بازیکنانی هستند؟
هشدار عراقچی نسبت به تبعات هرگونه استفاده ابزاری 3 کشور اروپایی از شورای امنیت+فیلم
معاون بهداشت: امسال شیر در مدارس ابتدایی توزیع می شود
سفیر ایران در ریاض: ایران و عربستان، آینده منطقه را می سازند
لاریجانی: دروغ است که ایران مذاکره نمی‌کند
پلیس مسئول صدور مجوز سلاح‌های شکاری و ورزشی شد
X
آگهی تبلیغاتی