×
اقتصادی
شناسه خبر : 215979
تاریخ انتشار : دوشنبه 1403/12/20 ساعت 09:37

نورنیوز اثرات واردات خودرو بر بازار را بررسی می کند؛

چرا خودروهای وارداتی به معیار گرانی در بازار تبدیل شدند؟

در حالی که کشور با چالش‌های جدی ارزی مواجه است، میلیاردها یورو صرف واردات خودرو شده، اما نه قیمت‌ها کاهش یافته و نه بازار متعادل شده است. با سقف ارزی دو میلیارد یورویی، افزایش تعرفه‌ها و واردات محدود، این سیاست بیش از آنکه به نفع مصرف‌کننده باشد، به عاملی برای افزایش قیمت‌ها و سودآوری واسطه‌ها تبدیل شده است.

نورنیوز-گروه‌اقتصادی-قرار بود واردات خودرو بازار را تنظیم کند، قیمت‌ها را کاهش دهد و رقابت را به صنعت خودرو بیاورد. اما حالا، با گذشت دو سال از اجرای این سیاست، نه‌تنها قیمت‌ها پایین نیامده، بلکه در بسیاری از موارد، خودروهای وارداتی به عاملی برای افزایش قیمت سایر مدل‌ها تبدیل شده‌اند. با سقف دو میلیارد یورویی واردات در سال ۱۴۰۴، افزایش تعرفه‌ها و محدودیت‌های ارزی، آیا می‌توان امیدی به اصلاح این روند داشت؟

سرنوشت سقف واردات؛ بازی با اعداد

ابتدا قرار بود ۳.۳ میلیارد یورو صرف واردات خودرو شود، اما در نهایت این رقم به دو میلیارد یورو کاهش یافت. با این میزان ارز، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد؛ البته به شرطی که همگی مدل‌هایی با قیمت ۲۰ هزار یورو باشند. اما اگر خودروهای گران‌تری وارد شوند، تعداد کمتری به دست مشتریان خواهد رسید. این در حالی است که در هر مرحله از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی صف می‌کشند. آمارهای گمرک هم نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تنها ۵۰ هزار دستگاه وارد کشور شده است. با این شرایط، نمی‌توان انتظار داشت که واردات خودرو تأثیری بر عرضه و تقاضای بازار داشته باشد.

افزایش تعرفه‌ها؛ ضربه‌ای دیگر به واردات

در سال ۱۴۰۳، تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. هنوز تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد سیاست کلی، افزایش هزینه ورود خودروهای خارجی باشد. این افزایش تعرفه، اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با بازارهای جهانی و کشورهای همسایه را بیشتر خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از مدل‌های وارداتی در ایران با قیمتی دو تا سه برابر گران‌تر از بازار امارات و ترکیه به فروش می‌رسند. حالا با تعرفه‌های جدید، این اختلاف بیشتر هم خواهد شد و عملاً واردات خودرو برای مصرف‌کننده داخلی به گزینه‌ای گران و غیرمنطقی تبدیل می‌شود.

واردات خودرو و سراب کنترل قیمت‌ها

یکی از توجیهات اصلی واردات خودرو، کاهش قیمت‌ها و متعادل‌سازی بازار بود، اما آمارها خلاف این را نشان می‌دهند. چانگان CS۳۵ پلاس نمونه خوبی است؛ خودرویی که در ابتدا با قیمت ۸۵۰ تا ۹۴۵ میلیون تومان عرضه شد، اما در بازار آزاد به یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. حالا بعد از دو سال، این مدل در جمع خودروهای دو میلیاردی قرار گرفته است. در واقع، نه‌تنها واردات باعث کاهش قیمت نشد، بلکه به مبنای جدیدی برای افزایش قیمت سایر خودروها، حتی مدل‌های داخلی تبدیل شد. فروشندگان خودروهای داخلی حالا به گرانی خودروهای وارداتی استناد می‌کنند تا نرخ‌های پیشنهادی‌شان را بالا ببرند.

اختصاص ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو؛ آیا منابع ارزی هدر می‌رود؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، تأمین ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه بوده است. دولت در شرایطی که صنایع و تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه با مشکل ارزی مواجه هستند، حدود ۲ میلیارد یورو را به واردات خودرو اختصاص داده است. اما این هزینه‌کرد نه‌تنها گره‌ای از مشکلات صنعت خودرو باز نکرده، بلکه به افزایش قیمت‌ها در بازار نیز دامن زده است. در واقع، منابع ارزی کشور صرف واردات خودروهایی شده که تأثیری در بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش هزینه‌های خانوار یا توسعه صنعت خودرو نداشته‌اند.

انتقادها به واردات؛ از مدل‌های خاص تا مونتاژ چینی

واردات خودروهای لوآپشن یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که به سیاست‌های فعلی واردات خودرو وارد شده است. سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی باعث شده تا واردکنندگان سراغ مدل‌های لوآپشن بروند و خودروهایی با امکانات اضافی و قیمت بالاتر وارد کنند. این اتفاق در مورد برندهایی مثل تویوتا، هوندا و حتی بی‌ام‌و رخ داده است. از سوی دیگر، محل مونتاژ خودروهای وارداتی هم محل بحث است. بسیاری از خودروهای وارد شده به ایران، نه از خط تولید اصلی، بلکه از مونتاژکاران چینی به کشور آمده‌اند. این مسئله باعث شده که کیفیت برخی از مدل‌ها زیر سؤال برود و نگرانی‌هایی درباره دوام و خدمات پس از فروش آن‌ها ایجاد شود.

پایان بازی یا آغاز چالشی جدید؟

با افزایش تعرفه‌ها، کاهش سقف ارزی و مشکلات اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد که واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ هم سرنوشتی مشابه سال‌های گذشته داشته باشد. نه تعداد خودروهای وارداتی پاسخگوی تقاضای بازار خواهد بود، نه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، منابع ارزی کشور صرف وارداتی شده که بیشتر به نفع دلالان و واسطه‌ها تمام شده تا مصرف‌کننده واقعی. آیا وقت آن نرسیده که سیاست‌های واردات خودرو مورد بازنگری جدی قرار گیرد؟


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
حمله پهپادی یمن به اسرائیل/ آژیرهای خطر به صدا درآمد
داوران هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران معرفی شدند
واکنش قطر و کشورهای خلیج فارس به حمله اسرائیل به دوحه چگونه خواهد بود؟
ارسال بسته مشکوک برای رئیس رژیم صهیونیستی در انگلیس
پخش دو فیلم خاطره‌انگیز ایرانی و جهانی در روز ملی سینما
ترکیه: دارایی‌های نظامی اسرائیل در سوریه را هدف قرار ندادیم
قطر آمریکا را به بازنگری در اتحاد امنیتی پس از «خیانت» واشنگتن تهدید کرد
حماس: عملیات طولکرم پافشاری جوانان فلسطین بر مقاومت است
تراشه جدید هوش مصنوعی که با نور کار می‌کند
حزب‌الله تکذیب کرد؛ هیچ‌گونه فعالیتی در خاک سوریه نداریم
رئیس‌جمهور: محله‌ها و مساجد نقش کلیدی در حل مشکلات مردم دارند
تهران در پی صدور هشدار هواشناسی آماده باش شد
محدودیت پرواز پهپادها و هواپیماهای سبک در مرز شرقی لهستان اعمال شد
قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 20 شهریور 1404
قیمت دلار امروز پنجشنبه 20 شهریور 1404
فرزانه توسلی رسماً به تیم استقلال ملحق شد
کیفرخواست 4 نفر از عوامل جاسوسی رژیم صهیونیستی و مرتبط با موساد صادر شد
بحران انسانی در غزه؛ آنروا از قطع کمک‌ها به صدها هزار آواره خبر داد
حمایت نیرو‌های مسلح ایران از قطر
حضور امشب وزیر خارجه در تلویزیون
کمیته انضباطی پرسپولیس و سپاهان را جریمه کرد
پیام قاطع مصر به آمریکا پس از حمله به قطر: تجاوز به کشورمان را تحمل نخواهیم کرد
ممنوعیت تردد از کرج و آزاد راه تهران - شمال به سمت مازندران
آغاز رزمایش مشترک اعضای بریکس با عنوان «اراده برای صلح 2025»
هشتمین اجلاس وزرای گفت‌وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در سوچی آغاز شد
سفیر انگلیس در آمریکا برکنار شد
رشد همکاری‌های استراتژیک ایران و چین در اوج روابط دوطرفه
یک شهرک مسکونی اصفهان به دلیل فرونشست تخلیه شد
ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
درخشش فیلم کوتاه «رَمی» در جشنواره جهانی فیلم کوتاه آمریکا
برخورد گسترده با قاچاقچیان؛ انهدام 1700 باند موادمخدر در ایران
359 دشت ایران در خطر فرونشست هستند
فون در لاین بر ضرورت محدودیت‌های تجاری و تحریم علیه رژیم صهیونیستی تأکید کرد
سردار اخوان: باید در هوش مصنوعی جزو 10 کشور برتر جهان باشیم
کارزار «شهدای فلسطین برای عدالت» در انگلیس آغاز به کار کرد
تصادف زنجیره‌ای سه خودرو در میامی+ آمار زخمی‌ها
روند افزایشی قیمت نفت معکوس شد
بودجه سال 1405 بر اساس حذف ردیف‌های کم‌اهمیت تنظیم خواهد شد
سخنگوی کمیسیون انرژی: مجلس قصد تغییر یا اصلاح قیمت بنزین و گازوییل را ندارد
پاسخ به جنایت صنعاء در هر نقطه‌ای که صهیونیست‌ها باشند داده خواهد شد
مومنی: دولت انسداد فیزیکی و الکترونیکی مرزها را پیگیری می‌کند
کیفیت هوای تهران «قابل قبول» اعلام شد
جریمه میلیاردی ایران خودرو توسط سازمان تعزیرات
تخصیص بیش از 6.5 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو
مقابله با تجاوزگری اسرائیل مستلزم اقدام عربی، اسلامی و بین‌المللی است
کره جنوبی: سرمایه‌گذاری در آمریکا بدون تغییر سیستم صدور روادید ممکن نیست
کریستیانو رونالدو بهترین بازیکن تاریخ فوتبال پرتغال شد
اظهارات تند نخست وزیر قطر درباره خیانت به دوحه و پیامدهای آن
ستاره استقلال بازی اول لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد
نورنما | خودرو سواری به داخل رستوران رفت
X
آگهی تبلیغاتی