×
اقتصادی
شناسه خبر : 192168
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1403/07/11 ساعت 21:31

مدیرعامل گروه کشتیرانی:

رتبه 22 کشتیرانی ایران در میان صد شرکت برتر جهان

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود تحریم‌ها محدودیتی برای ارسال کالا به نقاط مختلف جهان نداریم و طبق ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی کشتیرانی ایران دارای رتبه 22 در میان صد شرکت برتر جهان است.

نورنیوز- گروه اقتصادی: محمدرضا مدرس‌خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی صاحبان سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی 31 خرداد 1403 با یادآوری اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سال 1399 با حمل بنزین به کشور ونزوئلا توانست برگ زرینی به افتخارات خود بیفزاید، اظهار کرد: انجام موفق و افتخارآفرین این مأموریت، منجر به صدور پیام تبریک مقام معظم رهبری به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد که سند افتخاری در تاریخ 57 ساله این شرکت محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به مجمع فوق‌العاده گروه کشتیرانی در روز‌های پایانی اسفندماه 1402 اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در آن مجمع با همکاری و همراهی سهامداران، از محل سود انباشته شرکت افزایش سرمایه 43 درصدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید و بر این اساس، سرمایه ثبتی این شرکت به هشت هزار و 250 میلیارد تومان افزایش یافته است.

رتبه هجدهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در میان شرکت‌های برتر کانتینری

وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رتبه هجدهم در میان شرکت­های بزرگ کانتینری دنیا را به خود اختصاص داده و رتبه 22 را در میان 100 شرکت برتر کشور بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی دارد، ادامه داد: هم‌اکنون21 درصد سهم حمل‌و‌نقل بار داخلی بر‌عهده این ناوگان است.

وی سال 2024 میلادی را سالی بسیار سخت برای صنعت حمل و نقل دریایی جهان توصیف و تصریح کرد: در این سال نرخ حمل بار کانتینری در دنیا با 57 درصد کاهش مواجه بوده و هم اکنون نیز با کاهش مجدد قیمت­ حمل بار در بازار‌های جهانی مواجه هستیم.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: میانگین قیمت حمل کانتینری کالا‌های وارداتی 52 درصد کاهش داشته است و در حوزه صادرات نیز با کاهش قیمت حمل مواجه بوده‌ایم؛ ضمن اینکه قیمت‌های حمل جهانی در بخش حمل فله نیز با کاهش و نوسان مواجه است.

مدرس خیابانی اضافه کرد: با این حال میزان حمل کالا‌ها به لحاظ وزنی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال 1401 حدود 7 دهم درصد افزایش داشته و به 26 میلیون و 500 هزار تن کالا در سال گذشته رسید.

رشد حمل بار کانتینری ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1402 را 14 درصد اعلام کرد و گفت: همزمان در بخش حمل فله، با کاهش 8 درصدی مواجه بودیم که البته در این بخش به دلیل اینکه برخی از کشتی‌ها به صورت کاپوتاژی اجاره داده شده‌اند، تفاوتی در میزان درآمد ایجاد نشده است.

 مدیر‌عامل گروه کشتیرانی در خصوص سرمایه انسانی شرکت نیز خاطرنشان کرد: آموزش نیروی انسانی یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که در دستورکار گروه کشتیرانی قرار دارد و به همین منظور در حالی که در سال 1398 حدود 700 نفر دریانورد خارجی بر روی ناوگان ملی فعال بوده­‌اند، امروز خوشبختانه تمام دریانوردان شاغل بر روی ناوگان، ایرانی هستند.

وی همچنین تعداد شناور‌های گروه کشتیرانی را 143 فروند انواع شناور کانتینربر، فله‌بر، چندمنظوره و حمل کالای عمومی، تانکر و ... اعلام کرد و افزود: با خرید کانتینر‌های تازه، تعداد کانتینر‌ها در ناوگان هم اکنون به 206 هزار دستگاه رسیده که مأموریت حمل کالا را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌و‌نقل ترکیبی نیز در حال حاضر با سفارش ساخت و خرید از تولیدکنندگان داخلی تعداد 1558 دستگاه واگن در انواع مختلف در ناوگان در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: از این رهگذر و با استفاده از واگن‌های تانکر این امکان فراهم شده که تمام سوخت مورد نیاز ناوگان، تولید شده از سوی پالایشگاه‌های داخلی، به بنادر جنوبی حمل شود همچنین با کسب مجوز صدور بارنامه‌های بین‌المللی ریلی امکان برای انتقال و حمل کالا به صورت DOOR TO DOOR نیز بیش از پیش فراهم شده است.

هیچ محدودیتی برای حمل کالا به اقصی نقاط جهان نداریم

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاورد‌های مهم این گروه در حوزه بازار حمل‌و‌نقل دریایی را استمرار فعالیت‌ها به رغم همه تحریم‌ها ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر در حوزه حمل کالا با هیچ مشکی مواجه نیستیم و امکان حمل کالا از هر نقطه دنیا به کشور و بالعکس وجود دارد.

 وی با بیان اینکه کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با صلابت و تحت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آبراهه‌­های بین‌المللی فعالیت می­‌کنند، تصریح کرد: توسعه کریدور شمال-جنوب یکی از رویکرد‌های مهم اقتصادی کشور است که به همین منظور گروه کشتیرانی فعالیت‌های خود را در بندر شهیدبهشتی چابهار آغاز کرده است که در این خصوص 5.5 هکتار زمین در این بندر برای انجام خدمات تخلیه و بارگیری در حال آماده سازی و تجهیز است سال گذشته نیز حدود 66 هزار TEU کانتینر در چابهار تخلیه و بارگیری شد، امسال این رقم به 100 هزار TEU کانتینر خواهد رسید.

مدرس خیابانی به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های توسعه دریا محور نیز اشاره کرد و آن را فرصت بی نظیری برای حوزه دریایی کشور دانست و گفت: امیدواریم با استفاده از این ابلاغیه بتوانیم در جهت توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهره کامل را ببریم.

 مدرس خیابانی توسعه ناوگان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت اول این گروه طی سال‌های آتی دانست و تصریح کرد: در این حوزه اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است برای مثال یکی از شناور‌هایی که باید به طور کامل اسقاط و از رده خارج می‌شد با تلاش همکاران گروه در بخش توسعه ناوگان با تمهیدات و شرایط خاص و پیچیده‌ای تعمیر شد و به عنوان یک شناور نو به ناوگان بازگشت و مشغول به کار شد.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت داخل برای تعمیرات ادواری، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ملزومات ناوگان، سامانه‌های هوشمند سازی و پایشگری مصرف سوخت را از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی در راستای توسعه ناوگان دانست.

مدرس‌خیابانی همچنین به انعقاد قرارداد ساخت 12 شناور با شرکت‌های داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی بر تأمین حداکثری نیاز‌های خود از تولیدات داخلی تاکید دارد که به همین منظور بیش از 83 درصد از ملزومات مورد نیاز ناوگان از داخل تهیه و تامین شده است، ضمن اینکه به روزآوری تجهیزات مورد نیاز ناوگان، تامین کانتینر و کانتینر یخچالی از داخل و خریداری کشتی سازی اروندان همگی در راستای حمایت از صنایع داخلی بوده است.

به گفته مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزایش ظرفیت و جوان سازی ناوگان در شرکت کشتیرانی دریای خزر با ورود 8 فروند شناور و افزایش ظرفیت حمل از 95 به 123 هزار تُن و همچنین سفارش ساخت چندین شناور جدید از اقدامات انجام شده در این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه با حمایت سهامداران توانستیم مجوز دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان را دریافت کنیم، افزود: امیدواریم با کمک بانک‌های عامل از این امکان فراهم شده برای کاهش اساسی عمر ناوگان و توسعه ناوگان بهره ببریم.

مدرس خیابانی تاکید کرد: به دنبال کاهش عمر ناوگان هستیم که به همین منظور تلاش می‌کنیم تا هم از طریق شرکت‌های داخلی و هم شرکت‌های خارجی کشتی‌های جدیدی به ناوگان اضافه کنیم و طی ده سال میانگین سن ناوگان را به زیر ده سال برسانیم، چون عمر ناوگان کشتیرانی در حال حاضر 19 سال است؛ اما این نیازمند تأمین به موقع منابع مالی و همراهی همه سهامداران است.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
اگر خمیازه های مکرر و طولانی دارید بخوانید!
زلنسکی: آمریکا می‌تواند پوتین را به گفت‌وگو وادار کند
گفت و گوی آمریکا و طالبان افغانستان درباره عادی‌سازی روابط
نیروی هوایی رومانی از رهگیری یک پهپاد روسی خبر داد
جزییات مراسم خاکسپاری «امید جهان» مشخص شد
تهدید وزیر انرژی رژیم صهیونیستی: رهبران حماس بار دیگر هدف قرار خواهند گرفت
گزینه‌های ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه +فیلم
هشدار نخست وزیر پاکستان به طالبان افغانستان: «مدارا نخواهیم کرد»
اعتراف موسسه وایزمن به خسارت‌های جبران‌ناپذیر حملات موشکی ایران
احضار سفیر روسیه در کانادا به‌دنبال حادثه پهپادی در لهستان
دوحه، میزبان نشست اضطراری سران کشورهای عربی و اسلامی خواهد بود
چه کسانی به مرحله فینال کشتی راه یافتند +فیلم بازی
تار شدن تصاویر سرزمین های اشغالی در گوگل‌مپ به دستور موساد
آخرین آمار از شهدای کادر درمان در نوار غزه
نورنما | رعد و برق در آمریکا
عکس های منتخب ایران، شنبه 22 شهریور 1404
جدول لیگ برتر ایران در پایان هفته سوم روز شنبه
عراقچی:بحث بسیار مفصلی درباره توافق اخیر بین ایران و آژانس انجام شد +فیلم
دیدار فرمانده نیروی انتظامی ایران با رئیس الحشد الشعبی
مهدی طارمی و یک ورود بی‌نظیر در اولین بازی خود در المپاکوس + فیلم
زمان واریز مرحله دوم معوقات فروردین بازنشستگان اعلام شد
حزب‌الله: خلع سلاح مقاومت به معنای اجرای پروژه توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی است
موج جدید بازداشت شهرداران ترکیه + فیلم
علی لاریجانی به عربستان سعودی می رود
تظاهرات هزاران شهروند لندن علیه افراط‌گرایی و نژادپرستی
مصدومیت دوباره مهدی قایدی در بازی النصر مقابل الجزیره+فیلم
جزییات گازگرفتگی مرگبار در چاه آب
پیام روشن اسرائیل به جهان عرب: هیچ‌کس در امان نیست
تخریب کامل یک برج و سه مدرسه در غزه+فیلم
شرط ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
طرح جدید بانک مرکزی چین برای تسریع واردات طلا با کاهش بوروکراسی
رئال مادرید(2) - سوسیداد(1) | رئال مادرید با یک اخراج جنجالی + خلاصه بازی
نشست معرفی فیلم محمد رسول الله (ص) در وین برگزار شد
محمد حسین مدرسی عضو شورای ملی ایمنی زیستی شد
آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت روسیه پس از حمله پهپادی+فیلم
خطر اصلاحات نیمه‌کاره
یزدانی از رقابت های جهانی حذف شد
ایراد مجلس به آئین‌نامه دولت درباره بیمه پایه
زمان بازگشت مهدی ترابی به بازی مشخص شد
پرسپولیس(1) – فولاد(1)؛ بازی خانوادگی با جایگاه سوم پرسپولیس + خلاصه بازی
برگزاری جلسه سران قوا در نهاد ریاست جمهوری
زمین لرزه، خشت فارس را لرزاند
پزشکیان به قطر می‌رود
رقبای 3 آزادکار ایران در نیمه نهایی قهرمانی جهان مشخص شد
بی‌عملی شورای امنیت، پیام خطرناک به جهان
تسلیحات محرمانه؛ تهدید تازه امنیت جهان
کاهش 4 درصدی جرایم جنایی
تهدید صهیونیست‌ها: اگر ایرانی بیاید به کشتی الصمود حمله می‌کنیم
نورنما | متداول‌ترین روش دزدی در جهان
ابلاغ اساسنامه مدرسه مجازی توسط وزیر آموزش و پرورش
X
آگهی تبلیغاتی