×
فرهنگی
شناسه خبر : 190832
تاریخ انتشار :

تجسم «امرغایب» سوژه اصلی فیلم «تدفین» است

یک منتقد سینما و روزنامه‌نگار در نشست فیلم «تدفین» گفت: چیزی که در نخستسن نگاه من با فیلم برایم پررنگ است این است که انگار امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

نورنیوز- گروه فرهنگی:  نغمه دانش آشتیانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار در  نشست فیلم «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه گفت: آن چیزی که در مواجهه اولیه من با فیلم برایم پررنگ است این است که گویی امر غایب سوژه اصلی فیلم است.

وی در ادامه افزود: به طور مثال ما عنصر زن و جنگ را به طور مستقیم در فیلم نمی‌بینیم و آنها امر غایبی هستند که در اصل امر حاضر فیلم را تعریف و هدایت می‌کنند.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تنها یک جا در فیلم صدای زنی که معشوقه یکی از شخصیت های اصلی فیلم است به گوش می رسد، بیان کرد: سه مرد در محوریت فیلمنامه «تدفین» هستند که هر یک از آنها با امر غایبی گره خورده‌اند؛ ممد باقر عاشق دختر دایی خود است که در فیلم دیده نمی شود و فقط یک بار صدای او و یک بار هم سایه ای از او را می شنویم و می بینیم. توماج با عشقی درگیر است که معشوق او با دیگر رفته و هیچ‌جای فیلم دیده نمی شود ولی تاثیرش در داستان به عنوان امر پیشبرنده استفاده می شود. پدر ممدباقر که او هم متاثر از جنگ است و اینجا جنگ به عنوان امر غایب درنظر گرفته شده است.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه به درستی جامعه کردستان برای بستر روایت انتخاب شده است، گفت: در بین مناطقی که درگیر جنگ هشت ساله عراق علیه ایران شدند؛ و حتی زودتر از این حمله مساله جنگ برایشان تعریف شده بود، کردستان و مردم این منطقه بهترین انتخاب برای بستر روایت فیلم «تدفین» بوده است.

دانش آشتیانی در بخش دیگر صحبت هایش با نگاهی به کارنامه محمد تنابنده به عنوان فیلمنامه نویس توضیح داد: اینکه آقای تنابنده ید طولایی در فیلمنامه‌نویسی دارند باعث شده است نقطه قوت «تدفین» فیلمنامه آن باشد؛ گرچه به عنوان فیلم اول ایشان در زمینه کارگردانی هم در کل کار قابل قبولی است.

به گفته وی، اگر فیلم ریتم تندتر و زمان کوتاهتری داشت به اثر بهتری تبدیل می‌شد کمااینکه این سوژه می‌تواند یک فیلم کوتاه خیلی خوب را رقم بزند.صداگذاری و انتخاب بازیگران دو نقطه قوت فیلم بود که دانش آشتیانی به آن اشاره کرد.

دانش آشتیانی درباره موتیف‌هایی که در فیلم هستند، گفت: مهمترین موتیف فیلم را می‌توان تانک داخل محوطه قهوه خانه دانست که «جنگ» را نمایندگی می‌کند و در صحنه ای که توماج آن را مدفون می‌کند و روی آن گل می‌کارد باز هم از فلاکت این نماد و آنچه نمایندگی می‌کند (جنگ) کم نمی شود؛ امری که به نظر بنده به طور هوشمندانه در فیلمنامه در نظر گرفته شده است. این روزنامه نگار «تدفین» را فیلمی ضدجنگ دانست که نشان می دهد جنگ نه فقط در زمان وقوع بلکه تا سال های سال بعد تاثیر منفی خود را بر جامعه و مردمانش می‌گذارد و در فیلم «تدفین» به خوبی این موضوع تصویر شده است و همچنین سعی نشده است با پایان‌بندی شاد کل آنچه در طول فیلم کاشته شده است از بین ببرد.

دانش آشتیانی در بخش پایانی درباره جایگاه فیلم های هنری گفت: لزوم احترام به سلیقه ها و انتخاب های مختلف ایجاب می کند که فیلم های مستند، کوتاه و هنری بتوانند اکران شوند و اکران های خوبی هم داشته باشند نه اینکه با کمترین سانس آنهم به شکل گردشی کمترین امکان را برای مواجهه با مخاطب برایشان در نظر گرفته شود.این منتقد با تاکید بر اینکه اگر فیلم خوب با شرایط مناسب اکران شود با توجه به اینکه هزینه تولید در این بخش از سینما نسبت به سینمای بدنه کمتر است، می تواند هزینه تولید را برگرداند، توضیح داد: گرچه از گذشته تا الان در سیاستگذاری های فرهنگی بخش هنری سینما نادیده گرفته شده است ولی واقعیت است که سینماگرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بخش مهمی از سینما را تولید می کنند و حتی تعدادی از آنها بعدا به سینمای بدنه می روند و آن بخش را نیز تغذیه می کنند.

جنگ به حرمت و حریم «عشق» آسیب وارد کرده است

محسن سلیمانی فاخر، منتقد سینما نیز گفت: فیلم تدفین، دیگربار تاکید می کند که عشق قدرت زیستن بشر است و ادعای لمس حقیقت، جنگ و کشتار، خشم و انتقام، جهنم ساختن زندگی برای یکدیگر و برهم زدن پیوند میان انسان ها،  تنها یک چیز را ممکن می کند  و آن تاخیر در رستاخیزعشق است، رستاخیزی که در حرکت پاندولی بین رهایی و خطر در جریان است .

وی ادامه داد: تدفین در واقع فیلمی در تقبیح جنگ است که به نظر می رسد که هر چند زنان، قهرمان فیلم نیستند و اصلا حضور تصویری ندارند، اما فیلم می خواهد به حاشیه جنگ و آسیب های متعددی که زنان در طول سالیان جنگ و حتی پس از آن متحمل شده و می شوند بپردازد.

این نویسنده سینمایی یادآور شد: فیلمساز روی نمادها و موتیف های متعددی زوم کرده است، که گویی فیلم را باید با دیدی نشانه شناسانه به تماشا نشست. همچنین  زاویه دید نامشخص یکی از آسیب هایی که فیلم دچار آن شده است، اگر فیلم یک راوی داشت قصه بهتر پیش می رفت و شاید زمان های مرده فیلم را سامان می داد. وی تصریح کرد: فیلم در لایه رویین خود از آدم هایی صحبت می کند که یا درگیر عشق و یا زخم خورده این سرشت درونی اند، اما در لایه زیرین از آسیب هایی که جنگ به حرمت و حریم عشق وارد کرده، روایت می کند.

وی در پایان گفت: تدفین می بایست با حمایت بیشتری اکران می شد، جامعه سینمایی باید قدری فیلم های بدنه و کمدی را در اکران سازماندهی کند و از اهمیت دادن در چرخه نمایش کاسته و تعدیل شود تا سینمای اندیشمند و متفکر بتواند با مخاطب خود مواجه شود.


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تثبیت قدرت ساحلی‌بازان ایران مقابل پاراگوئه در گام دوم جام جهانی
فرصت دوباره ایران‌خودرو برای وکالتی‌ها؛ پیش‌فروش با تحویل پاییز 1404+جزییات و لینک ثبت نام
مذاکرات از «سه» گذشت و بازی شروع شد!
تغییر ساعت کاری ادارات قطعی شد+ فیلم
عاملان شهادت محیط‌بان گلستانی در عملیات غافلگیرانه پلیس به دام افتادند
تعویق مذاکرات، بازی را متوقف نکرد؛ سناریوی جدید دیپلماسی در راه است؟
آغاز بازی مار و پله از سوی آمریکا
ورود به مخفیگاه و دستگیری سارقان از دید دوربین پلیس+ فیلم
انفجار بودجه‌های نظامی؛ جهان در آستانه جنگی خاموش؟
برنامه مسابقات امروز 13 اردیبهشت + پخش زنده
وضعیت آب و هوا امروز 12 اردیبهشت +وضعیت استانها
نورنما | حمام شترها در آب های خلیج فارس
تهران بارانی می شود
آخرین خبرها از تصویب آیین‌نامه جدید نظام رتبه‌بندی و ارتقا معلمان
حملات پی در پی آمریکا به بندر نفتی راس عیسی یمن+فیلم
تراکتور قهرمان لیگ برترفوتبال ایران شد | تبریزی ها جشن خیابانی برپا کردند
صحبت‌های علیرضا بیرانوند بعد از قهرمانی«پسر خوبی برای مادرم و شوهر خوبی برای همسرم نبودم»
ملوان 3-3 ذوب‌آهن | بازگشت دراماتیک ملوان در انزلی + خلاصه بازی
واکنش بیرانوند به فحاشی هوادارن در شب پر گل بازی تراکتور - شمس آذر+فیلم
نتیجه نهایی بازی: سپاهان 1-2 گلگهر | شکست سپاهان در خانه؛ سهمیه آسیایی سپاهان به خطر افتاد
جدول لیگ برتر در هفته بیست و هشتم پس از بازی های امروز جمعه 12 اردیبهشت
خبر خوش برای بازنشستگان؛ جزییات نحوه خرید اقساطی کالا و سفرهای یارانه ای
جنون مرگ در خیابان ناسیونال؛ قتل‌عام خانوادگی با کلاشینکف در کرمانشاه
پدر در جست‌وجوی نشانه‌ای از فرزندش بعد از انفجار بندر شهید رجایی
چرایی تغییر رنگ اقیانوس‌ها از آبی به بنفش؟
بدون تعارف با خلبان اطفای حریق بندر شهید رجایی+ فیلم
آخرین جزئیات آتش‌سوزی گسترده در اراضی اشغالی/ آتش‌سوزی گسترده در شمال فلسطین اشغالی +فیلم
طوفان و رعدوبرق ایلام را فراگرفت+ فیلم
ستارگان سینما به «یزدان» می آیند
زن جوان در دام زورگیران موتورسوار مقابل مترو شهید محلاتی+فیلم
تی تی ها خیلی زود قهرمانی را جشن گرفتند| تراکتور 4 - 0 شمس آذر
نتیجه نهایی بازی استقلال(5) - آلومینیوم (1) | لبخندغرور آمیز جباری برای تیمش + خلاصه بازی
گزارش تصویری | راهپمایی و اعتراضات کارگران در روز جهانی کارگر در نقاط مختلف جهان
تسریع و تداوم عملیات سردسازی کانتینر بندر شهید رجایی+ فیلم
قیمت طلا امروز جمعه 12 اردیبهشت 1404/ افزایش قیمت+ جدول
ترامپ در مقابل رسانه‌ها!
نمایش پهپادی در دبی به مناسبت یک میلیاردی شدن‌ تلگرام+ فیلم
حواشی کنکور 1404: وقتی تنها پول انگیزه انتخاب رشته تجربی می‌شود!+ فیلم
دفترچه سوالات علوم تجربی نوبت اول کنکور 1404 منتشر شد
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ جمع جانباختگان شناسایی شده به 33نفر رسید
سگهای دماوند نگهبان گله نیستند، گرگ گله اند!+ فیلم
ترکیب احتمالی تراکتور در بازی سرنوشت
چالوس از ساعت 18 یک‌طرفه می‌شود
نورنما | سه کلمه ای که باعت خوشبختی ما میشه!
گودال عجیب انفجار در بندر شهید رجایی+ فیلم
روایت خلبان فداکاری که فرشته نجات بندر شهید رجایی شد+ فیلم
قرارداد استقلال و مذاکرات پیچیده با ماتزاری و شروطی عجیب
کار دست معلّم نیست
انحصار سلاح یا انکار واقعیت؟ بازخوانی موضع جوزف عون در سایه تهدیدات اسرائیل
نتایج اولیه کنکور چه زمانی اعلام می شود؟+ فیلم
X
آگهی تبلیغاتی