×
اقتصادی
شناسه خبر : 187393
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/06/15 ساعت 14:57

نورنیوز گزارش می‌دهد؛

اماواگرهای افزایش قیمت بنزین؛ آیا شیوه سهمیه‌بندی تغییر می‌کند؟

مصرف بنزین بیش از 120 میلیون لیتر در روز به معضلی برای دولتمردان بدل شده است و صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم انجام جراحی اقتصادی با رضایت مردم، احتمالات گوناگونی را نسبت به برنامه دولت برای کنترل مصرف این کالای استراتژیک مطرح کرده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: بنزین همواره به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح بوده است اما شاید بتوان گفت که از اوایل دهه ۱۳۸۰ بود که افزایش معنادار نرخ بنزین، آنرا به مساله‌ای اجتماعی و البته مهم برای کشور تبدیل کرد. بزرگترین شوک افزایش قیمت طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ رقم خورد هنگامی که قیمت بنزین از لیتری ۸۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسید و افزایش حدود 900 درصدی را رقم زد. پس از آن، نرخ بنزین تا سال ۱۳۹۸ ثابت بود تا آبانماه آن سال با افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی به ۱۵۰۰ تومان رسید.

نرخ بنزین؛ چالش جدی دولت چهاردهم

با گذشت نزدیک به ۵ سال از آخرین افزایش نرخ بنزین، کشور در دور باطلی از افزایش تقاضا و عرضه گرفتار شده و مساله قیمت و یارانه پرداختی برای هر لیتر بنزین به یکی از چالش‌های مهم دولت بدل شده است به گونه‌ای که رئیس‌جمهور در نخستین ماه از فعالیت دولت چهاردهم و در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور اقتصاد و دارایی به این موضوع پرداخت و تاکید کرد: «منطقی ندارد که بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و با سوبسید بفروشیم، آیا واقعا اقتصاددانان و تجارب بین‌المللی این را از ما می‌پذیرند؟». دکتر پزشکیان در ادامه تصریح کرد: «من (به عنوان دولت) پول گندم، دارو و نهاده‌ها و حقوق بازنشستگان را ندارم، اما بنزین با دلار ۵۰ هزار تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان»

گفتنی است که پیشتر وزیر نفت اعلام کرده بود که افزایش نرخ بنزین در دستور کار دولت چهاردهم نیست، با اینحال رئیس‌جمهور 2 روز پیش در نخستین سفر استانی خود در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز تلویحا به این موضوع اشاره اما اینبار تاکید کرد: جراحی اقتصادی برای کشور لازم است اما در هر مداخله‌ای باید حتما اقشار آسیب پذیر را درنظر بگیریم و اجازه ندهیم زیر چرخ‌های توسعه له شوند.
پزشکیان افزود: قدم اول ما رضایت مردم است و اگر مردم نیز بدانند که مصلحت آنان در جراحی‌های اقتصادی است قطعا خواهند پذیرفت و لذا در هر مداخله‌ اقتصادی، حتما ابتدا با مردم گفتگو خواهیم کرد.

امکان واقعی‌سازی قیمت وجود دارد؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در حال حاضر امکان واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور وجود دارد؟ و آیا می‌توان افزایش قیمت‌ احتمالی را با کمترین فشار بر اقشار آسیب‌پذیر اعمال کرد؟ و از همه مهمتر اینکه آیا بکارگیری این روش می‌تواند به کاهش مصرف و حل معضل ناترازی بنزین بیانجامد؟

هنوز درباره اینکه جراحی اقتصادی (به گفته پزشکیان) به چه صورت خواهد بود، صحبتی به میان نیامده اما تجربه تلخ افزایش نرخ بنزین در سال 1398 که  با نارضایتی‌های اجتماعی همراه بود نشان داد که آزموده را آزمودن خطاست. از سوی دیگر نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزایش نرخ بنزین در بلندمدت نه تنها به کاهش مصرف نمی‌انجامد بلکه بعضا به افزایش مصرف تا 25 درصد نیز منجر خواهد شد.

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که تولید خودروهای غیراستاندارد با مصرف بالا یکی از معضلات کشور در کنترل مصرف بنزین است. خودروهایی که گاهی با برگزاری لاتاری‌های خودرویی و انباشت مبالغ هنگفتی از دارایی‌های مردم در بانک‌ها و پس از پشت سرگذاشتن نوبت‌های چهار تا شش ماهه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خودروهایی که چند برابر میانگین مصرف جهانی مصرف می‌کنند و دقیقا به همین دلیل به روند صعودی افزایش مصرف بنزین دامن می‌زنند.

نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان، فرسودگی بیش از 30 درصدی خودروهای سواری، قاچاق سوخت و حتی تغییر ساعت کاری ادارات که به استفاده بیش از پیش خودروهای شخصی منجر شده است، از دیگر عوامل مصرف بالای بنزین در کشور شمرده می‌شود که متاسفانه مقابله با اغلب این مشکلات در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و صرف بودجه سنگین در بازه زمانی چند ساله دارد.

افزایش 30 درصدی مصرف در 2 سال

آمارها نشان می‌دهد که میزان مصرف بنزین روزانه کشور بیش از 120 میلیون لیتر است، این در حالی است که میانگین مصرف در سال 1401، حدود 88 میلیون لیتر بوده است و این بدان معناست که میزان مصرف در طول 2 سال 30 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر اگرچه ظرفیت اسمی تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور 110 میلیون لیتر است اما میزان تولید آنها حدود 98 میلیون لیتر است و لذا شکاف عمیقی بین تولید و مصرف وجود دارد که طبیعتا با واردات و تحمیل هزینه‌های سنگین بر بودجه عمومی همراه است.

راه‌حل رفع ناترازی

مساله اینجاست که با توجه به ناترازی شدید بنزین چند راهکار بیشتر پیش پای دولتمردان قرار ندارد؛ نخست، افزایش تولید و دیگری کنترل مصرف که یکی از راه‌های آن افزایش قیمت است که البته مشخص نیست بتواند به کاهش تقاضا بیانجامد.

در این میان طرح اختصاص سهمیه به هر فرد نیز از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است. اسماعیل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور در گفتگویی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر تصریح کرد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی تبعاتی دارد که باید آنها را مدنظر داشت و در این راستا بهتر است که سهمیه بنزین افراد به صورت نقدی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد اما هر چه هست، تصمیم دولت باید به گونه‌ای باشد که همه از این نعمت بهره‌مند شوند و حتی افرادی که خودرویی هم ندارند شامل دریافت سهمیه بنزین باشند.

آنچه روشن است این است که معضل ناترازی بنزین در ایران مساله‌ای پیچیده و چندوجهی است و لذا هر طرحی برای رفع ناترازی بنزین باید با درنظر گرفتن پیوست‌های زمانی، فرهنگی، اجتماعی و بکارگیری خرد جمعی به منظور کاهش تبعات تورمی و معیشتی همراه باشد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
روایت وزیر خارجه تونس از رایزنی با عراقچی
آخرین وضعیت سلامتی حمید هیراد
پزشکیان : سپردن مدیریت به افراد شایسته تنها راه حل مشکلات کشور است
هافبک ازبک پرسپولیس آماده بازی شد
اتحادیه اروپا: شاید جنگ اوکراین چند سال دیگر ادامه یابد
راه‌اندازی 68 دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های گیلان
توافق ایران و آژانس مانع اجماع جهانی علیه ایران می‌شود
ناسا درهای خود را به روی چینی‌ها بست
اسرائیل به کجا می‌رود؟!
مرگ کارگر جوان در چاه
سه‌گانه‌ای که جهان نمی‌فهمد
نسل بیمار آینده؛ کودکان در محاصره
طرح توقیف سیستمی گواهینامه از ابتدای شهریور اجرا می‌شود
الحوثی: جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین «جنایت قرن» است
انتشار بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره شرایط عفو معیاری 1404
گشوده شدن پرونده کیفری علیه تیک‌تاک در فرانسه
رئال مادرید امسال هم به مراسم توپ طلا نخواهد رفت
بیانیه نشست وزرای خارجه روسیه و کشورهای خلیج فارس علیه رژیم تل‌آویو
ایران خودرو تعزیرات حکومتی را تهدید کرد
پارلمان اروپا خواستار شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی دولت‌های عضو شد
نشست فوق‌العاده سران کشورهای عربی و اسلامی یکشنبه برگزار می شود
72 نفر دیگر در غزه شهید شدند
آیا خبری از گران شدن بنزین در راه است؟
حمله پهپادی یمن به اسرائیل/ آژیرهای خطر به صدا درآمد
داوران هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران معرفی شدند
واکنش قطر و کشورهای خلیج فارس به حمله اسرائیل به دوحه چگونه خواهد بود؟
ارسال بسته مشکوک برای رئیس رژیم صهیونیستی در انگلیس
پخش دو فیلم خاطره‌انگیز ایرانی و جهانی در روز ملی سینما
ترکیه: دارایی‌های نظامی اسرائیل در سوریه را هدف قرار ندادیم
قطر آمریکا را به بازنگری در اتحاد امنیتی پس از «خیانت» واشنگتن تهدید کرد
حماس: عملیات طولکرم پافشاری جوانان فلسطین بر مقاومت است
تراشه جدید هوش مصنوعی که با نور کار می‌کند
حزب‌الله تکذیب کرد؛ هیچ‌گونه فعالیتی در خاک سوریه نداریم
تهران در پی صدور هشدار هواشناسی آماده باش شد
محدودیت پرواز پهپادها و هواپیماهای سبک در مرز شرقی لهستان اعمال شد
قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 20 شهریور 1404
قیمت دلار امروز پنجشنبه 20 شهریور 1404
فرزانه توسلی رسماً به تیم استقلال ملحق شد
کیفرخواست 4 نفر از عوامل جاسوسی رژیم صهیونیستی و مرتبط با موساد صادر شد
بحران انسانی در غزه؛ آنروا از قطع کمک‌ها به صدها هزار آواره خبر داد
حمایت نیرو‌های مسلح ایران از قطر
حضور امشب وزیر خارجه در تلویزیون
کمیته انضباطی پرسپولیس و سپاهان را جریمه کرد
پیام قاطع مصر به آمریکا پس از حمله به قطر: تجاوز به کشورمان را تحمل نخواهیم کرد
ممنوعیت تردد از کرج و آزاد راه تهران - شمال به سمت مازندران
آغاز رزمایش مشترک اعضای بریکس با عنوان «اراده برای صلح 2025»
سفیر انگلیس در آمریکا برکنار شد
رشد همکاری‌های استراتژیک ایران و چین در اوج روابط دوطرفه
یک شهرک مسکونی اصفهان به دلیل فرونشست تخلیه شد
ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
X
آگهی تبلیغاتی