چهارشنبه 8 مرداد 1404 | ساعت 7:33
چهارشنبه 8 مرداد 1404 | ساعت 7:33
×
اقتصادی
شناسه خبر : 182258
تاریخ انتشار :

بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی است/ دولت حق دخالت نداشت

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

نورنیوز-گروه اقتصادی: رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با اشاره به حضور نمایندگان ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیات تخصصی و هیات عمومی دیوان، گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رأی دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث‌برانگیز هفته‌های اخیر بوده و واکنش‌های زیادی داشته است.

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن‌ها اقدام کند.

دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی به موضوع ورود کرده و پس از بررسی‌های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رأی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در این باره، اظهار داشت: سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.

وی افزود: بر اساس این ادعا، چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدد حق مداخله در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می‌کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده‌ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ لذا در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.

وی ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون‌گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد (که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است) و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چرا که وقتی قانونی اجرایی می‌شود یک حکم قانونی است و نمی‌توان خلاف قانون عمل کرد.

مظفری یادآور شد: ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.

وی اضافه کرد: این رای مربوط به اسفندماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه و شهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارئه کند؛ همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رأی متوقف شود.

با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی با ارسال نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی اجرای این رأی به تعویق افتاد.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: پس از بررسی مجدد این موضوع در هیات تخصصی و بر اساس نظر این هیات، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است؛ بنابراین این قانون باید اجرایی می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، گفت: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل میدانند در فرصت مناسب گذشته می توانستند از راه‌های قانونی به اصلاح آن اقدام کنند.

وی افزود: بیش از ۶ ماه از توقف این رای می‌گذرد و از اینرو با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون‌گذار و … انجام نشد بنابراین بر اساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.

مظفری با بیان اینکه قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون‌گذار است، افزود: در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره‌ای وضع شده و اکنون قانون‌گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون‌گذار اراده‌ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند.

وی تاکید کرد: وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی بر عهده دیوان عدالت اداری نیست و دیوان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده و ورود به این موضوع بر عهده قانون‌گذار است.

رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: براساس بند (ه) تبصره یک قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده است که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می‌تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت‌گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافران شود.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تعطیلات تابستانی منتفی شد؛ مخالفت دولت با تعطیلی چهارشنبه‌ها و تعطیلات یک‌هفته‌ای
جزئیات آزمون استخدامی آموزش و پرورش آخر هفته
بلومبرگ: تعرفه‌های ترامپ 2 تریلیون دلار به اقتصاد جهان ضرر می‌رساند
آینده‌ شغلی در تله هوش مصنوعی: فرصت یا تهدید؟
اسرائیلی‌ها خطاب به سرنشینان کشتی حنظله: «فلسطین وجود ندارد!» +جزئیات بدرفتاری صهیونیست‌ها
مجازات اجاره کارت بانکی اعلام شد؛ توقیف حساب در انتظار متخلفان
اولین فیلم از درگیری تروریست‌ها با مردم عادی داخل دادگستری زاهدان +عکس
به طور میانگین سالی 4200 موتوسوار فوت می‌کنند
«دیبا کارت» چه تاثیری روی اقتصاد زندگی خانواده‌های ایثارگر خواهد گذاشت؟
خسارت 1.5 میلیارد دلاری ایران به اسرائیل تایید شد
ایران‌نما | معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرهای ایران(59) «بزمان»
سخنگوی دولت: استرداد لایحه فضای مجازی مصوب شد
وضعیت آب و هوا امروز چهارشنبه 8 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
فروش ویژه ایران‌خودرو با سه محصول جدید آغاز شد +لینک سایت
خطای سیستمی در سامانه ارز اربعین ؛ زائران با پیام خطا مواجه شدند
واکنش ترامپ به تصمیم انگلیس برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
زن فلجی که با ذهنش نوشت؛ انقلابی در فناوری نورالینک و خواندن ذهن + عکس
مخالفت ایران و روسیه با تمدید مهلت مکانیسم ماشه + فیلم
سرویس اطلاعات روسیه: آمریکا و انگلیس به‌دنبال جایگزین زلنسکی هستند
محکومیت عبدالرضا داوری به 6 ماه حبس
7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش ظرفیت انتقال آب به تهران و کرج
فردا صبح در تبریز صدای انفجار شنیده می‌شود
پلمب یک استخر پس از مسمومیت 15 نوجوان همدانی
حمله موشکی بالستیک فراصوت نیروهای مسلح یمن به فرودگاه اللد اسرائیل
دومین لژیونر والیبال ایران در راه ایتالیا
مسابقات رنکینگ جهانی اسکواش؛ اعتمادپور به مدال طلا رسید
تشدید اعتراضات علیه کشتی‌های کروز اسرائیلی در یونان
وزارت کشور متولی مجوزدهی به تاکسی‌های اینترنتی شد
از سرگیری پروازهای مستقیم مسافربری بین روسیه و کره شمالی بعد از 35 سال.
افشای محتوای خصوصی کاربران در گروه‌های تلگرام، خشم کاربران چینی را برانگیخت
عمل جراحی موفق جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در عربستان +فیلم
گونه‌ای نادر از بارناکل حفار در خلیج فارس کشف شد
ادعای مضحک و عجیب ترامپ درباره اوضاع غزه
تهیه‌کننده «دیالوگ» با قید وثیقه آزاد شد
نخستین دیدار مقامات ناسا و نیروی فضایی روسیه پس از 7 سال
سیاست‌نامه | رمزگشایی از بیانیه 191 کنشگر درباره ایران پساجنگ
عراقچی فردا به تاجیکستان می‌رود
هشدار اقتصاددانان؛ حذف صفرها بدون ثبات، تورم را تکرار می‌کند
سایپا تا 15 شهریور باید خودروهای ناقص کامل کرده و تحویل دهد
ناتوانی غرب در عدم اجرای قوانین بین‌المللی در قبال رژیم صهیونیستی
نشاط ملی با تعطیلات تابستانی ایجاد می‌شود اگر...
دفاع 12 روزه، مرصاد دوم در نبرد منطقه‌ای
افشای طرح‌های جدید ارتش اسرائیل برای تشدید حملات به نوار غزه
وزیر جهاد کشاورزی: تخصیص ارز ترجیحی 28500 تومانی به کالاهای اساسی ادامه دارد
مسدود شدن تونل توحید تهران از ساعت 24 امشب + مسیرهای جایگزین
رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت و معاونت علمی رفت
مهاجرانی: تعطیلی یک هفته‌ای فردا در دولت تعیین تکلیف می‌شود
استقلال با آدان گلر اسپانایی به توافق رسید
پیش‌فروش بلیت پروازهای اربعین 1404 از فردا آغاز می‌شود
بازگشت مسعود ریگی به فجر سپاسی با قراردادی یک‌ساله
X
آگهی تبلیغاتی