×
بین الملل
شناسه خبر : 177704
تاریخ انتشار : دوشنبه 1403/03/21 ساعت 22:50

«الجزیره» عنوان کرد

4 سوال مهم درباره توافق ایران و هند در بندر چابهار

دهلی نو به بندر چابهار چگونه می‌نگرد؟ توافق ایران و هند برای پیشبرد بندر چابهار چه معنا و مفهومی برای رقابت منطقه‌ای دارد؟ چرا واشنگتن مخالف مشارکت هند در راه اندازی بندر چابهار است ؟ و شانس موفقیت این توافق و پیامدهایش نسبت به پیشبرد و راه اندازی بندر چابهار تا چه اندازه است؟ «الجزیره» در گزارشی به این سوال‌ها پاسخ داده است.

نورنیوز - رسانه‌های خارجی؛ بندر چابهار در ایران در نوع خود بزرگ‎ترین به شمار می‎رود و تنها بندر ایران است که در سواحل اقیانوس هند واقع شده و به عنوان بخشی از گذرگاه بین‌المللی میان شمال و جنوب حائز اهمیت است. بندر چابهار، دروازه فراروی کشورهای شرق آسیا جهت رسیدن به آسیای میانه و قفقاز و شرق اروپا از راه ایران به شمار می‌آید.

باوجود تاخیر شکل گرفته در همکاری ایران و هند در بندر راهبردی چابهار از سال 2003 به این سو ، دو کشور در ماه گذشته میلادی توافقنامه «تجهیز و راه اندازی پایانه‌های کانتینری و محموله کالاهای عمومی» در بندر شهید بهشتی بندر چابهار واقع در جنوب شرق ایران را به امضا رساندند تا جایگزین توافقنامه سال 2016 شود که ازسرگیری تحریم‌های آمریکا علیه تهران در سال 2018 مانع از تحقق یافتن آن گردید. 

«فرزاد پونش»،  پژوهشگر ایرانی در امور شبه قاره هند ابراز داشت : «بندر چابهار امکان دستیابی ایران به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس هند را فراهم می‌آورد و حلقه اتصال میان بازارهای هند و روسیه به شمار می‌رود.»

او افزود : «آتهران با راه اندازی این بندر می‌خواهد وزن منطقه‌ای و بین‌المللی خود را  افزایش دهد و به کشور گذرگاه‌های راهبردی تبدیل شود. » به گفته  پونش « در سطح رقابت‌های بین‌المللی بر سر گذرگاه‌های تجاری، جنگ روسیه علیه اوکراین و تحولات اخیر دریای سرخ بر اهمیت بندر چابهار جهت انتقال کالاها از شرق آسیا به منطقه قفقاز افزود و علاوه بر آن روسیه نیازمند آن است تا کالاهای خود را از راه ایران به هند انتقال دهد».

دهلی نو به بندر چابهار چگونه می‌نگرد؟

به گفته پونش « تقویت روابط کشورش با چین و پاکستان ، ‌دهلی نو را تشویق کرد تا پرونده راکد مانده در خصوص همکاری در بندر چابهار را به جریان اندازد.» وی تأکید کرد : «هند رقیب اصلی دو همسایه شرقی و غربی خویش است؛ به ویژه با توجه به اینکه پکن دارای رابطه اقتصادی مستحکمی با اسلام‌آباد جهت پیشبرد بندر گوادر پاکستان است.»   

وی اظهار داشت : «بندر چابهار دروازه حمل‌و‌نقل بین‌المللی میان شمال و جنوب به سوی آب‌های اقیانوس هند به شمار می‌رود و حلقه اتصال هند با آسیای میانه و اروپای شرقی است. پونش در پایان ابراز داشت : «دهلی نو از دریچه جغرافیای سیاسی و منافع ژئواقتصادی خود به بندر چابهار می‌نگرد».

وی تاکید کرد : هند می‌خواهد گذرگاه اتصال آب‌های سرزمینی خود و بندر چابهار را با گذرگاه شمال - جنوب  به هم  پیوند دهد تا به بازارهای افغانستان، روسیه، قفقاز و اوراسیا برسد و همچنین زمان تحویل کالاهای خود را از طریق خاک ایران به اروپای شرقی کاهش دهد.

 توافق ایران و هند برای پیشبرد بندر چابهار چه معنا و مفهومی برای رقابت منطقه‌ای دارد؟

«فرزاد احمدی» استاد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر در زمینه مسائل ژئوراهبردی تأکید کرد : تمایل هند به شرکت در پیشرفت بندر چابهار به چند دهه گذشته بازمی‌گردد، اما تحولات اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی دهلی نو را تشویق کرد تا از یک‌سو از این موضوع به عنوان یک برگ برنده جهت رقابت با قدرت‌های سیاسی منطقه و از سوی دیگر در سطح گذرگاه‌های بین‌المللی استفاده کند.

احمدی در گفت وگو با الجزیره از نظام‌های حاکم بر چین و پاکستان به عنوان «رقیب سرسخت» هند نام برده و توضیح داد: «دهلی نو در حال برنامه‌ریزی برای پشت سر گذاشتن اقتصادهای جهانی در حال توسعه است تا در دهه آینده به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. دهلی نو از راه بندر چابهار در صدد رقابت با بندر گوادر پاکستان است که چین از آن به عنوان گذرگاهی به سوی آسیای میانه  به همراه جاده ابریشم بهره جست تا موقعیت خود را در تجارت بین الملل تقویت نماید.»

احمدی معتقد است : « دهلی نو می‌خواهد در سطح بین‌المللی توسط گذرگاه اقتصادی از هند تا اروپا با چین رقابت کند . هند با کمک گذرگاه جدید حمل و نقل دریایی حد واسط میان آب‌های منطقه‌ای خود و بندر چابهار و پیوندزدن آن به گذرگاه حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال جنوب می‌خواهد در سطح منطقه‌ای با پکن و اسلام آباد رقابت نماید».

احمدی با اشاره به جنگ مستمر اسرائیل علیه نوار غزه و تنش ناشی از آن در دریای سرخ تاکید کرد: «تحولات خاورمیانه طی چند ماه گذشته به کاهش تمایل کشورهای خلیج (فارس) به بهبود روابط خود با رژیم اسرائیل منجر شد و همین امر طرف هندی را واداشت تا در صدد یافتن گذرگاه اقتصادی دیگری برآید تا به جای گذرگاه قبلی خود با کمک آن کالاهای هند را به بازارهای اروپایی برساند».

احمدی گفت: «جمهوری اسلامی ایران همکاری با هند را فرصت گرانبهایی برای راه اندازی بندر چابهار و برهم زدن گذرگاه تجاری میان هند و اروپا توسط خاورمیانه می‌داند.» وی تاکید کرد : «دهلی نو بندر چابهار را راه همواری برای تحقق آرزوی خود جهت رسیدن کالاهایش به اروپا محسوب می‌کند.»

چرا واشنگتن مخالف مشارکت هند در راه اندازی بندر چابهار است ؟

احمدی در پاسخ به این سوال به دشمنی مستمر 45‌ساله میان تهران و واشنگتن و تحریم‌های فزاینده آمریکا علیه ایران اشاره کرده و گفت : «سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های ایران باعث خنثی شدن کارآیی این تحریم‌ها می‌شود و طرف‌های دیگر را به رویارویی با خواست و اراده آمریکا و همکاری با جمهوری اسلامی ایران تشویق می‌کند».

شانس موفقیت این توافق و پیامدهایش نسبت به پیشبرد و راه اندازی بندر چابهار تا چه اندازه است؟

«علی محمدی»، پژوهشگر مسائل اقتصادی از تحریم‌های آمریکا به عنوان یک مانع اساسی بر سر راه اجرای توافق هند و ایران جهت پیشبرد بندر چابهار نام برده و تأکید کرد : «هند در ساخت و تجهیز بندر تنها نیست؛ زیرا چین قبل از آن در این خصوص با ایران توافقنامه‌ای منعقد کرد؛ با این تفاوت که چین خود را طرف تحریم‌های آمریکا نمی‌داند.» 

این پژوهشگر اقتصادی توضیح داد: «مبلغ در نظر گرفته شده در توافقنامه اخیر تهران و دهلی نو زیاد نیست و برای ایجاد جهش کارآمد در پیشبرد بندر کافی نیست .» وی ابراز داشت : هرچند سرمایه‌گذاری هند در میان سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی بزرگ‌ترین به شمار می‌رود، اما تهران با مشارکت دهلی نو یا بدون آن درصدد راه‌اندازی بندر چابهار می‌باشد.»

محمدی ادامه داد : منافع اقتصادی و عامل موازنه قوا جهت تحکیم روابط با کشورهای دوست و رقابت کشورهای منطقه که دهلی نو آنها را در فهرست رقبای خود قرار داده، باعث شد تا هند در بندر راهبردی چابهار سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود : هند تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا خود را از تحریم‌های آمریکا معاف نماید؛ همان‌گونه که توانست طی چند سال اخیر جهت استفاده از این بندر خود را از مجازات‌های یادشده دورکند.  

این پژوهشگر ایرانی با اشاره به شانس موفقیت توافق ایران و هند و اجرای آن در سایه مخالفت نسبی آمریکا تأکید کرد : «با توجه به گزینه‌های اندک فراروی ایران جهت جذب سرمایه‌های خارجی نمی توان از اهمیت توافق یادشده و پیامدهایش بر پیشبرد و راه اندازی بندر چابهار کاست»

وی در پایان ابراز داشت : «سنگین‌تر بودن کفه منافع حاصل از سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار در مقایسه با ضرر و زیان‌های احتمالی ناشی از رویاروشدن با تحریم‌های آمریکا ممکن است مقامات هند را وادار نماید تا تسلیم مطالب دیکته‌شده از سوی واشنگتن نشوند و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 واشنگتن را در برابر یک واقعیت انجام شده قرار دهند.


الجزیره
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
توپ طلای لیگ امارات به آزمون رسید
مصائب خبرنگاری در جنگ 12 روزه
از محل سهمیه مرزنشینان؛ واردات موز از حقوق گمرکی معاف شد
پرسپولیس؛ گران‌ترین تیم لیگ ایران
باقری کنی: ایران در جنگ 12 روزه به بازدارندگی فعال دست یافت
اطلاعیه معاونت امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ درباره اینترنت هدیه خبرنگاران
ایران نایب قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی بین‌المللی رومانی شد
ایران مصوبه اخیر کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر اشغال کامل نوار غزه را محکوم کرد
میدری: باج‌نیوزها را از صحنه رسانه حذف کنیم
عکس های منتخب ایران، شنبه 18 مرداد 1404
از بین بردن حماس غیرممکن است
ورود استقلال به تجارت با خرید کشتی
«برد کوپر» جانشین ژنرال مایکل کوریلا در سنتکام شد
مهلت 15 روزه دادستان تهران برای ساماندهی کالاهای خطرناک و سلامت محور
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری: بحران کمبود پرستار داریم
سخنگوی پلیس: 16 مهره‌ اصلی از تبهکاران جهانی به دام افتادند
امضای تفاهم‌نامه بین شرکت توسعه فناوری پلاسما و انجمن حمایت از بیماران دیابتی
قتل فجیع داماد خانواده و شهادت یک مأمور پلیس در آستانه‌اشرفیه + جزییات
پارکینگ رایگان و 22 موکب در انتظار زائران اربعین در شهر فرودگاهی
هشدار نارنجی وزش باد شدید و گرد و خاک در سه استان
معامله«کریدور زنگزور» ، آمریکا را به قلب حومه روسیه می‌آورد
فروش بلیت‌های سوپرجام استقلال و تراکتور از امروز
قیمت طلا و سکه امروز پنج‌شنبه 16 مرداد 1404 + جدول قیمت‌ها
پاشینیان: توافق جدید با آذربایجان راه ارتباط ریلی با ایران را هموار می‌کند
ولایتی: ایران با روسیه یا بدون او مانع کریدور آمریکایی در قفقاز می‌شود
پزشکیان چه نوع خبرنگاری را می‌پسندد؟
معتمدیان: نیمی از اتباع خارجی در استان تهران زندگی می‌کنند
تأمین اضطراری آب تهران از طالقان؛ راهکاری موقتی در برابر کمبود بی‌سابقه آب
حریق 2 موکب در مرز مهران یک کشته و 3 زخمی برجای گذاشت + فیلم
حوادث رانندگی جان 4866 نفر را درسه ماه اول سال گرفت
پیام تسلیت وزیر امور خارجه به مناسبت درگذشت استاد فرشچیان
بذرافشان: زوج‌های جوان به دلیل گرانی طلا، نقره می‌خرند
مکزیک: حضور ارتش آمریکا در خاک ما پذیرفتنی نیست
قیمت بلیت پروازهای اربعین اعلام شد؛ رفت و برگشت 13 تا 15 میلیون تومان
انقلابی در درمان نزدیک‌بینی بزرگسالان؛ پایان استفاده از عینک تنها با یک قطره!
آغاز ثبت نام دور جدید عمره از اول شهریور؛ 80 درصد ظرفیت کاروان‌ها پر شد
دستگیری شیاد اینترنتی با سناریوی سوالات کنکور +فیلم
فساد در سایه فوتبال در باشگاه «مس رفسنجان»
وزیر فرهنگ بر تقویت هنر، رسانه و کتاب در کانون‌های مساجد تأکید کرد
تونل توحید امشب در هر دو مسیر مسدود است
سرلشکر موسوی: بسیج همواره میدان‌دار نیاز‌های کشور در عرصه‌های مختلف بوده است
قیمت خودرو امروز شنبه 18 مرداد 1404
استاد فرشچیان؛ سفر از بوم خاک به بزم ملکوت +جزئیات و محل خاکسپاری
6900 میلیارد تومان سود به حساب سهامداران واریز شد
نرخ نان در تهران 52 درصد و در شهرستان 42 درصد زیاد شد
دیپلماسی سازنده و عبور از تهدیدات تصاعدیابنده
زلنسکی: هیچ بخشی از خاک اوکراین را به روسیه نمی‌دهیم
تاج: اگر در ورزشگاهی شعار نژادپرستانه سرداده شود داور باید پایان مسابقه را اعلام کند
پیشنهاد پوتین به ترامپ: با واگذاری شرق اوکراین، جنگ متوقف خواهد شد
پلیس فتا: «جراح قلابی» را شناسایی کرده و گزارش دهید +سایر مشخصات
X
آگهی تبلیغاتی