×
اجتماعی
شناسه خبر : 177087
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1403/03/17 ساعت 11:22

نورنیوز از مصوبه افزایش نرخ جریمه‌‌های رانندگی و دلایل آن گزارش می‌دهد

دنده معکوس تخلفات با 3 برابر شدن جریمه

به اعتقاد پلیس در 6 سال گذشته، یکی و فقط یکی از عوامل افزایش تعداد حوادث رانندگی مرگبار در کشور متناسب نبودن نرخ جریمه‌ها با تخلف‌‌های حادثه ساز بوده است. پلیس با رویکرد بازدارندگی، خواستار افزایش رقم جرایم راهنمایی و رانندگی متناسب با تورم شد. نرخ‌‌های جدید جریمه با افزایش 3 برابری، از ابتدای تابستان اجرا خواهد شد.

نورنیوز- گروه اجتماعی: مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی که امسال در هیات دولت تصویب شده بود سرانجام 13 خرداد ماه از سوی سرپرست هیات دولت برای اجرا  به وزارت خانه‌های کشور، دادگستری و راه و شهرسازی ابلاغ شد.  پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است سه برابر شدن نرخ جریمه‌‌‌ها یکی از عوامل مهم بازدارنده در تخلفات رانندگی و تلفات ناشی از آن است. افزایش جریمه‌‌های رانندگی با هدف بازدارندگی از تخلفات حادثه ساز، درحالی بعد  از 6 سال انجام می‌شود که به گفته مسئولان پلیس راهور از سال 96 تا امروز نرخ جریمه‌ها هیچ تغییری نداشته و نرخ جریمه‌های فعلی هیچ تناسبی با تورم نداشت. با ابلاغ نرخ جدید جریمه‌‌‌ها و افزایش سه برابری آنها به گفته پلیس با آماده شدن زیر ساخت‌‌‌ها از ابتدای تابستان جریمه‌‌های اجرا می‌شوند.

 سردار تیمورحسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بااشاره به اینکه جریمه‌ها شامل 174 تخلف است که به سه دسته «کلانشهرها،مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد صنعتی - تجاری»، «سایر شهرها» و «روستاها و راه‌های روستایی» تقسیم می‌شود گفت: میزان افزایش مبلغ جرائم رانندگی نیز در مورد تمام تخلفات یکسان نیست و به عنوان مثال جریمه عبور از چراغ قرمز در مراکز استان‌ها  400 هزار تومان است. جریمه سرعت غیرمجاز نیز برحسب میزان سرعت غیر مجاز بیش از 10 تا 50 کیلومتر از 100 هزارتومان تا 500 هزار تومان است. جریمه صحبت با تلفن همراه در زمان رانندگی 400 هزار تومان ،  جریمه سبقت غیرمجاز 700 هزار تومان ، دنده عقب در بزرگراه ۵۰۰ هزارتومان، لایی کشیدن ۵۰۰ هزارتومان و رانندگی در حالت مستی با افزایش 7 برابری  یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است.  همچنین خودروهایی که بیش از ۵ میلیون تومان جریمه داشته باشند توقیف خواهند شد.  این افزایش‌‌‌ها از اول تابستان اجرایی خواهند شد.

 روزانه 50 نفر درتصادفات کشته می‌شوند

آمارهای رسمی بیانگر آن است که هر روز حدود ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند. در دو دهه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر این حوادث از دست داده‌ و بیش از ۶ میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند. این ارقام ترسناک، عمق یک فاجعه انسانی را نشان می‌دهد. به اعتقاد پلیس در  6 سال گذشته یکی و فقط یکی از عوامل افزایش تعداد حوادث رانندگی مرگبار در کشور متناسب نبودن نرخ جریمه‌ها با تخلف‌‌های حادثه ساز بوده است. همین امر باعث شد که پلیس با رویکرد بازدارندگی، بارها خواستار افزایش رقم جرایم راهنمایی و رانندگی متناسب با تورم شود. فرماندهان راهور فراجا و همچنین پلیس راه معتقدند به دلیل نرخ ناچیز جریمه ها، رانندگان متخلف با خیالی آسوده دست به تخلفات حادثه ساز مثل سرعت ، حرکات مارپیچ و دنده عقب رفتن در اتوبان می‌زنند و مهمتر از همه رانندگی در حالت مستی می‌کنند. سند پلیس برای این ادعا وجود میانگین سالانه 19هزار کشته است که به گفته پلیس،‌ در صورت افزایش نرخ جریمه‌ها این تعداد کشته 50 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

پس از تصویب مصوبه افزایش نرخ جریمه‌ها رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه هدف اصلی از افزایش جرایم، بازدارندگی است است گفت: «بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات، پلیس باید هر ساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به دلایل مختلف در شش سال گذشته این اتفاق نیفتاده بود . در حال حاضر مستندات نشان می‌دهد که جریمه‌های رانندگی، بازدارندگی لازم را ندارند. از سال ۸۶ به واسطه ابزارهای مختلفی که به کار گرفتیم از جمله بحث افزایش نرخ جریمه‌ها و نمره منفی ، توانستیم در یک بازه بیش از ده ساله تقریباً یک روند کاهشی در مورد تصادفات و جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را ایجاد کنیم. اما متأسفانه به دلایل مختلف و از جمله بی توجهی به میزان تأثیر مجازات‌هایی که قانونگذار در مورد تخلفات رانندگی پیش بینی کرده است، از سال ۹۶ به بعد، مجدداً سیر صعودی سوانح رانندگی را شاهد بودیم بطوری که  در سال ۱۴۰۲ شاهد از دست دادن تقریباً  20  هزار نفر از هموطنان‌مان بودیم.»

قانونی برای کاهش تصادفات مرگبار

با افزایش وحشتناک تعداد کشته و مجروحان حوادث رانندگی کشور در دهه 80 سرانجام سال 1389 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس شورای اسلامی، تصویب و از ابتدای سال 90 به اجرا گذاشته شد. دهه 80 مرگبارترین حوادث رانندگی در کشور رقم خورد بطوری که بین سالهای 1384 تا 1389 بیش از 142 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. بیشترین کشته‌‌‌ها مربوط به سال 84 با 27 هزار کشته است. افزایش وحشتناک تلفات حوادث راننگی باعث شد تا قانون افزایش جریمه‌ها در سال 89 تصویب و در کنار آن پلیس با اعمال نمره منفی سعی کرد با رانندگانی که با رفتارهای پرخطر باعث تصادفات مرگبار می‌شوند برخورد کنند. به گفته پلیس همین امر باعث شد تا تا سالهای 90 تا 95 شاهد کاهش آمار تصادفات مرگبار رانندگی در کشور باشیم بطوری که آمار تلفات به زیر 20 هزار نفر رسید. اما عدم افزایش جریمه‌های رانندگی باعث شد بازهم آمار تصادفات مرگبار افزایش پیدا کند.

 جریمه‌های رانندگی در آن سوی آب‌ها

اتحادیه اروپا قوانین سخت‌‌‌‌گیرانه‌‌‌‌ای در زمینه جریمه رانندگی دارد. برخی منابع رسانه ای،‌ گزارش‌‌های عجیب و شاید غیرقابل باوری از رقم جریمه تخلفات رانندگی ارائه کرده اند. طبق این گزارش‌‌‌ها به‌‌‌‌طور مثال در فنلاند جریمه متناسب با درآمد فرد است؛ طوری ‌‌‌‌که به تازگی فرد ثروتمندی به دلیل رانندگی با سرعت ۳۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز، با یکی از بالاترین جریمه‌های سرعت غیرمجاز در جهان که معادل ۱۲۱ هزار یورو بود، مواجه شد. نکته جالب این‌ که فرارکردن از زیر بار پرداخت جریمه‌ رانندگی صادر شده در یکی از اعضای اتحادیه اروپا با ورود به محدوده عضو دیگر ممکن نیست. همچنین، پرداخت نکردن جریمه‌های رانندگی می‌تواند فرد را چه در موعد ترک اتحادیه و چه در زمان اقدام برای ورود دوباره به آن با مشکلات جدی مواجه کند.  در ایتالیا جریمه برای پیمودن ۱۰ کیلومتر بیش از سقف مجاز از ۴۱ یورو (حدود 3 میلیون تومان)‌ شروع می‌شود و برای پیمودن با سرعتی بیش از ۶۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز به ۳ هزار و ۳۱۶ یورو (حدود 240  میلیون تومان)  می‌رسد. در فرانسه جریمه پیش‌فرض سرعت غیرمجاز ۶۸ یورو (تقریبا 5 میلیون تومان) برای محدوده خارج از شهر و ۱۳۵ یورو ( حدود 10 میلیون تومان)‌ برای محدوده شهری است که برای تجاوز ۵۰ کیلومتر از سقف مجاز به ۱۵۰۰ یورو هم می‌رسد. اگر در فرانسه در پرداخت جریمه سرعت غیرمجاز بیش از ۴۵ روز تاخیر داشته باشید، رقم آن از ۱۳۵ یورو اولیه به ۳۷۵ یورو افزایش می‌یابد. در مقابل، اگر این جریمه ظرف ۱۵ روز پرداخت شود، به جای ۱۳۵ یورو تنها باید ۹۰ یورو پرداخت کنید.   

همچنین در فرانسه که میانگین درآمد در پایتخت حدود 2500 یورو است، مبلغ 500 تا 3000 یورو جریمه برای رانندگی در حالت مستی، یک جریمه‌ بسیار سنگین و معادل یک‌پنجم تا تمام درآمد ماهانه‌ یک شهروند فرانسوی است. در آلمان، برای از سرعت بالاتر از مجاز تا ۶۸۰ یورو جریمه در نظر گرفته می‌شود. تمامی این جریمه‌‌‌‌ها علاوه بر امتیازهای منفی است که در ایتالیا، فرانسه و آلمان برای راننده در نظر گرفته می‌‌‌‌شود. در امارات جریمه عبور از چراغ قرمز 50 هزار درهم (حدود 850 میلیون تومان) است. به گفته کارشناسان جریمه‌های سنگین رانندگی در کشورهای اروپایی و عربی تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات مرگبار داشته و قوانین راهنمایی و رانندگی در این کشورها با این راننده‌‌‌ها به شدت برخورد می‌کند. این اعداد و ارقام درست باشد یا غلط،‌در این نکته هیچ تردیدی نیست که جریمه تخلفات رانندگی در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه بسیار بیشتر از ایران و در مواردی غیر قابل مقایسه اند. 

 هدف پلیس کاهش تصادفات مرگبار است

سرهنگ عین الله جهانی جرم شناس و کارشناس عالی حوزه پلیس راهور و تصادفات که سالها معاون اجتماعی پلیس راهور فراجا بود در گفت و گو با نور نیوز با تاکید بر اینکه 176  تخلف رانندگی در قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی کشور وجود دارد گفت: « هدف پلیس از افزایش نرخ جریمه‌ها این است که جلوی تخلفات حادثه ساز را که با جان و مال مردم ارتباط دارد و منجر به تصادفات مرگبار و کشته و مجروح شدن مردم می‌شود بگیرد. سخت گیری‌‌‌ها و افزایش جریمه برای رانندگان حادثه ساز جزو ضروریات قوانین پیشگیرانه جامعه مدنی به حساب می‌آیند. به عنوان یک جرم شناس معتقدم اگر نگاه مان به این موضوع باشد که پیشگیری وضعی و اجتماعی در اولویت کارها قرار بگیرد و پیشگیری قانونی و به تبع آن پیشگیری کیفری و قضایی برای یک راننده دارای رفتارهای پرخطر در نظر گرفته شود، این می‌تواند برای افرادی که مستعد ارتکاب این قبیل تخلفات هستند موثر واقع شود. این اتفاق همچنین می‌تواند آمار پرونده جرائم رانندگی در محاکم قضایی را کاهش دهد و از تحمیل ضرر و زیان‌های غیر قابل جبران مادی و بخصوص روحی و روانی پیشگیری کند.»

وی ادامه داد:« جریمه باید قدرت بازدارندگی داشته باشند. در دوازدهمین کنفرانس بین المللی پیشگیری از مصدومیت و ارتقای ایمنی در سال 2016 که در فنلاند برگزارشد حضور داشتم وضعیت جریمه‌های رانندگی در فنلاند را بررسی کردم . مشخص شد جریمه‌ها در آنجا متناسب با درآمد هر فرد است اما قدرت بازدارندگی بالایی دارد. مثلا برای تخلف سرعت غیرمجاز، یک راننده 121 هزار یورو جریمه شد. دراین کشور میزان درآمد ماهیانه هر فرد مشخص است و پلیس بر اساس همین درآمد جریمه  راننده متخلف را مشخص می‌کند. مثلا اگر کسی 1500 یورو درآمد دارد برای تخلف سرعت غیرمجاز ممکن است به 200 یور جریمه محکوم شود. همین کار باعث شده تا جریمه‌ها قدرت بازدارندگی پیداکنند.»

سرهنگ جهانی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش جریمه‌ها برای کاهش تصادفات مرگبار و کشته‌‌‌ها و مجروحان حوادث رانندگی است گفت: « تخلفات حادثه ساز باعث تصادفات مرگبار می‌شود که تبعات آن  داغدار شدن خانواده‌‌‌ها ومتلاشی شدن کانون زندگی و فشار به بیمه‌‌‌ها و همچنین ضربه به وجهه ایران در عرصه بین الملل به دلیل آمار بالای تصادفات مرگبار است. برای اینکه سالانه 19 هزار کشته در تصادفات نداشته باشیم باید جریمه‌ها افزایش پیدا می‌کردند و تا حداقل تلفات را به نصف برسانیم. خوشبختانه مردم هم موافق هستند تا با متخلفانی که جان و مال مردم را به خطر می‌اندازند برخورد شود . »

افزایش نرخ جریمه‌‌های رانندگی، به خلاف آن چیزی که در ذهن برخی شهروندان وجود دارد منبعی برای درآمدزایی حاکمیت نیست. هدف چنین افزایشی بازدارندگی از بروز تخلفات حادثه ساز و خطرناک است. با اینهمه،‌جامعه شناسان از تعبیری تحت عنوان "لذت ناشی از تخطی" یاد می‌کنند که باعث می‌شود برخی از شهروندان و راکبان وسایل نقلیه،‌بدون توجه به مبلغ جریمه‌‌‌ها مرتکب خلاف شوند. برخی دیگر از شهروندان نیز در چنان وضعیتی از جهت تمکن مالی قرار دارند که افزایش نرخ جریمه ها، هرقدر زیاد باشد هم آنها را از ارتکاب تخلف بازنمی دارد. تخلفات این گروه‌‌‌ها ممکن است به زودی به سایر بخش‌‌های اجتماعی سرایت کند و آرام آرام بازدارندگی نرخ‌‌های جدید را محو کند. در عین حال این احتمال را نیز نباید به طور کامل منتفی دانست که افزایش نرخ جریمه‌‌‌ها چه بسا در مواردی به بروز فساد نیز منجر شود. طبعا پلیس برای تمام این احتمالات، راهکارهایی اندیشیده یا باید بیندیشد. آنچه مهم است کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن است و این فقط با قدرت بازدارندگی قانون و مصوبات حاصل می‌شود. نظارت و پایش مستمر این ویژگی در قوانین و مقررات باید به طور دائم در دستور کار نهادهای مرتبط مثل پلیس راهور باشد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
تلاش آمریکا برای ازسرگیری میانجی‌گری قطر در مورد غزه
انفجار نزدیک سفارت رژیم اسرائیل در پایتخت نروژ
لاریجانی : ایران با تعصب از امنیت ملی دفاع می‌کند
تیراندازی به اردوگاه ارتش صهیونیستی در کرانه باختری
آغاز ثبت‌نام فروش فوق‌العاده سایپا و پارس‌خودرو از فردا
پسران هندبال ایران جهانی شدند
دیدار مجدد عراقچی و گروسی در نیویورک
نماینده فلسطین در سازمان ملل: به رسمیت شناختن کشور ما یک حق است
سردار نائینی: «وعده صادق 1 و 2» انسجام رسانه‌ای جنگ جدید را شکل داد
کشف تازۀ باستان‌شناسان در 2 کیلومتری تخت جمشید
برلین مدعی شد ارائه مهلت چندروزه به ایران از سوی تروئیکای اروپایی
پیشکسوت استقلال در بیمارستان بستری شد
نخست وزیر لبنان اظهارات نماینده آمریکا را محکوم کرد
دبیر: کسب 15 مدال در 20 وزن بی‌سابقه بود
ترامپ در دیدار با زلنسکی: روسیه از قدرت نظامی قابل‌توجهی برخوردار است
نورنما | کارون زیبا،اهواز
سه برابر شدن یارانه خانواده‌های غیرکارمند دارای 3 فرزند
گروسی: بازرسان آژانس در راه ایران هستند
حماس ادعاهای ترامپ را کاملا بی‌اساس توصیف کرد
ماکرون: آماده تحریم‌های اسرائیل هستیم
دیدار عراقچی با وزرای خارجه اسپانیا و قطر در نیویورک/توافق همکاری آموزشی ایران و مجارستان
مدافع ایرلندی در آستانه پرسپولیسی شدن
آلمان: درهای مذاکره با ایران باز است
تغییر ساعات کاری ساتنا و چکاوک از اول مهرماه+جزئیات
روز برگزاری دومین دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران تعیین شد
گزارش تصویری | « هفته دفاع مقدس»
دادستانی تهران علیه بلاگر وکیل‌نما اعلام جرم کرد
ترامپ ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرد/کنایه اردوغان به ترامپ در سازمان ملل
اطلاعیه سپاه ایلام در مورد انفجار کنترل شده طی امشب
اعلام جزییات نشست عراقچی با وزرای خارجه سه کشور اروپایی
رهبر معظم انقلاب اسلامی: اتحاد ملت ایران در جنگ دوازده‌ روزه دشمن را ناامید کرد
واریز مرحله پنجم وام 50 میلیونی بازنشستگان کشوری
نورنما | هفته دفاع مقدس گرامی‌باد
ناوگان الصمود به نزدیکی یونان رسید
دروغی به نام فرار ایران از میز مذاکره
استقبال حماس از بیانیه کنفرانس راهکار دودولتی در نیویورک
ایران 3-2 صربستان | با نمایش غیرت ملی پوشان، ایران به 8 تیم برتر جهان صعود کرد + بازی بعدی
گروسی رسما نامزد دبیرکلی سازمان ملل شد
قائم‌مقام معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شد
رایزنی عراقچی و دیپلمات‌های ارشد اروپایی در نیویورک
درخواست عربستان از همه کشورها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
افزایش سه‌ درجه‌ای دما در تهران تا شنبه
دادگاه لاهه تحریم می‌شود
پیام جنگی جدید نتانیاهو؛ استراتژی عملیاتی یا فرافکنی؟
گزینه هاشمیان در خط حمله پرسپولیس چه بازیکنانی هستند؟
هشدار عراقچی نسبت به تبعات هرگونه استفاده ابزاری 3 کشور اروپایی از شورای امنیت+فیلم
معاون بهداشت: امسال شیر در مدارس ابتدایی توزیع می شود
سفیر ایران در ریاض: ایران و عربستان، آینده منطقه را می سازند
لاریجانی: دروغ است که ایران مذاکره نمی‌کند
پلیس مسئول صدور مجوز سلاح‌های شکاری و ورزشی شد
X
آگهی تبلیغاتی