×
فرهنگی
شناسه خبر : 171155
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1403/02/05 ساعت 13:37

یادکردی از زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن در دومین سالگرد درگذشتش

ناظر نگران و امیدوار ایران

استاد محمدعلی اسلامی ندوشن گو اینکه عمر را یکسره نثار عشق‌بازی با فرهنگ ایران و ارادت‌ورزی به انسان ایرانی گذراند اما هیچگاه از نقد خُلقیات ایرانیان در سیاست و فرهنگ و آموزش و زندگی روزمره غافل نماند. خود را یک «ناظر نگران» لقب می‌داد و زبانش در نقد فرهنگ ایران همان‌قدر می‌چرخید که در تمجید و ستایش آن.

نورنیوز - گروه فرهنگی: «پربار زندگی کرده‌ام؛ تاحدی شبیه به آن گیاهِ نوکِ تپه که باد، آن را از کمر درهم شکست ولی شادمان بود که در عوض، هردوسوی تپه را دیده است.» این تمثیل درخشان، سزاوارترین تصویری است که استادِ زنده یاد محمد علی اسلامی نُدوشن (۳ شهریور ۱۳۰۳ – ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ، از ۹۷ سال زندگیِ لبالب از آفرینشگری‌اش رسم کرده است.  تپه‌ای که این مهرگیاهِ سرسخت روی آن رویید، تقاطعِ چهار اقلیم بود: قدیم و جدید؛ مغرب زمین و مشرق زمین. او  نقطۀ مرکزی این تقاطع را سرزمین ایران می‌دانست، اقیانوس محتومی که انگار تمام رودهای جهانِ فرهنگ را از هرجا که جوشیده باشند، آخرالامر در خود به آرامش می‌رساند. از همین منظر می‌گفت: «ایران، شرق را شرق نگه داشت و غرب را غرب، و خودِ او در این میان نیمه شرقی – نیمه غربی شد و به طور کلی سرنوشتش آن گشت که بار دوگانه‌ای بر دوش داشته باشد.»

اسلامی ندوشن خود را «راه‌نشین چهارمرز» می‌خواند؛ ‌صفتی که هم خود را و هم نسل خود را برازنده آن می‌دانست. می‌گفت: «نسل من،‌ یگانه نسلی بود که هم تجربۀ نشستن بر پشت شتر را داشت و هم شانس سوار شدن بر جمبوجت را. هم با خنیاگران شور و شهناز اخت بود و هم با نوازندگان آثار باخ و بتهوون جفت. هم بیهقی می‌خواند و هم بِرِشت.» از آن نسل رؤیایی و طلایی اکنون افرادی به عدد انگشتان یک دست باقی مانده‌اند. آنچه حلقه‌های این زنجیره‌ی زرین را به هم پیوند می‌داد، دل باختن به تاریخ ایران، پای فشردن بر فرهنگ ایران و عشق ورزیدن و شفقت داشتن به انسانِ ایرانی بود.

اسلامی ندوشن جایی با زبان آغشته به تفاخر گفته است «در ۵۰ سال اخیر، هیچ کس بیشتر از من نام ایران و فرهنگ را بر قلم نیاورده است». ایرانی که او از روزگار کودکی و بی‌نصیبی در بیابان های یزد شناخته بود؛ ایرانی که هیچ‌کس از اهالی روستایش، تصوری از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی‌اش نداشتند.

او با نثری نجیب که لبالب از زور الفاظ و نیروی کلمات است، قلمش را نذر ایران کرد و اسبش را در دو میدان هِی کرد . خودش می‌گفت: « قلم خود را در دو خط افقی و عمودی حرکت داده‌ام: افقی یعنی مسائل روز ایران که ما در یکی از حساس‌ترین دوره‌هایش زندگی کرده‌ایم. عمودی یعنی گذشتۀ این کشور که در تاریخ و ادب و فکرش مطرح بوده است.»

روانشاد محمد علی اسلامی ندوشن به اعتبار این تکاپوی بی‌پایان، سرزمین مادری و خانه پدری ایرانیان را دوباره کشف کرد. هرچند، سال‌ها در دانشگاه‌های معتبر درس گفت و دهه‌ها در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی میهن، جستارنویسی و روزنامه‌نگاری و رسانه‌داری کرد، اما چیزی که هیچگاه از سرش نیفتاد و از دلش نرفت، قلم و گفتار بود. خود در این باره گفته است: «چون کیمیاگری بودم که از حروف، چشمداشتِ جادو دارد. می‌دانستم که کردار، جنبه عملی دارد و سود می‌آورد، ولی من چیزی بیشتر از سود می‌طلبیدم و آن، گشایشِ وجود بود. آن را در قلم و گفتار می‌جستم.»

 قوّت این قلمِ مقتدر و سحرانگیز از کجا بود که نثر او را از نمونه‌های رشک‌برانگیز و قابل تفاخر ایرانیان در گونه «نویسندگی خلاق» و نیز از مصادیق ممتاز و درخشان نثر معاصر فارسی کرد؟

اسلامی ندوشن طرز نگارش خود را به «بارانِ نم‌نم» تشبیه می کند. او پیش سعدی کلاه برمی‌دارد:« سعدی برای من به منزله شیر آغوز بود برای طفل که پایه عضله و استخوان‌بندی او را می‌نهد.»  اکنون نثر بی‌رقیب و زلال اسلامی ندوشن خصوصاً در زندگینامه چهارجلدی خودنوشتش با نام «روزها» مثل مادیانی مغرور در گلّه اسب‌های سربه هوا، مادری و مِهتری می‌کند و در میان‌شان انگشت‌نما است. اما ایران که در چشم اسلامی ندوشن چنین محتشم و حرمت‌دار است آیا همین قطعه خاکی محصوری است که زیر پهنۀ خزر و فرازِ سر فرورفتگی خلیج فارس جای گرفته یا از ایران چیزی دیگر مراد می‌ کرد؟

او زمین و مرز و جغرافیا را البته ناچیز و هیچ نمی‌انگاشت اما از خاک‌پرستی هم دور بود. انگار ماهیتی حریرگون در تعریف ایران سراغ می‌گرفت؛ چیزی که در ظاهر شباهت‌هایی به رمانتیسم قومی و نژادی دارد اما در واقع، نوعی اصیل از ناسیونالیسم فرهنگی است.

 اسلامی ندوشن در توضیح منظورش از ایران می‌نویسد: «ایران گذشته از آب و خاک یک "خزانۀ ماندگار" است و این یادگارها هستند که ما را پایبند می‌کنند. اگر بخواهم در یک کلمه ساده بگویم که منظور از ایران چیست خواهم گفت شهر یادگار و خزانه انس و دلبستگی‌ها.»   

اسلامی ندوشن گو اینکه عمر را یکسره نثار عشق‌بازی با فرهنگ ایران و ارادت‌ورزی به انسان ایرانی کرد و باوری راسخ داشت که ایران از پس هر ویرانی "ققنوس وار از خاکستر خود برخاسته و روزگار آبادش را مکرر کرده است" اما هیچگاه از نقد خُلقیات ایرانیان در سیاست و فرهنگ و آموزش و زندگی روزمره نیزغافل نماند. خود را یک «ناظر نگران» لقب می‌داد که زبانش در نقد فرهنگ ایران همان‌قدر می‌چرخید که در تمجید و ستایش آن. مثل سوزنبانی مسئول،‌ گوشش را روی خط آهن خوابانده بود تا صدای پیشرسِ قطارِ تحولات را بشنود و به ایرانیان نهیب بزند تا زیر سیلِ بنیان برافکنی که جهانِ آشوبناکِ کنونی به راه انداخته، غفلتا مدفون نشوند.

جالب اما این بود که در هیچ‌حالی امید و ارادتش به ایران کاستی نگرفت؛ چنانکه خود گفته است: «من این خوشباوری را داشته‌ام که در هیچ موقعیتی از این کشور امید برنگیرم. یک نیروی مرموز، یک هسته‌ی زایا که نگفتنی است در قعر فرهنگ این سرزمین و مردم آن می بینم که دلم را قرص نگاه می‌دارد.»  

محمد علی اسلامی ندوشن جایی در یک تحلیل درخشان از معنای سعادتمندی، خوشبختی را «هنر ترک و طلب» دانسته بود. هنری که بر آدمی معلوم می‌کند چه باید بخواهد و چه نخواهد. او خود به نظر می‌رسد از این هنر بهره‌ای بی‌زوال داشت و می‌دانست چه را طلب کند و چه را ترک نماید.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
جاسوسی تلفنی ترامپ با سلاح اسرائیلی
چین: با فعال‌سازی مکانیسم ماشه مخالفیم
پورمحمدی: قرار نیست هر ردیف بودجه تا ابد ادامه یابد
سارق؛ شاگرد مالک از آب درآمد!
واکنش خبرنگار بی بی سی به ترورهای آمریکا و اسرائیل در زمان مذاکرات!
روپوش دانش‌آموزان تا 3 سال تغییر نمی‌کند+فیلم
امارات حضور اسرائیل را در کنفرانس امنیتی دبی ممنوع کرد
عملیات موفقیت آمیز القسام علیه تجهیزات و نظامیان رژیم صهیونیستی
ترامپ خواستار تعرفه 100 درصدی اروپا علیه چین و هند شد
انفجار بزرگ در ونزوئلا + فیلم
کمبود نقدینگی، عامل تعطیلی 53 درصد از واحد‌های صنعتی
اولین حضور سه رهبر حماس مقابل دوربین‌ها پس از حمله اسرائیل
ایلان ماسک دیگر ثروتمندترین فرد جهان نیست
قطر: همکاری امنیتی با آمریکا قوی‌تر از همیشه است
ابلاغ آیین‌نامه اختصاص 3 درصد درآمدهای نفت و گاز به مناطق نفت‌خیز
پیراهن استقلال 3 برابر ارزش ستارۀ اسپانیایی درآمدزایی کرد
توسعه همکاری‌های انرژی میان ایران و ارمنستان
لاوروف: حمله به قطر نباید تکرار شود؛ مسکو از این حمله ناراضی است
7800 هکتار از شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در اردبیل افتتاح شد
مادورو: ارتش ونزوئلا در جبهه های نبرد سراسر کشور مستقر می شوند
تحریم‌های جدید آمریکا علیه جنبش حوثی‌های یمن اعلام شد
وضعیت نگران‌کننده سد لار با 97 درصد مخزن خالی
نخست وزیر پاکستان خواستار اتحاد مسلمانان علیه تجاوز صهیونیستی شد
واکنش بغداد به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا
مدیوم‌شات | سخنان تند سینماگر پیشکسوت علیه موسیقی سنتی
روایت وزیر خارجه تونس از رایزنی با عراقچی
آخرین وضعیت سلامتی حمید هیراد
پزشکیان : سپردن مدیریت به افراد شایسته تنها راه حل مشکلات کشور است
هافبک ازبک پرسپولیس آماده بازی شد
اتحادیه اروپا: شاید جنگ اوکراین چند سال دیگر ادامه یابد
راه‌اندازی 68 دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های گیلان
توافق ایران و آژانس مانع اجماع جهانی علیه ایران می‌شود
ناسا درهای خود را به روی چینی‌ها بست
اسرائیل به کجا می‌رود؟!
مرگ کارگر جوان در چاه
سه‌گانه‌ای که جهان نمی‌فهمد
نسل بیمار آینده؛ کودکان در محاصره
طرح توقیف سیستمی گواهینامه از ابتدای شهریور اجرا می‌شود
الحوثی: جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین «جنایت قرن» است
انتشار بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره شرایط عفو معیاری 1404
گشوده شدن پرونده کیفری علیه تیک‌تاک در فرانسه
رئال مادرید امسال هم به مراسم توپ طلا نخواهد رفت
بیانیه نشست وزرای خارجه روسیه و کشورهای خلیج فارس علیه رژیم تل‌آویو
ایران خودرو تعزیرات حکومتی را تهدید کرد
پارلمان اروپا خواستار شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی دولت‌های عضو شد
نشست فوق‌العاده سران کشورهای عربی و اسلامی یکشنبه برگزار می شود
72 نفر دیگر در غزه شهید شدند
آیا خبری از گران شدن بنزین در راه است؟
حمله پهپادی یمن به اسرائیل/ آژیرهای خطر به صدا درآمد
داوران هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران معرفی شدند
X
آگهی تبلیغاتی