×
فرهنگی
شناسه خبر : 164288
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/11/18 ساعت 11:44

نور نیوز فیلم "صبح اعدام" را بررسی می کند؛

خوش‌مضمون اما خاص‌پسند

بهروز افخمی پس از مدت‌ها دوباره دست‌به‌کارِ کارگردانی یک فیلم سینمایی شده؛ یک فیلم با سوژه‌ای خاص و البته اجرایی خاص‌پسند که واکنش‌های منفی پرشماری را برانگیخته و جزء فیلم‌های نامحبوب جشنواره به شمار می‌رود، اما واجد ارزش‌های مثبتی هم هست.

نورنیوز-گروه فرهنگ وجامعه: "صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد. آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است. درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند.

فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد. سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

"صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد.

آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است.

درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند. فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد.

سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
«خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
سقوط بالگرد حامل 4 سرنشین در اندونزی
چرا تشخیص زودهنگام تنبلی چشم در کودکان حیاتی است؟
محدودیت های شدید فرانسه برای شبکه‌های اجتماعی
ایلان ماسک: استارلینک می‌تواند جایگزین اپراتورهای موبایل شود
باران پاییزی منتظر پایان تابستان نمی‌ماند + نقشه
نماینده آمریکا: ایران باید همکاری فوری با آژانس اتمی را از سر بگیرد
حماس: جنایت اسرائیل در دوحه اعلام جنگ به کشورهای عربی است
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان
گوترش و عراقچی درباره موضوع هسته‌ای و وضعیت یمن گفتگو کردند
تصاویر مظنون تیراندازی به حامی ترامپ منتشر شد
جبهه اصلاحات: اسرائیل تهدیدکننده صلح و ثبات جهان است
فشار قطر به امارات برای تعطیلی سفارتش در اسرائیل
عراقچی: شروط سه کشور اروپایی برای تمدید اسنپ بک، غیر عاقلانه بود
تشییع شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به نشست حماس در دوحه
شورای امنیت سازمان ملل حملات اسرائیل به دوحه را محکوم کرد
جاسوسی تلفنی ترامپ با سلاح اسرائیلی
چین: با فعال‌سازی مکانیسم ماشه مخالفیم
پورمحمدی: قرار نیست هر ردیف بودجه تا ابد ادامه یابد
سارق؛ شاگرد مالک از آب درآمد!
واکنش خبرنگار بی بی سی به ترورهای آمریکا و اسرائیل در زمان مذاکرات!
روپوش دانش‌آموزان تا 3 سال تغییر نمی‌کند+فیلم
امارات حضور اسرائیل را در کنفرانس امنیتی دبی ممنوع کرد
عملیات موفقیت آمیز القسام علیه تجهیزات و نظامیان رژیم صهیونیستی
ترامپ خواستار تعرفه 100 درصدی اروپا علیه چین و هند شد
انفجار بزرگ در ونزوئلا + فیلم
کمبود نقدینگی، عامل تعطیلی 53 درصد از واحد‌های صنعتی
اولین حضور سه رهبر حماس مقابل دوربین‌ها پس از حمله اسرائیل
ایلان ماسک دیگر ثروتمندترین فرد جهان نیست
قطر: همکاری امنیتی با آمریکا قوی‌تر از همیشه است
ابلاغ آیین‌نامه اختصاص 3 درصد درآمدهای نفت و گاز به مناطق نفت‌خیز
پیراهن استقلال 3 برابر ارزش ستارۀ اسپانیایی درآمدزایی کرد
توسعه همکاری‌های انرژی میان ایران و ارمنستان
لاوروف: حمله به قطر نباید تکرار شود؛ مسکو از این حمله ناراضی است
7800 هکتار از شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در اردبیل افتتاح شد
مادورو: ارتش ونزوئلا در جبهه های نبرد سراسر کشور مستقر می شوند
تحریم‌های جدید آمریکا علیه جنبش حوثی‌های یمن اعلام شد
وضعیت نگران‌کننده سد لار با 97 درصد مخزن خالی
نخست وزیر پاکستان خواستار اتحاد مسلمانان علیه تجاوز صهیونیستی شد
واکنش بغداد به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا
مدیوم‌شات | سخنان تند سینماگر پیشکسوت علیه موسیقی سنتی
روایت وزیر خارجه تونس از رایزنی با عراقچی
آخرین وضعیت سلامتی حمید هیراد
پزشکیان : سپردن مدیریت به افراد شایسته تنها راه حل مشکلات کشور است
هافبک ازبک پرسپولیس آماده بازی شد
اتحادیه اروپا: شاید جنگ اوکراین چند سال دیگر ادامه یابد
راه‌اندازی 68 دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های گیلان
توافق ایران و آژانس مانع اجماع جهانی علیه ایران می‌شود
ناسا درهای خود را به روی چینی‌ها بست
اسرائیل به کجا می‌رود؟!
X
آگهی تبلیغاتی