×
اقتصادی
شناسه خبر : 156276
تاریخ انتشار :

نورنیوز موضوع توسعه تولید و بهره برداری از خودروهای برقی را بررسی می‌کند؛

آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

اظهارات اخیر «عباس علی آبادی» وزیر صمت درباره لزوم جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی موجود، بار دیگر سوال‌های گذشته در این حوزه را جدی‌تر از قبل مطرح کرد؛ پرسش‌هایی درباره زیرساخت‌ها، امکان تعمیر و تأمین قطعات و همچنین فرهنگ استفاده از اتومبیل‌های الکتریکی. اصلی‌ترین سوال اما نحوه شارژ این خودروها و ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه است.

نورنیوز- گروه اقتصاد: شمار زیادی از مردم فکر می‌کنند خودروهای برقی محصول قرن بیست‌ویکم است؛ در حالی که این فناوری قدمتی به اندازه خودروهای بنزینی و دیزلی دارد.  حدود 130 سال پیش بود که نخستین خودروهای الکتریکی ساخته شد. خودروهایی که سرعت‌شان از همان ابتدا از شتاب اتومبیل‌هایی بیشتر بود که موتورهای‌شان با احتراق داخلی کار می‌کرد، اما مشکلاتی چون نحوه تأمین سوخت، باعث شد خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌کردند، خیلی زود از اتومبیل‌های برقی سبقت بگیرند و هر روز هم فاصله‌شان بیشتر شود.

حالا و با گذشت بیش از یک قرن که گازهای گلخانه‌ای، دی‌اکسید کربن و ذرات ریز ناشی از تولید و مصرف بنزین و گازوئیل صدها میلیون خودرو، محیط زیست و سلامت انسان را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است، اتومبیل‌های کلاسیک برقی از موزه تاریخ بیرون کشیده شده و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان حداقل یک خط از تولیداتشان را به این محصولات اختصاص داده‌اند. موجی که به کشور ما هم رسیده و در هفته‌های گذشته اخبار و اظهارنظرهای مختلف و متعددی درباره جدی‌تر شدن تولید و استفاده از آن شنیده می‌شود.

مزایای خودروی برقی

خودروهای برقی هزینه‌ تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارد و فرصت تجربه رانندگی نرم‌تر و آرام‌تری را فراهم می‌کند و از این منظر بسیاری از رانندگان آن را به اتومبیل‌های بنزینی سنتی ترجیح می‌دهند. این خودروها دارای گشتاور فوری هستند و به همین دلیل در مقایسه با خودروهای بنزینی شتاب بهتری دارند. بزرگ‌ترین مزیت و نقطه قوت خودروهای برقی، سوخت آن است. هرچند روند تولید خودروهای برقی به اندازه خودروهای بنزینی برای محیط زیست مضر است، اما حجم آلایندگی خودروهای بنزینی با اتومبیل‌های الکتریکی قابل قیاس نیست. به ویژه که گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق خودروها و کامیون‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، متهم ردیف اول آسم، برونشیت، سرطان و مرگ زودرس هستند.

چالش‌های پیش‌روی خودروی برقی  

با این حال نحوه تأمین سوخت خودروهای برقی، به نقطه ضعف این دسته از اتومبیل‌ها بدل شده است. درست است که سوخت خودروهای برقی، منبع انرژی پاک‌تری به نسبت خودروهای بنزینی دارند و آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند، اما عدم وجود یا محدودیت زیرساخت‌ و جایگاه‌های شارژ سبب شده هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کنند. دسترسی دشوار به سوخت، برای سفرهای طولانی یک چالش جدی است به ویژه که شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی بسته به زیرساخت شارژ و ظرفیت باتری می‌تواند چندین ساعت طول بکشد.

چالش بعدی خودروهای برقی، قطعات آن به ویژه باطری خودروست که با گذشت زمان تحلیل می‌رود و می‌تواند برد رانندگی و عملکرد کلی را کاهش دهد. اگرچه خودروهای برقی در بلندمدت هزینه سوخت کمتری دارند، اما قیمت اولیه خرید آنها  به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای سنتی بنزینی است و نسبت به اجداد بنزینی خود هم تنوع کمتری دارند.

با وجود این مشکلات، تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی در امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل سازگاری با محیط زیست رو به رشد بوده است. امریکا و اتحادیه اروپا برای تسریع جایگزینی خودروهای برقی با گونه بنزینی برای خریداران خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالی درنظر گرفته و زیرساخت‌های شارژ برای افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار را تکمیل و تقویت کرده‌اند.

در این میان از اتوبوس‌هایی که برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، به عنوان کلید انقلاب خودروهای الکتریکی نام می‌برند؛ چراکه اتوبوس‌ها، سنگ بنای زندگی روزمره در بسیاری از شهرها هستند و برقی‌شدن سوخت آنها می‌تواند سرعت حذف خودروهای بنزینی و دیزلی را بیشتر کند. بر همین اساس بود که به‌تازگی نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور با حضور وزیر صمت افتتاح شد.  عباس علی‌آبادی که به واسطه سابقه حضور در مپنا، با خوش‌بینی به آینده خودروهای برقی در ایران می‌نگرد، معتقد است هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد. به گفته وی، «در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین‌های برقی نصب شده است که تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می‌رسد و با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم.»

خودروهای برقی در ایران در ابتدای راه است و عموم مردم اطلاعات زیادی از این نوع اتومبیل ندارند. عمده مسئولان هم  به اندازه وزیر صمت درباره زیرساخت‌ها، تأمین سوخت و قطعات این نوع خودروها مطمئن نیستند. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی و با توجه به اراده جدی وزارت صمت برای توسعه تولید و بهره‌برداری از خودروهای برقی، روند تولید و زمان آغاز فعالیت اتوبوس‌های برقی، آزمونی عملی و واقعی برای سنجش فرصت‌ها و چالش‌ها در این حوزه خواهد بود. 


نورنیوز
نظرات
آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
آیا تراکتور، امروز در قزوین همه چیز را تمام می‌کند؟
چالوس از ساعت 18 یک‌طرفه می‌شود
نورنما | سه کلمه ای که باعت خوشبختی ما میشه!
گودال انفجار در بندرعباس+ فیلم
پرواز برای نجات+ فیلم
قرارداد استقلال و مذاکرات پیچیده با ماتزاری و شروطی عجیب
کار دست معلّم نیست
انحصار سلاح یا انکار واقعیت؟ بازخوانی موضع جوزف عون در سایه تهدیدات اسرائیل
اعلام نتایج اولیه کنکور در دهه دوم خرداد ماه+ فیلم
آخرین جزئیات آتش‌سوزی گسترده در اراضی اشغالی/ آتش مهار نشد،نتانیاهو زیر آتش نقدها +فیلم
فیلم های سینمایی امروز تلویزیون
آغاز رقابت نفس‌گیر برای صندلی‌های پزشکی
وضعیت آب و هوا امروز 12 اردیبهشت +وضعیت استانها
فرصت جدید ایران‌خودرو برای مشتریان دارای حساب وکالتی+جزییات و لینک ثبت نام
برنامه مسابقات امروز 12 اردیبهشت + پخش زنده
ساعت کاری ادارات تغییر خواهد کرد / جزئیات جدید از تصمیم دولت +فیلم
یمن: به پایگاه رامات دیوید در شرق حیفا حمله کردیم +فیلم
خلاصه بازی منچستریونایتد و اتلتیک بیلبائو +فیلم
سقوط تیم هوادار پس از 4 فصل + خلاصه بازی
مسکن ارزان‌تر با مشارکت مردمی؛ وقتی مردم بهتر از دولت می‌سازند
جاده چالوس 10 روز بسته می‌شود؛ ایمنی، اولویت راه‌سازی
طوفان خاک در راه است، اما خوزستان غافلگیر نمی‌شود
جدول گروهB جام جهانی فوتبال ساحلی پس از بازی های روز اول | 11 اردیبهشت
دستورات جدید ترامپ برای تحریم نفت ایران
جدول لیگ برتر در هفته بیست و هشتم پس از بازی های امروز 5 شنبه 11 اردیبهشت
خوابیدن کنار موبایل به مغز آسیب می‌رساند؟/ تأثیر گوشی‌های هوشمند بر کیفیت خواب
نورنما | سفر مجازی به پایتخت موسیقی جهان!/سنندج
آخرین جزییات انفجار در بندر شهید رجایی/ شناسایی 29نفر از جان‌باختگان حادثه بندر شهید رجایی
این‌گونه از هوش مصنوعی بپرسید / 7 اصل طلایی برای گرفتن پاسخ بهتر
صدها تروریست در سیستان و بلوچستان منهدم یا دستگیر شدند
مشکل مطهری با روحانیت چه بود؟
به دنیای نوجوانان نزدیک شویم؛ کلیدهای گفت‌وگو
نتیجه بازی فولاد (1) - چادرملو اردکان (1) | بازی در بارش سخت باران + خلاصه بازی
جنایت فجیع خانوادگی
نورنما | 12 اردیبهشت سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد
پیام مدیرعامل فولاد مبارکه به مناسبت روز کارگر؛ تقدیر از دستان خستگی‌ناپذیر
نتیجه نهایی بازی پرسپولیس (3) مس رفسنجان (0) + خلاصه بازی | انتقام قرمز ها در باشگاه مس
هشدار هواشناسی: احتمال باران، باد شدید و صاعقه در تهران
تعویق مذاکرات رم؛ آیا پای اعتراض به دیپلماسی تهدید و تحریم در میان است؟
برد نفس گیر ایران در اولین دیدار؛ ایران(5) - موریتانی(4) + فیلم
برنامه بازی های بعدی تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی 2025
ورود پزشکان به سامانه نسخه‌نویسی، دو مرحله‌ای شد
«گرگ پارسی» تاریخ‌ساز شد؛ پرافتخارترین بدنساز ایران در جهان!
بمب بزرگ استقلال؛ ماتزاری آمد؟ / باشگاه واکنش نشان داد
جنایت اسید پاشی در مدرسه
نخستین واکنش از شرکت سینا: "هیچ تقصیری نداریم"+ویدیو
آغاز فروش 2 محصول جدید سایپا دیزل + لینک ثبت نام
هشدار رسمی ایران در واکنش به رفتار های ضد و نقیض آمریکا
دفترچه سوالات کنکور 1404 رشته ریاضی و علوم انسانی منتشر شد
قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1404
X
آگهی تبلیغاتی