×
اقتصادی
شناسه خبر : 153173
تاریخ انتشار : دوشنبه 1402/07/24 ساعت 20:28

امید آورزمانی

زیان خودروسازان معادل ساخت ٨ استادیوم ورزشی؛ جز خصوصی‌سازی راهی نمانده است

خصوصی سازی دو‌ خودروساز بزرگ کشور چند سالی است که ورد زبان هر دولت و وزیر صنعتی بوده اما عملا نه تنها این خصوصی سازی اتفاق نیفتاده که امروز زخم زیان انباشته آنها عمیق تر هم شده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: ایران خودرو و سایپا حالا بیش از ١٥٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، عددی بسیار بزرگ که اگر صفحه گوشی را افقی نکنید، ماشین حساب گوشی نمی‌تواند این عدد را در خود جای دهد.

طی سال‌های اخیر راه کارهای بسیاری برای جبران زیان انباشته دو خودروساز امتحان شده است، از فروش خودرو در بورس کالا طی سال گذشته و حتی کمک‌های دولتی گاه و بی‌گاه. اما بدون شک هیچ یک از این مُسکن ها سردرد میگرنی خودروسازان را آرام نکرده است. دخالت‌های دولتی با روش‌های متعدد در مدیریت، فروش، قیمت گذاری و حتی مهندسی محصول و امور دیگر هم خود نمکی بر زخم آنها بوده است و دیگر گوش اهالی صنعت خودرو از شعارها پر شده است.

اما اهل فن و کارشناسان صنعت طبق الگوهای علمی و اقتصادی که در صنعت خودرو جهان نیز تست شده‌اند، تنها راه عبور دو خودروساز بزرگ کشور از این بحران را خصوصی سازی می دانند. خصوصی سازی به این معنا که این بنگاه‌های تولیدی-اقتصادی با فروش سهام به صنعتگران متخصص یا سرمایه گذاران، رنگ بوی بهره وری و هزینه فایده را احساس کنند. زیرا بخش خصوصی به دلیل دلسوزی برای سرمایه خود، قطعا نه پروژه‌های دستوری را تاب می آورد و نه به سراغ شعار و نمایش می رود.

نکته بسیار مهم این که امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به قدری زیاد است که تقریبا جبران این زیان در کوتاه مدت امکان ندارد و هیچ بانکی در شرایط اقتصادی فعلی نیز نمی تواند منابعی به این بزرگی در اختیار این دو خودروساز قرار دهد. حتی در صورتی که دولت قصد جبران و کمک به دو خودروساز را داشته باشد نیز در حقیقت این کمک از بیت المال و جیب مردم خواهد بود.

در حالی که با خصوصی سازی می توان این بار را برای همیشه از شانه دولت و مردم برداشت. جالب است بدانید، تبدیل معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلار(دلار ۵۰هزار تومان) حدود ۳میلیارد دلار است.در حالی که هزینه ساخت یک استادیوم مجهز که استانداردهای جهانی را دارا باشد به طور میانگین ۳۴۵میلیون دلار است .

برای مثال برای ساخت استادیوم الثمامه و احمد بن علی در قطر به ترتیب ۳۴۰میلیون دلار و ۳۶۰میلیون دلار هزینه شده است. یعنی با زیان انباشته امروز خودروسازان می توان ۸ استادیوم با استانداردهای جهانی ساخت! آنچه بر کسی پوشیده نیست، این که دو خودروساز بدون این که خصوصی شوند توان جبران زیان انباشته خود را در شرایط فعلی اقتصادی حتی در درازمدت هم ندارند. زیرا اگر این ظرفیت وجود داشت، دست کم در سال های اخیر حداقل روند زیان دهی دو خودروساز کُند می‌شد. شاید وقت آن رسیده باشد که یک بار برای همیشه یک تصمیم شجاعانه در دولت فعلی گرفته شود و دو خودروساز بزرگ وارد کانال خصوصی سازی شوند تا خون بهره وری در رگ‌های آنها دمیده شود. فراموش نکنیم ایران خودرو و سایپا به لحاظ ماهیت صنعتی و زیرساخت هایی که در اختیار دارند، تنها کارخانه تولید اتومبیل نیستند، بلکه باید با چشم سرمایه ملی به آنها نگاه کرد.


عصر خدمات
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در 8 استان به بهره برداری رسید + فیلم
واکنش ترامپ به ترور چارلی کرک/جزییات ترور +فیلم
آلمان در صدر لیست حامیان مالی اوکراین قرار گرفت
نورنما | ساحل مکسر بندر مقام در غرب استان هرمزگان
فرافکنی سفیر اتحادیه اروپا در شورای حکام: ایران فوراً همکاری با آژانس را از سر بگیرد
کانادا در روابط با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر می‌کند
کدام استانها با کاهش چشمگیر بارش‌ها مواجه شدند
نتانیاهو در تله ترور؛ از شکست دوحه تا تهدید ترکیه
نتایج و جدول لیگ آزادگان پس از پایان روز اول از هفته سوم
پوستر باشگاه فولاد خوزستان برای بازی با پرسپولیس
شبکه 5 تهران HD شد
نتانیاهو، تروریست بی‌پروا؛ تهدید قطر و ترکیه پس از شکست در دوحه
پیاتزا: هیچ مسابقه‌ای پیش از آغاز آسان نیست
پوستر باشگاه سپاهان برای تقابل همزمان آقایان و بانوان سپاهان و گل‌گهر در روز جمعه
گفت‌وگوی پزشکیان و رئیس جمهور مصر
حماس حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یمن را محکوم کرد
کوشکی اعلام کرد: مصدوم نیستم!
9 شهید و 118 مجروح در حمله امروز رژیم صهیونیستی به یمن
فاریاب کرمان لرزید
تماس تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای قطری
پروژه «اسرائیل بزرگ» و پیام‌های سخنرانی دبیرکل حزب‌الله
هشدار پلیس راه درباره اوج‌گیری ترافیک در روزهای پایانی تابستان
توزیع یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزا
دیدار وزیر امور خارجه با رئیس‌جمهور تونس
واکنش ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به قطر
جزییات عیدی بزرگ به بازنشستگان نیروهای مسلح
فعالیت‌های دریایی در مازندران ممنوع شد
ارتش یمن: بخش بزرگی از حمله دشمن را خنثی کردیم
قرارداد منیر الحدادی استقلال امضا شد
تصویب مشاغل حوزه آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مشاغل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا
علیرضا اکبرپور : تیم‌ملی با صعود از دور گروهی جام جهانی شق‌القمر نمی‌کند!
زارع به دنبال سومین طلای جهان +فیلم
تصاویر اولیه از حملات جنگننده‌های صهیونیستی به صنعا
اولیانوف: خواسته ایران برای دریافت تضمین درباره عدم تکرار تجاوزات کاملا موجه است
عارف: تصمیمات جدی درباره کالاهای اساسی و تنوع بخشی به واردات خواهیم گرفت
واکنش وزارت دفاع روسیه به ورود پهبادهای این کشور به لهستان
افتتاح سیلوی غلات در بندر امیرآباد
مجلس تعطیل نیست
تعیین تکلیف واردات 4 هزار کامیون و کشنده+فیلم
طول ترافیک در آزادراه قزوین - رشت به 29 کیلومتر رسید
واکنش عربستان از توافق جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد
حجاب برای دختران زیر 14 سال اتریش ممنوع شد
قیمت نوشت‌افزار افزایش یافت
اتهام سنگین علیه داور سابق لیگ برتر انگلیس
راه‌اندازی «تشکل ملی سوریه» به منظور مقابله با اشغال و تقویت امنیت ملی
ادامه درخشش شاگردان پیاتزا با غلبه بر آلمان
هشدار صریح رئیس کمیسیون اروپا به اسرائیل: تحریم‌ها در راه است
400 زوج در صف فرزندخواندگی , 110 کودک در انتظار خانواده
رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان: ترور رهبری حماس در دوحه، یک جنایت بزدلانه است
هنرمند ایرانی با مدال فرانسوی به پاس ثبت تاریخ قاجار تقدیر شد
X
آگهی تبلیغاتی