نورنیوز https://nournews.ir/n/254913
کد خبر: 254913
13 آبان 1404

نماینده قم به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر علوم قانع شد


نماینده مردم قم مهلت 3 ماهه‌ای را برای وزیر علوم تعیین کرد تا در جهت ارائه برنامه عملیاتی جدی برای کنش گری مؤثرتر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور اقدام کند.

 نورنیوز - گروه سیاسی :‌ در جلسه امروز سه‌شنبه(۱۳ آبان ماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی سوال محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس از حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اینکه چرا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مغز افزار و مرکز نخبگانی کشور است برنامه عملیاتی جدی برای کنش‌گری مؤثرتر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور ندارد و دچار روزمرگی شده است، مطرح شد.

وی در این باره گفت: وزیر علوم و وزرای پیشین، آیین نامه ارتقاء را به نحوی تنظیم کردند که اساتید به جای اینکه برای حل نظام مسائل کشور متمرکز شده و برای آن تلاش کنند، ترجیح می‌دهند برای ارتقاء، درب‌های اتاق‌های خود را ببندند و بیشتر به دنبال نوشتن مقاله باشند.

وی افزود: این روش سبب شده که دانشگاه به نظام مسائل کشور ارتباط برقرار نکند و بخش عمده‌ای از مشکلات کشور فقط در حد تولید علم باقی بماند و به فناوری، تکنولوژی، ثروت، اثربخشی در کشور تبدیل نشود.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به برندگان نوبل دنیا، بیان کرد: به عنوان مثال برنده جایزه پزشکی ۲۰۲۵، تعداد ۲ نفر از ۳ نفری که این جایزه را به دست آوردند، در ۱۰ سال اخیر کمتر از ۱۰ مقاله نوشتند، در حالی این افراد اگر در سیستم دانشگاهی ایران بودند، حتی سِمت دانشیاری هم به آنها داده نمی‌شد.

رئیسی اضافه کرد: حتی مرحومه مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی که در دانشگاه معروف آمریکا عضو هیات علمی بود، فاصله بین دفاع دکتری تا کسب جایگاه استاد تمامی، در بازه ۴ تا ۵ ساله بود که فقط ۵ مقاله نوشت و برنده جایزه‌ای معادل جایزه نوبل شد. اما در هیأت‌های جذب دانشگاه‌های کشور، اگر فردی بخواهد با ۵ مقاله جذب شود، اصلا به وی اجازه ورود نخواهند داد.

وی گفت: این رویه سبب شده، نخبگان که باید قوه محرکه کشور برای حل نظام مسائل کشور شوند، درب‌های اتاق خود را ببندند و فقط به دنبال نوشتن مقاله باشند یا اینکه از کشور مهاجرت کنند.

مجلس
 

 در ادامه وزیر علوم در اظهارات خود با بیان اینکه این سوال دغدغه همه دنیاست، اظهار کرد: همه دنیا امروز دچار این چالش هستند که بین دانشگاه، صنعت و جامعه ارتباط برقرار کنند. این مشکل ما نیست، در بهترین دانشگاه‌های دنیا که بالاترین سطح ارتباط با جامعه را دارند وضعشان رضایت بخش نیست، ما در کشور توسط نویسندگان خودمان کتاب‌های فراوانی در این باره که چگونه می‌توان بین دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کرد چاپ کرده‌ایم، این بخاطر اهمیت این موضوع است.

وی افزود: این دغدغه‌ای است که رهبر انقلاب چندین دهه است مطرح کرده‌اند و باید افتخار کنیم که پیش از همه رجال کشور، مقام معظم رهبری در این باره مسائل را مطرح کردند و سیاست گذاری می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رابطه صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان و همه این‌ها محصول ایده‌های رهبر انقلاب است، گفت: تا سال ۵۷ مأموریت اصلی دانشگاه، آموزش بود، اسم وزارتخانه، وزارت آموزش عالی بوده است اما به درستی در دهه ۷۰، کشور متوجه شد که ماموریت دانشگاه فقط آموزش نیست لذا به درستی هم اسم وزارتخانه تغییر کرد و هم ماموریت‌ها عوض شد و نام «علوم، تحقیقات و فناوری» به خود گرفت.

سیمایی صراف گفت: در زنجیره نهاد علم، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری تاسیس می شود، امروز اگر می‌خواهیم مشاهده کنیم، نهاد علم چه کار می‌کند باید در انتهای زنجیره، پارک‌های علم و فناوری را ببینید، یک و سه دهم همت حداکثر پول دادیم، حداقل ۱۲۹ همت درآمد گرفتیم، میلیاردها دلار صرفه جویی ارزی شده است.

نماینده مردم قم پس از طرح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و پاسخ او، فرصت سه ماه به وزیر مربوطه داد تا در این مدت نسبت به حل مشکلات دانشگاه‌ها اقدامات اجرایی انجام شود.


سرویس: سیاسی
کلید واژگان: مریم میرزاخانی / نماینده قم / حسین سیمایی / .نماینده مردم قم / وزیر علوم و وزرای پیشین