معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون در 386 شهر اورژانس اجتماعی فعال است و برای توسعه و ارتقای ساختار مراکز فوریتهای اجتماعی با هدف خدماترسانی بهموقع به افراد در معرض آسیب و آسیبدیدگان اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت، 502 خوردو نیاز است.
نورنیوز - گروه اجتماعی : سیدحسن موسوی، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی چلک روز شنبه گفت: اکنون اورژانس اجتماعی کمتر از 300 خودرو دارد که عمده آنها فرسوده است و در سال جاری در حال تلاش هستیم تا بعد از ۱۵ سال که هیچ خودرویی خریداری نشده است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی کشور و بودجه بهزیستی ۲۰۰ خودرو خریداری کنیم؛ البته همه اینها به شرط تامین بودجه محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۳ که معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد، عمر خودروهای شخصی بنزینی ۲۰ سال و خودروهای برقی ۲۵ سال تعیین شده است. سن اسقاط خودروهای وارداتی نیز بر اساس این مصوبه و بر اساس کارت شناسایی و شماره شناسایی محاسبه میشود و طبیعتا این سن برای خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای داخلی است.
۱۰۰ دستگاه خودروی اورژانس اجتماعی به مرز فرسودگی رسیدهاند
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ترتیب ۹۸ و ۱۰۰ دستگاه خودروی تویوتا هایس خریداری شد. این خودروها حتی بر اساس آییننامه قبلی که ملاک فرسودگی را ۲۰ سال در نظر میگرفت، هنوز به سن فرسودگی نرسیدهاند همچنین در سال ۱۳۹۲ تعداد قابل توجهی خودروی آمیکو تولید داخل خریداری شد که اگر معیار آییننامه جدید مبنا قرار گیرد، میتوان گفت حدود ۱۰۰ دستگاه از این خودروها امروز به مرز فرسودگی رسیدهاند.
موسوی چلک افزود: اکنون حدود ۱۹۸ دستگاه خودروی تویوتا هایس و ۱۰۰ دستگاه آمیکو در اختیار اورژنس اجتماعی قرار دارد و علاوه بر این، ممکن است برخی استانها در قالب طرحهای مشارکت یا مسئولیت اجتماعی، تعداد محدودی خودروی دیگر ـ که عمدتا تولید داخل هستند ـ نیز تهیه کرده باشند، هرچند این تعداد قابل توجه نیست.
وی درباره فرسودگی خودروهای اورژانس اجتماعی گفت: خودروهای خارجی در اختیار اورژانس اجتماعی هنوز به سن فرسودگی نرسیدهاند و تنها خودروهای آمیکو هستند که در عمل به این مرز وارد شدهاند؛ البته خرید آمیکو در آن زمان با نوعی شتابزدگی انجام شد و این خودروها چندان برای مأموریتهای اورژانس اجتماعی مناسب نبودند.
اجازه واردات آمبولانسهای اورژانس اجتماعی داده شده است
معاون سلامت اجتماعی بهزیستی گفت: بخش زیادی از خودروهای اورژانس اجتماعی در شهرستانها فعالیت میکنند؛ خودروهایی که عمدتا درونشهری و نه بینشهری هستند. این خودروها اغلب در یک نقطه توقف میکنند و ممکن است در ۱۷ سال کارکرد، تنها حدود ۵۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند.
موسوی چلک افزود: در کلانشهرها شرایط متفاوت است؛ تماسها و مأموریتهای درونشهری بهمراتب بیشتر است و همین موضوع موجب فشار بالاتر بر خودروها میشود. با این حال، ۱۹۸ دستگاه خودروی تویوتا هایس همچنان وظایف خود را بهخوبی انجام میدهند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، طبق بند «ت» ماده ۸۵ قانون برنامه هفتم، تکلیف شده است که زیرساختها، خودروها و آمبولانسهای اورژانس اجتماعی توسعه یابد همچنین در بند «ل» قانون بودجه ۱۴۰۴ اجازه داده شده است که در صورت نبود نمونه داخلی، امکان واردات آمبولانس اورژانس اجتماعی فراهم شود.